Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 66

Ämne: Ägare nya 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206

    Ägare nya 9-5

    Jag tycker det är dax att vi får lite vettig info om nya 9-5 o slutar sitta i sandlådan och tjafsa om takhöjd. Tar därför upp en ny tråd.
    För 2 veckor sedan hämtade jag ut min TiD4 Vector Automat med sportchassi. Silvermetal vilken jag tycker växer som färg för bilen. 265mil idag. Min tidigare bil var en 2.3 Bio automat 2009 med BSR steg 1 för jämförelse. Drygt 9000mil sedan nov 2008. Jag har även haft en og 9-5 1998 2.3, och därefter 3st Aero.
    Totalt vår 25:te SAAB inkl. andra bil i familjen. Men har även åkt BMW o Audi.
    Utseendet kan diskuteras, men nog är den fräck o sticker ut. Har åkt med den såväl i SE som DK o DE. Att bli fotograferad av passerande bilar är man inte van vid. När bilen var parkerad på ett ställe i Bohuslän var det flertalet som stannade, backade och gick ut o tittade. Även i DE var den intressant, även om andra hävdar motsatsen.
    Motor, visst lägre effekt än vad jag haft tidigare, men det rullar på bra. Omkörningar helt ok liksom filbyte på Autobahn. Motorn hörs på låga växlar, men när 6:an ligger i går det tyst. Inget vindbrus eller vägljud även i högre farter. Att sitta i baksätet, sträcka ut benen, och njuta av trevlig musik ur Harman Kardon systemet är en njutning. Limousine känsla. Och att köra är en ny SAAB upplevelse. Helt mer alert än og 9-5. Krokvägar är en njutning, med den lilla härliga ratten. Hastigheten får man hålla knas på på rak väg. Det går lätt för fort med tystnad.
    Stolarna är annorlunda än og 9-5, men när man vant sig sitter man bra. Dock saknar jag elstol minne. Tillägget var för dyrt för mig.
    Sportchassit är lite si o så. Bilen ser bättre ut, men gången är lite "struttig". Man kan fundera om det är obalans i däcken. Osäker rekommendation.
    Paneler o luckor håller väl kanske inte riktigt premium. Passform lilla förvaringsluckan vid förardörren är sådär. Luckorna över de små utrymmena i sidorna i kofferten verkar medskickade.
    Blåtand o Ipod fungerar klanderfritt. Mycket bra kan verkligen rekommenderas liksom den fiffiga last hållaren i bagaget.
    På det hela är jag nöjd.
    Visst jämföra mot andra bilar kan man alltid göra. BMW 520 o Audi A6 jämförbar utrustning ca 50.000:- dyrare när man får handlar offert. Volvo anser jag S80 inte är alternativ. Pensionärsbil, eller att inte våga, även om trevlig att färdas i.
    9-5 TiD4 Vector 2010

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Ägare nya 9-5

    Grattis till en otroligt fin bil. Får hoppas du får många felfria mil

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Re: Ägare nya 9-5

    Tack för redogörelsen,trevligt med "riktig" info.

    Kändes konstigt att läsa "og 9-5"! Ska man vänja sig vid det med.

    /M
    Akta skinnet!

  4. #4

    Re: Ägare nya 9-5

    Lysande!

    Har du hunnit få någon känsla om förbrukningen än?


  5. #5

    Re: Ägare nya 9-5

    Hej!

    Bra inlägg!
    De är bara att gratulera

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Ägare nya 9-5

    Roligt att läsa en "ärlig" recension, kul att du är nöjd.

    Mila lugnt, eller inte är ju en SAAB skall köras hårt.
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  7. #7
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Ägare nya 9-5

    Riktigt trevlig läsning! Hoppas du fortsätter vara nöjd med bilen.

    Själv har jag inte sett någon "IRL" ännu, men jag skulle nog höra till kategorin som "går ut och kikar" om jag ser en

    Får nog ge mig iväg till en bilhandlare för en provtur och känna och klämma lite snart.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Ägare nya 9-5

    Grattis till bilköpet. Med 25 tidigare Saabar i ägo så var det kanske inte så konstigt att det vart en till . Du kommer säkert att bli jättenöjd med bilen .
    Bil älskare utan fördomar.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Ägare nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC
    Att bli fotograferad av passerande bilar är man inte van vid. När bilen var parkerad på ett ställe i Bohuslän var det flertalet som stannade, backade och gick ut o tittade. Även i DE var den intressant, även om andra hävdar motsatsen.

    Kanske några som inte trodde att Saab skulle få ut någon ny bil.
    Bil älskare utan fördomar.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Ägare nya 9-5

    Grattis till bilköpet och tackar för en trevlig läsning

    Hoppas på mer folk som postar sina upplevelser med NG9-5

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Ägare nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC
    Att bli fotograferad av passerande bilar är man inte van vid. När bilen var parkerad på ett ställe i Bohuslän var det flertalet som stannade, backade och gick ut o tittade. Även i DE var den intressant, även om andra hävdar motsatsen.

    Kanske några som inte trodde att Saab skulle få ut någon ny bil.
    Kanske eller också inte. Vi får aldrig veta och spekulationen blir därför meningslös, d v s inlägget är meningslöst.

    Helt OT: Förstår att du gillar att se dina inlägg, som står som spön i backen, på det här ädla forumet. Om du tar bort särskrivningen mellan "Bil" och "älskare", tror jag det kommer se ännu bättre ut.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  12. #12
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Ägare nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Om du tar bort särskrivningen mellan "Bil" och "älskare", tror jag det kommer se ännu bättre ut.

    Mvh
    Jag tolkar det som att han älskar med bilar.

    (Japp! Ett totalt onödigt inlägg...)

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Ägare nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Grattis till bilköpet. Med 25 tidigare Saabar i ägo så var det kanske inte så konstigt att det vart en till
    SAAB har hög märkestrogenhet bland sina kunder. Hur kan det komma sig? Är det intressant och i så fall för vem? För en bilintresserad borde det vara intressant. För bilindustrin är det intressant. Att gapflabba åt märkestrogenhet förefaller som en inadekvat och märklig reaktion, från en vuxen människa. Inte det minsta fördomsfritt och inte alls i linje med den senare delen av din signatur (det framgår inte säkert om den har med bilar att göra).

    Om du vet något om SAAB som märkestrogna gått miste om och som ger dig anledning att gapflabba, kan du väl berätta för oss så att vi förstår? I en separat tråd, tack.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206

    Re: Ägare nya 9-5

    Vänner börja nu inte igen med de här tramsiga inläggen. Låt oss hålla denna tråd på en hög nivå.
    Tyvärr tar det kanske ett tag innan det kommer mer ägar rapporter, men händer ngt så ska jag skriva om mina erfarenheter.
    Förbrukning är väl kanske inte någon riktig aha upplevelse, men det är klart att det är dubbelt så långt mellan bensträckarna mot min gamla bil och etanol i tanken. Första tankningen 0,69, andra 0,67 och den senaste 0,66. Känns även att det lossat lite. Går lite lättare, och den har blivit piggare. 0,66 är nog rätt ok med tanke på att det är en automat.
    Idag var det en som tyckte designen snett framifrån påminner om Königsegg. Helt ok betyg för mig.
    Har sänkt däcktrycket från 3,0 till 2,6 och nu är bilen angenämare att åka i. Men ska dock nästa vecka kolla hjulbalansen för helt perfekt är det inte.
    Idag regnade det rejält på Västkusten och bra med motvind. Motvinden påverkade inte alls ljudnivån i bilen. Stor skillnad mot gamla 9-5.
    9-5 TiD4 Vector 2010

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Ägare nya 9-5

    Det är alltid lika trevligt att posta ett inlägg här. Är man inte 100% Saab fanatiker så är det påhopp hela tiden. Jag gratulerade 9-5 Aero SC till hans bilköp och hade sen lite tankar och funderingar om varför en medlem säger att det inte var nått intresse för bilen och en annan säger att han blir plåtad mest överallt även under körning. Jag måste säga att många av er här inte är speciellt trevliga bara för att man inte är en Saab fantast. Bara för att jag har frågor och funderingar om olika saker på nya Saaben. Men om det bara är positiva saker som ska diskutera om nya Saaben så borde ni kanske upplysa om det när man blir medlem så kan man strunta i att registrera sig och titta efter ett annat forum istället. Det finns dock några stycken som svarar på frågor och talar om sina åsikter och erfarenheter och det ska dom ha all heder för. Men dom flesta av er kan man inte kalla annat än fanatiker. Och nej min nästa bil är inte Saab av två anledningar. 1 Jag tycker inte att det är en bra nog bil för dom pengarna. 2 Jag är livrädd att sluta som vissa av er som bara kan tänka på ett bilmärke fastän det finns ett flertal bilar ute där som är bättre än Saaben.
    Bil älskare utan fördomar.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    86

    Re: Ägare nya 9-5

    om man har sportchassit har man då möjlighet att ändra mellan sport och komfort via vredet ?Har själv en bil med den valmöjlighheten och har man den i sport då blir bilen stuttig om man inte kör väldigt fort ,men det har du väl kollat

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Ägare nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    massa dynga.
    Jag har börjat tröttna på dina inlägg, varför inte hålla sig till aftonbladets debatter och sluta förpesta vårat forum? Vi har förstått att du tycker nya 9-5an är dålig på grund av sin takhöjd bak och att du inte skulle kunna tänka dig att köpa en, får jag fråga dig då vad du gör på ett saabforum?

    Angående din nya bil så tycker jag 0.66 i förbrukning är helt otroligt för en så tung bil och automatare dessutom. Som jämförelse går tjejens farsas nya Audi A4 2.0TDI med endast 139hk på 0.59 och då med 6 växlad manuell låda (mät mellan tankningar givetvis INTE färddatorn, den visar något lägre)

    mvh marre

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    63

    Re: Ägare nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Marre90

    Jag har börjat tröttna på dina inlägg, varför inte hålla sig till aftonbladets debatter och sluta förpesta vårat forum? Vi har förstått att du tycker nya 9-5an är dålig på grund av sin takhöjd bak och att du inte skulle kunna tänka dig att köpa en, får jag fråga dig då vad du gör på ett saabforum?

    mvh marre
    Så med andra ord menar du har jag inget bra att säga om bilen så behöver jag inte säga nått alls ? Det tillför ju massvis till ett forum att bara prata om det som är bra. Eller menar du att jag har fel och att nya 9-5 är en felfri bil ? Sen säger du att du är trött på mina inlägg. Är det för att dom stämmer eller tycker du att jag ljuger om bilen ? Jag har ju sagt tidigare att jag ville diskutera dom brister 9-5´an har för att det var bara positiv kritik i tråden jag läste från början och det var inte så jag upplevde bilen efter provkörning. Och vart tycker du då att jag ska ställa mina frågor bilen ? Jag kommer förmodligen inte att få något bra svar i ett forum där man inte diskuterar Saab eller ? Vilket är värst att jag gnäller på Saab eller att det jag säger stämmer ?
    Bil älskare utan fördomar.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    59

    Re: Ägare nya 9-5

    Grattis till den nya bilen 9-5 Aero S-C!

    Önskar att ekonomin tillåter att köpa en när kombin har kommit.

    Till er övriga som inte är ägare av nya 9-5an (inkl. mig själv) skulle inte den här tråden vara lite rapportering av de som faktiskt använder sin ng9-5.
    Inte pajkastning på varandra, det görs så bra i en annan tråd.
    Låt nu denna tråden vara så "ren" som möjligt så att alla som vill ha real life rapporter slipper scrolla igenom 15 sidor med dravel.
    (så varsågod och gör påhopp på mig oxå men starta då en ny tråd)

    Åter igen grattis till den nya bilen!!
    Mathias "Svenne" Svensson
    Saab 9-5 2.3t SC Vector Biopower Anniversary edition 2007
    http://www.garaget.org/?car=90385

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Ägare nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jefe
    Det är alltid lika trevligt att posta ett inlägg här. Är man inte 100% Saab fanatiker så är det påhopp hela tiden. Jag gratulerade 9-5 Aero SC till hans bilköp och hade sen lite tankar och funderingar om varför en medlem säger att det inte var nått intresse för bilen och en annan säger att han blir plåtad mest överallt även under körning. Jag måste säga att många av er här inte är speciellt trevliga bara för att man inte är en Saab fantast. Bara för att jag har frågor och funderingar om olika saker på nya Saaben. Men om det bara är positiva saker som ska diskutera om nya Saaben så borde ni kanske upplysa om det när man blir medlem så kan man strunta i att registrera sig och titta efter ett annat forum istället. Det finns dock några stycken som svarar på frågor och talar om sina åsikter och erfarenheter och det ska dom ha all heder för. Men dom flesta av er kan man inte kalla annat än fanatiker. Och nej min nästa bil är inte Saab av två anledningar. 1 Jag tycker inte att det är en bra nog bil för dom pengarna. 2 Jag är livrädd att sluta som vissa av er som bara kan tänka på ett bilmärke fastän det finns ett flertal bilar ute där som är bättre än Saaben.
    Lite ot här men att man håller sig till saab beror mer på att man gillar känslan bakom ratten än många andra saker som kanske andra märken är bättre på.
    Har kört en hel del bilar o suttit i en hel del bilar dom flesta här kanske inte ens får se så ofta på vägarna.
    Säkerhets känslan bakom ratten är betydligt bättre i saab än många av dom andra jag har suttit i. Kanske inte en Maybach 62 som kändes som ett kassa skåp men vem har råd med en sån bil?? sen finns ju ingen kvar i sverige va jag vet heller.
    Upplevd kvalite känsla o hur kvaliten är i längden är väldigt skillnad på med.
    De finns märkestrogna människor inom alla märken men har man själv inte kört flera olika märken o modeller säger jag de är svårt för dom att avgöra om "sitt" märke är bättre än något annat.
    De ska man då ha gort med flera mil o inte bara efter en provkörning som inte säger så mycket.


    9-5 Aero SC:
    Angående sänkt däck tryck så skulle jag säga att du INTE ska ha för lågt då de kan medföra att däcket går sönder o sen att du helst ska kolla vilket är rätt däcktryck för just de däck du kör på vilket skiljer mellan dom ollika däck tillverkarna.
    Lycka till med bilen o hoppas du får många fina mil bakom ratten o skriv gärna mer senare va du tycker om bilen

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Ny 9-5 ägare här...
    Av Danjel i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 01:42
  2. Ny bil ägare Saab 9-3
    Av ka11e i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 22:07
  3. Ny ägare av Saab
    Av FredrikN i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 02:34
  4. 9-3 ägare - se hit !
    Av kamelkungen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 11:52
  5. Hej! Ny SAAB ägare!
    Av imported_änders i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •