Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Port forwarding?

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399

    Port forwarding?

    Ja, alltså jag är ganska haj på datorer precis när jag är djupt insyltad i installationer och datorbyggen och slikt, men annars är det som att ämnet är avstängt...

    Miljö: Nätverk fyra datorer + telefon, D-Link DIR-655 utåt världen, dock trådbundet alltihop. Bahnhof anslutning massor med bajts...

    Problem: Ungarna sitter ju med film och spel, medan jag kollar enklare saker typ blocket och ett och annat forum. Jag upplever att min dator således är nedvärderad i förhållande till barnas, och nu är jag fan jefla trött på det.

    Jag tror att jag vill port forwarda just min dator gentemot ungarnas men... how to?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Port forwarding?

    Nu är du nog lite fel ute med nätverks-termerna här. Port forwarding gör du när du exempelvis vill att en av datorerna på ditt interna nätverk skall gå att komma åt utifrån Internet.

    Det du är ute efter är någon slags QoS, Quality of Service. Om just din router går att konfigurera som du vill lämnar jag till någon som har personlig erfarenhet av den modellen.

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399

    Re: Port forwarding?

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Nu är du nog lite fel ute med nätverks-termerna här.
    Det är mycket möjligt. Jag har ju hittat att jag kan prioritera div spel, t ex Battlefield 2 på en enskild dator, men det är ju inte intressant. Telefonen är ju QoS:ad per default, det är mycket riktigt denna typ av prio jag vill ha på min dator oavsett vad jag gör på den. Har nämligen haft vissa problem med internetbetalningar samtidigt som ungarna spelar och kollar film.

    Som bonus hade jag ju gärna kunnat åstadkomma blåskärm för ungarna vid en viss tid på kvällen med texten "borsta tänderna!" men det är kanske för mycket begärt. Jag är nöjd om mitt lilla klick på blocket eller ebay har högst prio (efter telefon), sen om BF2 på nån annan dator hackar kunde jag inte bry mig mindre om...
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Port forwarding?

    Advanced - COS Engine.
    Tryck på more... för att få info om hur du ställer in

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Holy fook. Får ta och skriva ut det där på papper och lägga mig en dag på stranden och reda ut det.

    Jag antar att man kan komma åt att fjärrstyra också? En typisk pisskonflikt här hemma (som jag är dödligt trött på) är typ att kl 23.30 skall datorerna vara döda, punkt slut. Men varenda förbannad kväll heter det "jamen jag håller på med..."... Precis en sorts konfliktsituation som jag tycker är så erbarmligt löjlig så jag blir extra förbannad och otrevlig bara för det. Helt onödigt, bort bort med det.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Port forwarding?

    Är det vissa tider du har problem eller jämt?

    Jag har själv comhem och det funkar usel med bla Swedbank, kan behöva köra uppdatera 2-3 gånger innan jag kommer in, blir "sidan kan inte visas" flertalet gånger ibland.

    Lika så är det ju på kvällarna mellan 19-23 som det är som mest svenskar ute på nätet och gör som dig, kollar blocket, tradera, afton_horan och lite andra porrsidor.
    Vilket i många fall gör nätet totaltsätt segare.

    Lite BF2 ska inte sega ner ditt internet alls, lite Torrent och dc++ tillsammans med kvällstid kan däremot sega ner även den bästa internetanslutning.

    Gnälliga gubbar som klagar på att man ska sova är jag evigt trött på så där är jag på dina ungars sida.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Holy fook. Får ta och skriva ut det där på papper och lägga mig en dag på stranden och reda ut det.

    Jag antar att man kan komma åt att fjärrstyra också? En typisk pisskonflikt här hemma (som jag är dödligt trött på) är typ att kl 23.30 skall datorerna vara döda, punkt slut. Men varenda förbannad kväll heter det "jamen jag håller på med..."... Precis en sorts konfliktsituation som jag tycker är så erbarmligt löjlig så jag blir extra förbannad och otrevlig bara för det. Helt onödigt, bort bort med det.
    Du kan lägga in i routern att den ska döda uppkopplingen för vissa datorer som är inkopplade, kolla under advanced - access control, där kan du lägga in scheman över hur kopplingen skall fungera. Under Tools - Schedules lägger du in ditt schema.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399

    Re: Port forwarding?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Gnälliga gubbar som klagar på att man ska sova är jag evigt trött på så där är jag på dina ungars sida.
    Medges att jag är gnällig gubbe, men problemet är inte själva sovandet. Problemet ur tonårsförälderns synpunkt är att det föreligger en överenskommelse om en brytpunkt, men när sedan brytpunkten inträder så kommer en massa ursäkter för att frångå det som avtalats, varje kväll. Ungefär som att någon sagt OK till att diska/städa/tvätta under dagen men till kväll heter det "nä jag fick annat för mig".... varje dag i veckan. Då krävs nån form av sanktioner.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Lika så är det ju på kvällarna mellan 19-23 som det är som mest svenskar ute på nätet och gör som dig, kollar blocket, tradera, afton_horan och lite andra porrsidor.
    Vilket i många fall gör nätet totaltsätt segare.
    Detta kan iofs vara bekymret. Bara det att jag "uppgraderade" från typ 4 MB Comviq-uppkoppling till jättemycket mer Bahnhof/fiber - 100 eller 150 minns inte riktigt. Skillnaden är visserligen märkbar men inte på långt när i proportion till vad det skiljer i MB. Jag gick på reklamen och trodde det skulle blir värsta motorvägen hela tiden.

    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Du kan lägga in i routern att den ska döda uppkopplingen för vissa datorer som är inkopplade, kolla under advanced - access control, där kan du lägga in scheman över hur kopplingen skall fungera. Under Tools - Schedules lägger du in ditt schema.
    Aha, hittat det nu. Tillvalen och menyerna är helt enkelt lite för överväldigande så man bara suckar, när man inte sysslar med det regelbundet.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Port forwarding?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Aha, hittat det nu. Tillvalen och menyerna är helt enkelt lite för överväldigande så man bara suckar, när man inte sysslar med det regelbundet.
    Å andra sidan så kommer det att kännas som himlen när du väl lyckats.

    Jag minns så väl en kväll för 10 år sen. Klockan var prick 23,30 och jag tappade all anslutning till omvärlden. Morgonen efter så frågade pappa om det gick bra att surfa efter utsatt tid, det leendet...

    Enbart av den anledningen så längtar jag tills jag själv har tonårsbarn och får sätta upp spelreglerna på hemnätverket.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

Liknande ämnen

  1. Datorbehov med seriell port
    Av Johan H i forum Off Topic
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 14:37
  2. Usb port i ciggarettutaget (12v)
    Av Biggus91 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-12-20, 14:22
  3. Port forward
    Av Spawn i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •