Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tips för 9-5 Aero 2002 20k mil.

  1. #1

    Tips för 9-5 Aero 2002 20k mil.

    Hejsan,

    Har precis köpt en 9-5 Aero 2002 som gått 20500 mil.

    Bilen har senaste versionen av vevhusventilationen monterad 2008.

    Söker efter tips vad jag kan göra med den, alternativt hålla utkik efter för att få den att gå ytterliggare 20k mil.

    Efter en snabbkoll i motorrummet såg jag att det läckt olja vid ventilkåpan och när jag kände på skruvarna så satt de väldigt löst. Gick att röra för hand. Har spänt alla nu men bör jag ta av och rengöra ventilkåpan och sätta dit ny packning?
    9-5 Aero 2.3T SC 2002 Aut
    Audi S3 2.0TFSI Quattro 2008 Man

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    15

    Re: Tips för 9-5 Aero 2002 20k mil.

    En ny ventilkåpspackning är ju aldrig fel. Har kåpan suttit löst och olja har passerat packning tror jag den får svårt att hålla tätt framöver.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Tips för 9-5 Aero 2002 20k mil.

    Utför ett komprov på den så du ser att allting är i sin ordning. Samt håll koll på oljeförbrukningen, finns alltid en risk att dessa bilar dricker olja. Utför täta byten av Olja, oljefilter och tändstift.

    Är bilen trimmad? Har du kollat om det sitter ett öppet luftfilter eller sitter orginalburken där? Om det sitter ett öppet filter så plocka bort det... Det kan då även vara lämpligt att plocka av LMM och rengöra den.

    Jag antar att 21.000 mil service inte är gjord, se till att göra den då den innehåller byte av drivrem och bränslefilter. Det är inte kul när drivremmen går av eller när soppafilter rostar igenom, två saker jag har fått erfaranhet av pga stämplad servicebok men ej utfört arbete

    En annan sak du kan göra är att byta olja i växellådan, då det förmodligen aldrig är gjort.

    Gå igenom alla vakuumslangar och byt ut dem som är torra och svampiga, brukar kunna vara en hel del sånna.

    Nu kommer jag inte på mer just nu
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  4. #4

    Re: Tips för 9-5 Aero 2002 20k mil.

    Citat Ursprungligen postat av ekon
    Utför ett komprov på den så du ser att allting är i sin ordning. Samt håll koll på oljeförbrukningen, finns alltid en risk att dessa bilar dricker olja. Utför täta byten av Olja, oljefilter och tändstift.

    Är bilen trimmad? Har du kollat om det sitter ett öppet luftfilter eller sitter orginalburken där? Om det sitter ett öppet filter så plocka bort det... Det kan då även vara lämpligt att plocka av LMM och rengöra den.

    Jag antar att 21.000 mil service inte är gjord, se till att göra den då den innehåller byte av drivrem och bränslefilter. Det är inte kul när drivremmen går av eller när soppafilter rostar igenom, två saker jag har fått erfaranhet av pga stämplad servicebok men ej utfört arbete

    En annan sak du kan göra är att byta olja i växellådan, då det förmodligen aldrig är gjort.

    Gå igenom alla vakuumslangar och byt ut dem som är torra och svampiga, brukar kunna vara en hel del sånna.

    Nu kommer jag inte på mer just nu

    Tack för tipsen.

    Oljan verkar vara bytt i lådan vid 15-16k mil ca. 21k mils service ska göras på Saab på måndag så jag hoppas dom byter vad dom ska.

    Hur kollar jag om remmen byts nu på servicen, går den att se utan att demontera något?
    9-5 Aero 2.3T SC 2002 Aut
    Audi S3 2.0TFSI Quattro 2008 Man

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 069
    Medlem#
    4096

    Re: Tips för 9-5 Aero 2002 20k mil.

    Citat Ursprungligen postat av firefreak
    Hur kollar jag om remmen byts nu på servicen, går den att se utan att demontera något?
    Rita eller skriv nått på den

    Skulle nog bett dom kolla hur långt ut kamkedjesträckaren är oxå!
    I´ll never buy a Toyota, and not a Honda of course.....
    Won´t even think of a VOLVO, I might as well use a Horse........
    <<<Aero>>>

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Tips för 9-5 Aero 2002 20k mil.

    Av någon anledning håller ventilkåps-packningen inte alltid tätt, trots att den är ny. Det finns nån tråd om detta fenomen. Jag drog bultarna med gänglås och moment, men efter nån månad hade det fuktat igenom iaf. Men med lite hjälp av 'packning på tub' vart det tätt.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  7. #7

    Re: Tips för 9-5 Aero 2002 20k mil.

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Av någon anledning håller ventilkåps-packningen inte alltid tätt, trots att den är ny. Det finns nån tråd om detta fenomen. Jag drog bultarna med gänglås och moment, men efter nån månad hade det fuktat igenom iaf. Men med lite hjälp av 'packning på tub' vart det tätt.
    Vad händer om man drar den hårdare?
    9-5 Aero 2.3T SC 2002 Aut
    Audi S3 2.0TFSI Quattro 2008 Man

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Tips för 9-5 Aero 2002 20k mil.

    Citat Ursprungligen postat av firefreak
    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Av någon anledning håller ventilkåps-packningen inte alltid tätt, trots att den är ny. Det finns nån tråd om detta fenomen. Jag drog bultarna med gänglås och moment, men efter nån månad hade det fuktat igenom iaf. Men med lite hjälp av 'packning på tub' vart det tätt.
    Vad händer om man drar den hårdare?
    När man står med kåpan i näven känns den inte allt för stabil. Vågade knappt dra så hårt man skulle med momentnyckeln. Sen hade jag redan läst om läkaget, så jag tog det säkra före...
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Tips för 9-5 Aero 2002 20k mil.

    Stiften behöver du inte byta ofta, räcker med var 6000:e mil om bilen är original och du kör med dom stift som SAAB rekommenderar.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

Liknande ämnen

  1. Multirembyte på Aero 95-2002
    Av andm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 23:25
  2. Tips: Byte xenonlampa/ballast 9-5 2002-2005
    Av tomasbj i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 21:29
  3. Köpråd 9-3 Aero -2002
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •