Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 72

Ämne: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Jag kan inte direkt gå till chefen på mitt nuvarande ställe då jag enbart kommer från ett bemanningsföretag, man vill ju inte klaga för då får man kicken
    Att sakligt fråga vilka regler som gäller för livsmedelshantering lär knappast en seriös uppdragsgivare betrakta som annat än positivt och kommer säkert även om denne klagar hos din arbetsgivare för denne vara ett positivt tecken på en intresserad och engagerad medarbetare som är intresserad av sina arbetsuppgifter.

    Självklart går man med sina frågor och eventuella klagomål direkt till källan först, om inte detta räcker sedan vidare.

    Själv har jag lite svårt för ost som medvetet eller omedvetet låtit mögla men skär själv bort det mögliga om det inte är alltför allvarligt på min egen ost.

    ( Dagens ordvits: Värst är den där osten som kommer från Flen. )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #22
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    ( Dagens ordvits: Värst är den där osten som kommer från Flen. )

    Haha

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Jag kan inte direkt gå till chefen på mitt nuvarande ställe då jag enbart kommer från ett bemanningsföretag, man vill ju inte klaga för då får man kicken
    Att sakligt fråga vilka regler som gäller för livsmedelshantering lär knappast en seriös uppdragsgivare betrakta som annat än positivt och kommer säkert även om denne klagar hos din arbetsgivare för denne vara ett positivt tecken på en intresserad och engagerad medarbetare som är intresserad av sina arbetsuppgifter.
    Min upplevelse med bemaning är att man vill ha folk som håller truten och jobbar, får man folk som ifrågasätter osv så är man obekväm och det tar 2 minuter att byta ut den personen.
    Men det kan ju vara olika på olika företag.

    Som regel brukar det ju finnas lite policys osv som man som inhyrd brukar få när man kommer till ett nytt ställe, där brukar ju lite information ges.

    Inte fått nått sånt från företaget Strongman?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    "Man eller mus?"
    Eller som Astrid Lindgren uttryckte det i Bröderna Lejonhjärta: "...annars är man ingen människa utan bara en liten lort.."

    Då jag uppfattat Strongman som betydligt mer man än mus och karriären som ostmögelhyvlare väl knappast är särskilt mycket att sätta på spel vidhåller jag att det allra enklaste är att enkelt och sakligt fråga uppdragsgivaren vad som gäller i det här fallet.

    Det går att ställa frågan på olika sätt: "Inte fan kan väl det vara tillåtet att lura kunderna på det här sättet?" kan säkerligen uppfattas på ett annat sätt än "Vad är det egentligen som gäller egentligen?"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    648

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Citat Ursprungligen postat av LM
    ( Dagens ordvits: Värst är den där osten som kommer från Flen. )

    Haha
    Hehe...

  6. #26
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Vi får ju vad vi betalar för, vi ser ju i allmänhet enbart till priset när vi handlar mat eller hur?

    Därför finns det såna här företag som rekonditionerar ost, osten är inte skadlig även om det finns mögel på den. Det är som nån skrev tidigare bara att skära bort ca. 1 cm runt möglet så att man får bort mögelsporerna.
    Jag arbetar med ost på ett större mejeriföretag så jag vet, har flera utbildningar inom området.

    Däremot kött och charkprodukter som bäst före är passerat ska man passa sig för eftersom man inte alltid märker att produkten är dålig, varken smak eller lukt.

    Juridiskt kanske din arbetsgivare inte gör fel men det känns rätt tvivelaktigt moraliskt.

    Om man hanterar livsmedel bör man ha nån form av hygienutbildning och det hoppas jag ni har fått?
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  7. #27
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Då jag uppfattat Strongman som betydligt mer man än mus och karriären som ostmögelhyvlare väl knappast är särskilt mycket att sätta på spel vidhåller jag att det allra enklaste är att enkelt och sakligt fråga uppdragsgivaren vad som gäller i det här fallet.
    Det är ju knappast jobbet på ostfabriken som är problemet utan framtida uppdrag via manpower.
    1 dåligt omdömme väger mycket mer än 10 bra, framförallt när det står 500 pers utanför dörren och är villiga att ta över jobbet utan att ifrågasätta.

    Man, mus eller arbetslös, ja vem vet.


    Jag vidhåller i vilket fall som att det är bättre att jobba av tiden, hålla tyst och få ett bra omdömme att lägga i arkivet hos manpower.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Då jag uppfattat Strongman som betydligt mer man än mus och karriären som ostmögelhyvlare väl knappast är särskilt mycket att sätta på spel vidhåller jag att det allra enklaste är att enkelt och sakligt fråga uppdragsgivaren vad som gäller i det här fallet.
    Det är ju knappast jobbet på ostfabriken som är problemet utan framtida uppdrag via manpower.
    1 dåligt omdömme väger mycket mer än 10 bra, framförallt när det står 500 pers utanför dörren och är villiga att ta över jobbet utan att ifrågasätta.

    Man, mus eller arbetslös, ja vem vet.


    Jag vidhåller i vilket fall som att det är bättre att jobba av tiden, hålla tyst och få ett bra omdömme att lägga i arkivet hos manpower.
    Om det gällde något värre än möglig ost då? Uppenbara olagligheter som verkligen drabbar tredje man? Narkotika eller trafficking?

    Om man inte har civilkurage nog att ifrågasätta en sån enkel sak som vad som gäller kring möglig ost har vi nog fått ett samhälle som knappast ens de mest reaktionära arbetsgivarna skulle vilja stå för öppet även om det förmodligen finns ett fåtal som i hemlighet är nöjda med den situationen .

    Nu är det knappast någon risk i det här fallet men egen del är det självklart att i valet mellan att vara en tillfälligt arbetslös man för att ha följt sitt samvete och att behöva dagtinga med sin övertygelse för att ha ett aldrig så bra jobb kvar men att vara en viljelös mus är valet tämligen lätt.

    Jag tvivlar på att Manpowers mål är att ha anställda så skrämda till tystnad att de inte ens törs ställa frågor kring sina uppdragsgivares löpande verksamhet för att på så sätt kunna göra ett bättre jobb.

    Måla inte fan på väggen och utgå från att alla arbetsgivare är onda blodsugare vars enda mål är att utnyttja personalen och därför inte tolererar en saklig dialog kring verksamheten.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Det är ju knappast jobbet på ostfabriken som är problemet utan framtida uppdrag via manpower.
    1 dåligt omdömme väger mycket mer än 10 bra, framförallt när det står 500 pers utanför dörren och är villiga att ta över jobbet utan att ifrågasätta.

    Man, mus eller arbetslös, ja vem vet.


    Jag vidhåller i vilket fall som att det är bättre att jobba av tiden, hålla tyst och få ett bra omdömme att lägga i arkivet hos manpower.
    Om det gällde något värre än möglig ost då? Uppenbara olagligheter som verkligen drabbar tredje man? Narkotika eller trafficking?
    Jag diskuterar det aktuella fallet och inget annat, känns bara dumt att riskera nått med sitt jobb för en sånn skitgrej.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Om det gällde något värre än möglig ost då? Uppenbara olagligheter som verkligen drabbar tredje man? Narkotika eller trafficking?
    Jag diskuterar det aktuella fallet och inget annat, känns bara dumt att riskera nått med sitt jobb för en sånn skitgrej.
    OK att vara fegis om det gäller möglig ost alltså?

    Överdriver du inte "risken" betydligt eller har du egna erfarenheter av att just Manpower betett sig otillbörligt mot sina anställda som enbart velat veta mer om gällande regler om tex livsmedelshantering för att på så sätt kunna sköta sitt jobb hos sin uppdragsgivare?

    Och vem vill i så fall jobba hos en sådan arbetsgivare?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #31
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Jag diskuterar det aktuella fallet och inget annat, känns bara dumt att riskera nått med sitt jobb för en sånn skitgrej.
    OK att vara fegis om det gäller möglig ost alltså?

    Överdriver du inte "risken" betydligt eller har du egna erfarenheter av att just Manpower betett sig otillbörligt mot sina anställda som enbart velat veta mer om gällande regler om tex livsmedelshantering för att på så sätt kunna sköta sitt jobb hos sin uppdragsgivare?

    Och vem vill i så fall jobba hos en sådan arbetsgivare?
    Nä men jag har själv jobbat med inhyrt folk och sett till att "vissa" fått gå hem.
    Man hyr ju in folk för man behöver hjälp med arbete, inte att ifråga sätta arbete rutiner osv.
    Har skickat hem 2st velepellar som bara diskuterade om hur fel vi arbetade osv.
    de la iaf 20% av arbetstiden på att ifrågasätta vad vi jobabde med osv.

    Här nere har vi iaf gnosjöandan är det är ju ungefär det jag beskriver, håll käft, jobba hårdare och ha mindre rast.

    Det finns gott om sånna företag här i trakterna, så i många fall bör man nog tänka till både en och 2 gånger innan man ställer allt för knepiga frågor.
    Hur "stämningen" är hos den aktuella arbetsgivaren känner nog trådskaparen bäst till av oss här.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Ja vissa verkar fortfarande leva i en fantasivärld

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Nä men jag har själv jobbat med inhyrt folk och sett till att "vissa" fått gå hem.
    Man hyr ju in folk för man behöver hjälp med arbete, inte att ifråga sätta arbete rutiner osv.
    Har skickat hem 2st velepellar som bara diskuterade om hur fel vi arbetade osv.
    de la iaf 20% av arbetstiden på att ifrågasätta vad vi jobabde med osv.
    Ni måste ha väldigt kort arbetstid i gnosjötrakten om du tror att Strongmans fråga om vilka regler som gäller för osthantering kommer ta 20% av arbetstiden att besvara.

    Backa tillbaka till huvudinlägget så ser du att det inte handlar om någon som vill maska 20% och inte göra sitt jobb utan helt enkelt bara vill veta mer om de regler som gäller för det arbete han är lejd att utföra.

    Om du velat byta ut viss inhyrd personal handlar det väl inte främst om att de ställt frågor utan huvudsakligen att de inte fullföljt sina arbetsuppgifter?

    När jag själv anställer folk ser jag den strutsattityd som du förespråkar Pumba som betydligt mer negativ än om en arbetssökande visar sig intresserad av sina arbetsuppgifter.

    ( Nämnas bör väl att trådrubriken känns lite missvisande? Åtminstone uppfattar jag skrivningen "Gör min arbetsgivare rätt för sig?" som att det snarare handlar om ekonomiska åtaganden från Manpower än hur uppdragsgivaren ser till att följa regler och lagar för livsmedelshantering. )

    hampe4pet>> Ett intetsägande inlägg så vad vill du tillföra den här specifika frågeställningen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #34
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Text
    Jag tolkar ju iaf första inlägget som att det är just som jag beskriver det, att risken är stor att man får gå hem om man börjar rota och fråga.
    Hade det inte känts så tror jag inte Strongman ställt frågan här utan hade helt enkelt frågat på plats.

    Ni kanske har annan företagskultur uppåt landet men på många mindre företag här neråt så är det den attetyden, jobba och sköt ditt, varken mer eller mindre begärs.

    Vad hampe4pet syftade på var troligen det som kallas gnosjöandan..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Hm, "gnosjöandan" trodde jag hade mer att göra med entreprenörskap, småföretagare som hjälper varandra i informella nätverk och en sammanhållning inom små familjeägda företag mellan såväl anställda som ägare än om en kultur där arbetstagaren enbart skall hålla käften och inte ens törs fråga om saker som i långa loppet hjälper företagen.
    Har betydelsen av det begreppet verkligen förändrats så radikalt enbart de senaste 5-6 åren?

    Återigen: Det handlar i det första inlägget om en oförarglig fråga från en i branschen ny medarbetare som är intresserad att lära sig om livsmedel, inte om att maska bort 20% av arbetstiden som du försöker få det till att bli.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Eftersom han är anställd hos Manpower och inte "Ge igen Gammal ost AB" så riskerar han inte sin anställning. Däremot riskerar han att få gå hemma och vänta på ett nytt uppdrag. Anställda på bemanningsföretag har som regel en lägre ersättning när de inte har ett uppdrag men det är också allt. Om man inte får ersättning när man inväntar nya uppdrag så är man inte anställd.

    Arbetsrättsligt är det inte saklig grund för uppsägning att ställa frågor till sin arbetsgivare. Det kan däremot vara illojalt att gå till media eller på annat sätt orsaka företaget negativ uppmärksamhet som leder till ekonomisk skada. Den illojaliteten kan i sin tur vara skäl till både uppsägning och stämning för den ekonomiska skadan man orsakat.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Kan man inte bara informera sin arbetsgivare (manpower i detta fall) om att man kommer ställa frågan om legitimiteten i ostfabrikens handhavanden?
    Om man på förhand informerar så kan man väll knappast råka värre ut än att ostfabrikschefen skickar hem en....
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Ja man eller mus, svår fråga.

    Chefen på "Ost lagret" är väldigt knepig och svår att has med.
    Min chef på Manpower är ny för mig och är väldigt knepig han med.

    Vet om 2nära vänner som fick gå hem, och efter 2v uppsagda från Manpower för de har ifrågasatt. Tyvärr är bistra sanningen sådan.

    Jag kommer i smyg filma allt och ta bilder på allt.
    Har inte fått någon som helst utbildning på detta ställe.
    Jag fick läsa igenom 4st A4 sidor när jag kom dit första dagen, stod lite om bakterier, hantering samt att man ska byta handskar var 30:e min eller tidigare vid behov (detta följs inte av ord anställda).

    Jag skulle skriva under pappret efter jag läst det, men fick knappt läsa igenom det då de hade bråttom att få ut mig till lagret och skära upp möglig ost.

    Driftsledaren kan knappt någon svenska, jag förstår faktiskt inget av det han säger. Vi kommunicerar med händerna.
    För övrigt är jag enda "Svensken", 1 av 7st som jag jobbar med kan svenska.

    Är väl så nuförtiden, skitkul att försöka berätta att Minimi osten är slut och tompallarna är borta. MII-NII-MII slut, borta, finito

    Men ska filma och försöka prata med ostchefen i slutet av veckan, och nämna för Manpower chefen hur saker och ting går till.
    Vill inte verka strulig, då lönen är viktigare än civilkurage.
    Saablös dåre

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Hur fan kan man ha en driftsledare som knappt kan svenska, det är för mig en gåta.

  20. #40
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Eftersom han är anställd hos Manpower och inte "Ge igen Gammal ost AB" så riskerar han inte sin anställning. Däremot riskerar han att få gå hemma och vänta på ett nytt uppdrag. Anställda på bemanningsföretag har som regel en lägre ersättning när de inte har ett uppdrag men det är också allt. Om man inte får ersättning när man inväntar nya uppdrag så är man inte anställd.
    Det brukar som regel vara 0kr när du inte har uppdrag.
    Det är ju egentligen inte problemet om han får gå hem nu eller inte, har du väl blivit hemskickad från ett uppdrag, ja då är risken stor att det blir slut på uppdrag, dessvärre är det så, inget bemaningsföretag vill skicka ut folk som deras kund skickar tillbaka, oavsett anledning.
    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Arbetsrättsligt är det inte saklig grund för uppsägning att ställa frågor till sin arbetsgivare. Det kan däremot vara illojalt att gå till media eller på annat sätt orsaka företaget negativ uppmärksamhet som leder till ekonomisk skada. Den illojaliteten kan i sin tur vara skäl till både uppsägning och stämning för den ekonomiska skadan man orsakat.
    Många inhyrda är bara anställda på visstid, då förlänger man inte visstiden och behöver därför inte heller säga upp någon.

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Hur fan kan man ha en driftsledare som knappt kan svenska, det är för mig en gåta.
    Kan ju fungera, om Strongman är enda svensk där, då är det ju bättre att de har en ledare som snackar samma språk som resten av arbetarna, dock så är det ju en fördel om han i sin tur kan prata med sin chef.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Hm, "gnosjöandan" trodde jag hade mer att göra med entreprenörskap, småföretagare som hjälper varandra i informella nätverk och en sammanhållning inom små familjeägda företag mellan såväl anställda som ägare än om en kultur där arbetstagaren enbart skall hålla käften och inte ens törs fråga om saker som i långa loppet hjälper företagen.
    Har betydelsen av det begreppet verkligen förändrats så radikalt enbart de senaste 5-6 åren?

    Återigen: Det handlar i det första inlägget om en oförarglig fråga från en i branschen ny medarbetare som är intresserad att lära sig om livsmedel, inte om att maska bort 20% av arbetstiden som du försöker få det till att bli.
    Gnosjöandan är så himla mycket mer än det där, men det är ju klart att man inte vill förmedla ut några negativa saker.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Arbetsgivare och semester
    Av Davvva i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 23:05
  2. Ang semester och arbetsgivare... Vad gäller?
    Av Weggen i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 23:32
  3. Vad kostar en arbetsgivare en 9-5 i månaden?
    Av Geert i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-06, 09:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •