Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Fetaost

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Fetaost

    Hej!

    Jag har aldrig riktigt gillat fetaost & har därav aldrig köpt detta själv. De jag smakat har oftast varit lite torra & inte speciellt smakfulla, så jag har oftast avstått. Men så i våras åt jag några bitar på en lunchrestaurang, dessa var riktigt krämiga & goda, saftigt mjuka.

    Så nu under de varma sommardagarna fick jag ett infall & köpte en halvdyr paket för att ha till en sallad. Men icke sa nicke, torr & trisst......

    Är det någon här som har bra koll på fetaost? Vilken skall man köpa för att få en som kan falla in under "mjuk, saftig & krämigt god" eller nått i den stilen.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Fetaost

    Apetina Classic från Arla.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    686
    Medlem#
    116

    Re: Fetaost

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Apetina Classic från Arla.
    En riktig fetaost är ystad av fårmjölk, Arlas variant är gjord av komjölk.
    Jag har testat en rätt bra som hette taverna tror jag.
    Fetaost i sallad är sällan fel, arlas ko-variant funkar den också
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  4. #4

    Re: Fetaost

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Hej!

    Jag har aldrig riktigt gillat fetaost & har därav aldrig köpt detta själv. De jag smakat har oftast varit lite torra & inte speciellt smakfulla, så jag har oftast avstått. Men så i våras åt jag några bitar på en lunchrestaurang, dessa var riktigt krämiga & goda, saftigt mjuka.

    Så nu under de varma sommardagarna fick jag ett infall & köpte en halvdyr paket för att ha till en sallad. Men icke sa nicke, torr & trisst......

    Är det någon här som har bra koll på fetaost? Vilken skall man köpa för att få en som kan falla in under "mjuk, saftig & krämigt god" eller nått i den stilen.
    Köp en fetaost som är inlagd om du inte hittar en "riktig" (får- eller getmjölk)

    Testa att baka en Fetaost i ugnen med olivolja (ska vara en bra olja) och en skiva tomat.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: Fetaost

    Har inte heller gillat det förrens fick smaka en variant med pepparoni, tomat och oregano/basilika.. i folie och sen på grillen/ugnen.. Smakar pizzaost.. riktigt gott
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    491

    Re: Fetaost

    Kan starkt rekommendera Lidl's Fetaost
    9-5 Vector -02
    900 SET Cab -96

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Fetaost

    Tycker Zetas är god..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Fetaost

    Jag tackar för responsen. Får helt enkelt prova era förslag & några till för att komma fram till vad jag tycker är okej i denna fetaost djungel.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Fetaost

    Var & åt lunch på samma ställe idag, frågade då vad det var för ost de hade. "Kolios Grekisk Salladsost" stod det på förpackningen.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690

    Re: Fetaost

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Hej!

    Jag har aldrig riktigt gillat fetaost & har därav aldrig köpt detta själv. De jag smakat har oftast varit lite torra & inte speciellt smakfulla, så jag har oftast avstått. Men så i våras åt jag några bitar på en lunchrestaurang, dessa var riktigt krämiga & goda, saftigt mjuka.

    Så nu under de varma sommardagarna fick jag ett infall & köpte en halvdyr paket för att ha till en sallad. Men icke sa nicke, torr & trisst......

    Är det någon här som har bra koll på fetaost? Vilken skall man köpa för att få en som kan falla in under "mjuk, saftig & krämigt god" eller nått i den stilen.
    Köp en fetaost som är inlagd om du inte hittar en "riktig" (får- eller getmjölk)

    Testa att baka en Fetaost i ugnen med olivolja (ska vara en bra olja) och en skiva tomat.
    Var tvungen att prova detta. Riktigt gott var det! Hel fetaost i folie, på med 2 skivor tomat, oregano och rikligt med olivolja. Sedan 2 halva tomater med salt och krydda i samma folie samt kött! Enkelt och underbart gott!
    Marcus Lind

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Bara (Utanför malmö)
    Inlägg
    105

    Re: Fetaost

    Frågan är om du verkligen gillar den riktiga Feta ost smaken? Apetina o sånt skit ska inte klassas som fetaost då denna "salladsost" är rätt smaklös och inte alls påminner om riktig.

    Ica´s egna feta ost är god och stämmer rätt bra in på det du söker. Denna feta ost är heller inte så grov i smaken.

    Vill du sedan avancera kan du prova ost gjord på buffel exempelvis. Finns rätt mycket att välja på. Prova på

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Fetaost

    Denna veckan köpte jag en Apetina i tärningar liggandes i saltlake. En smak som passar mig. Inte så frän i smaken som riktig fetaost.

  13. #13

    Re: Fetaost

    Citat Ursprungligen postat av NicklasOlsson
    Frågan är om du verkligen gillar den riktiga Feta ost smaken? Apetina o sånt skit ska inte klassas som fetaost då denna "salladsost" är rätt smaklös och inte alls påminner om riktig.

    Ica´s egna feta ost är god och stämmer rätt bra in på det du söker. Denna feta ost är heller inte så grov i smaken.

    Vill du sedan avancera kan du prova ost gjord på buffel exempelvis. Finns rätt mycket att välja på. Prova på
    Då är vi inne på Mozzarella och det är gott det med men är lite mera som gummi enligt mig.

    Citat Ursprungligen postat av Unique87
    Var tvungen att prova detta. Riktigt gott var det! Hel fetaost i folie, på med 2 skivor tomat, oregano och rikligt med olivolja. Sedan 2 halva tomater med salt och krydda i samma folie samt kött! Enkelt och underbart gott!
    Ja det är riktigt smarrigt testa att ha det i en form nästa gång dvs skippa folien och köttet och låt osten smälta helt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •