Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Byta vevhusventilation på en 9-5

  1. #1

    Byta vevhusventilation på en 9-5

    Eftersom den andra tråden har blivit lång om oljeläckaget så startar jag en ny om hur man ska byta ventilationen.

    Lite kort är att bilen har läckt olja under spännaren någonstans och verkstaden konstaterade att det var toppen.

    Själv så skruvade jag av oljepåfyllningen och läckaget slutade samt att bilen fick en massa hästar mer.

    Jag anser att det måste ha att göra med ventilationen, men verkstäderna för Saab och Trollhättan är av annan åsikt.

    Spekulera gärna fritt vad ni tror!!!

    Ventilationen ska bytas ivf så är det något viktigt att tänka på här? Har en utförlig beskrivning, men det kan ju finnas saker som den har missat.

    /Mvh Micke
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Byta vevhusventilation på en 9-5

    Tjena!

    Gjorde denna uppdatering av min vevhus vent. i Tisdags kväll.

    Inga problem att följa det som stod i beskrivningen som följer med, det enda ställen som vart riktigt jävligt var när man skulle trä runt isoleringen runt slangarna till förvärmningen av spjällhuset och där i mitten ska en ny slang med backventil ligga, pilligt och trång. Slutade med att jag satt i skräddarställning på motorn så man kunde jobba med båda händerna

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  3. #3

    Re: Byta vevhusventilation på en 9-5

    Ja jag såg den där å det är ju trångt. Bäst att ha kall motor då

    Hur var det vid oljefällan då? Måste staget bort oxå. Hatar att ligga under bilen
    Når man uppifrån att sätta dit slangarna som skall dit på den övre delen på oljefällan eller måste detta tas underifrån. Det står att man skall släppa ner bilen efter montaget av fällan.

    Vad tror du i övrigt om min teori att jag har tagit bort oljepåfyllningslocket och att den ventilerar där = inget läckage. Kan den stämma att det är ventilationen?
    Bilcenter vill varken säga bu eller bä om detta utan vill ha in ilen för att vara säker.

    /Micke
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Byta vevhusventilation på en 9-5

    Om, ventilationen är så igensatt, finns ju risken att du har 'klet' på fler ställen. Oljeröret till turbon, tråget och silen i pickupen. Vid ett oljebyte kan du göra en liten skrapa som du pillar in genom hålet för pluggen, och kolla om det är nåt klet i botten på tråget. Inne i ventilkåpan, där ventilationsslangen ansluter, kan det vara stopp.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Byta vevhusventilation på en 9-5

    Jag tog allt uppifrån utom att lossa och sätta tillbaka den undre slangen.
    Staget för insuget sitter med en 13mm sexkant skalle uppe i insuget oxå, den lossa jag och vek det åt sidan bara.
    Kall motor är enligt mig ett måste.

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: Byta vevhusventilation på en 9-5

    Jag har gjort operationen helt uppifrån, så det går om man vill.
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  7. #7

    Re: Byta vevhusventilation på en 9-5

    Då var det gjort. Å det var trångt, men det gick bra. Staget bort och kabeln oxå till generatorn. Fick allt på plats som det skulle.

    Det står i beskrivningen att isoleringen skall sluta runt kylslangarna, men det är ju bensinslangar där?

    Verkstaden plockade bort ventilationen och bytte packning mm och där fanns inget klägg. Tråget vet jag inte hur det ser ut. Kan man vänta tills nästa oljebyte?

    Den puffar ivf inget i oljepåfyllningen nu...
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Byta vevhusventilation på en 9-5

    Slangarna du syftar på är förvärmning av spjällhuset med inlopp och utlopp, innehåller endast kylvatten.

    Anledningen till att den backventilen ska sitta isolerad är högst troligt att det kan bli lite fuktigt inuti den och då ska den inte frysa på vintern så därför lägger man den ihop med kylsystemet.

    Rätta mig gärna om jag har fel...

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Byta vevhusventilation på en 9-5

    Ett litet tips innan man börjar är att koppla bort batteriet.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Byta vevhusventilation på en 9-5

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Ett litet tips innan man börjar är att koppla bort batteriet.
    Haha, ja naturligtvis!

    Vet inte om det framgår av instruktionen man får med kittet, men det är en klar fördel att inte få osäkrad batteriström i kroppen

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  11. #11

    Re: Byta vevhusventilation på en 9-5

    Aha, okej trodde att det var soppa där. Har satt isoleringen som de har rekommenderat ivf. Tack för förklaringen för då vet jag vad det är till för.

    Batteriet skall man väl alltid koppla bort och ja det står i beskrivningen. Däremot saknar jag vilka nycklar man skall använda sig av. En klar fördel när man kryper under. 13 passar till bultar som skall väck ivf. Bra att veta!
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  12. #12

    Re: Byta vevhusventilation på en 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Sbuddz
    Haha, ja naturligtvis!

    Vet inte om det framgår av instruktionen man får med kittet, men det är en klar fördel att inte få osäkrad batteriström i kroppen

    /J
    Nja, de 14V som är i batteriet är relativt ofarligt. Man kan ha en hand på varje pol utan att det känns. Spänningen är helt enkelt inte tillräkligt hög för att driva en ens i närheten av farlig ström genom kroppen. Skulle du däremot råka kortsluta nått med din 13mm nyckel kan det bli fyrverkerier...

    Har f.ö köpt ett uppgraderingskit som jag ska försöka få dit i helgen.
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Byta vevhusventilation på en 9-5

    Citat Ursprungligen postat av bonecrime
    Citat Ursprungligen postat av Sbuddz
    Haha, ja naturligtvis!

    Vet inte om det framgår av instruktionen man får med kittet, men det är en klar fördel att inte få osäkrad batteriström i kroppen

    /J
    Nja, de 14V som är i batteriet är relativt ofarligt. Man kan ha en hand på varje pol utan att det känns. Spänningen är helt enkelt inte tillräkligt hög för att driva en ens i närheten av farlig ström genom kroppen. Skulle du däremot råka kortsluta nått med din 13mm nyckel kan det bli fyrverkerier...

    Har f.ö köpt ett uppgraderingskit som jag ska försöka få dit i helgen.
    Det är inte spänningstalet ( Volt ) som är farligast, det är strömmen ( Ampere ).
    En jordfelsbrytare i hus, verkstad, etc bryter vid 10-15mA och redan vid 20mA kan hjärtflimmer med mera förekomma.

    Så.....

    Ja, ett bilbatteri KAN göra att man somnar, för gått.

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  14. #14

    Re: Byta vevhusventilation på en 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Sbuddz
    Det är inte spänningstalet ( Volt ) som är farligast, det är strömmen ( Ampere ).
    En jordfelsbrytare i hus, verkstad, etc bryter vid 10-15mA och redan vid 20mA kan hjärtflimmer med mera förekomma.

    Så.....

    Ja, ett bilbatteri KAN göra att man somnar, för gått.

    /J
    Nej det kan det inte, eftersom det har för låg spänning för att driva en farlig ström genom kroppen. Kan du ohms lag så kan du prova att mäta resistansen i kroppen och räkna ut lite snabbt vad det blir för maximal ström.

    Det finns en anledning till att 230V är noga beröringsskyddat och 12V inte är det.
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Byta vevhusventilation på en 9-5

    Citat Ursprungligen postat av bonecrime
    Citat Ursprungligen postat av Sbuddz
    Det är inte spänningstalet ( Volt ) som är farligast, det är strömmen ( Ampere ).
    En jordfelsbrytare i hus, verkstad, etc bryter vid 10-15mA och redan vid 20mA kan hjärtflimmer med mera förekomma.

    Så.....

    Ja, ett bilbatteri KAN göra att man somnar, för gått.

    /J
    Nej det kan det inte, eftersom det har för låg spänning för att driva en farlig ström genom kroppen. Kan du ohms lag så kan du prova att mäta resistansen i kroppen och räkna ut lite snabbt vad det blir för maximal ström.

    Det finns en anledning till att 230V är noga beröringsskyddat och 12V inte är det.
    12V går under klenspänning & normalt som svagström. DC12V är normalt sett inte farlig & att somna in för gott av detta är nog att ta i. Kanske om man får bilbatteriet i huvudet. Man kan få t.ex. brännskador vid kortis av DC12V. Vid en kortslutning så kan det såklart bli stora strömmar även vid DC12V, men spänningen är för låg i jämförelse med AC230V & den påverkan den gör på människokroppen. Sen är det viss skillnad även på AC & DC.

    Det är dock bra att man har respekt för spänning & ström.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Byta vevhusventilation på en 9-5

    Ok, där ser man.

    Det är ju typ 13år sedan jag gick på gymnasiet och läste elprogrammet så lite har jag allt glömt.
    Men jag skulle nog inte klassa ett 12V batteri som helt ofarligt då det enligt mina uträkningar blir runt 10mA.

    Sak samma....

    back to topic

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  17. #17

    Re: Byta vevhusventilation på en 9-5

    Ledsen, men kan vi släppa ström i denna tråd?

    Bytet av vevhusvent. gjorde att min bil slutade att läcka olja. Det var ett övertryck i bilen får man konstatera.
    Testade att blåsa i alla slangar utan problem däremot i ena röret på oljefällan så var det motstånd. Ska det va det?
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

Liknande ämnen

  1. byta vevhusventilation
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 23:22
  2. Köra WD40-metoden vid byta av vevhusventilation? 9-5 -00
    Av saab9000turbo-92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 14:07
  3. Byta delar på Saab 9-5 -00 vid omgjort vevhusventilation?
    Av imported_lovet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 21:22
  4. Byta avb vevhusventilation?
    Av SnowJim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-08, 11:41
  5. kan man byta vevhusventilation själv? + läcker olja
    Av wnou i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •