Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare! (Löst)

  1. #1

    Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare! (Löst)

    Har sökt på forumet men hittar inget liknande problem.

    Har en 9-5 2,3t -02 original ca 20.000 mil.

    Problemet: Turbon kickar igång mellan 2700 och 3200 varv (ibland).

    1. Om jag kör på tex 3'ans växel med ca 2000 varv eller mer och trampar gasen i botten så 90% av gångerna så kickar turbon igång som den ska, runt 2300 varv (eller på en gång om varven så klart är högre från början). Ibland, men mycket sällan kickar den igång senare eller inte alls.

    2. Om jag kör på 4'ans eller 5'ans växel med ca 1200-1500 varv och trampar gasen i botten så 90% av gångerna så kickar turbon igång mellan 2700-3200 varv. Ibland kickar den inte igång alls. Mycket sällan kickar den igång där den borde, runt 2300 varv..

    Det blir oftare problem med 4'an och 5'an än med lägre växlar!

    Alltså när jag trampar plattan i botten vid låga varv så verkar något bli fel.

    Turbomätaren (vit,gul,röd (eg. luftmassmätare eller??)) i instrumentpanelen stiger som den ska vid 2300 varv och ligger konstant (kanske lite svajande) strax innan rött.

    Jag hör inga missljud (förutom någon rem som låter i takt med motorvarven till AC'n, som förvisso slutar låta om jag trycker in ECON. Har väl inget med detta problem att göra..?)

    Jag har ett oljeläckage någonstans runt oljefiltret, då fläcken på asfaltsuppfarten har börjat växa. Service gjordes för ca 1 månad sedan då oljan byttes. (Problemet med turbon fanns dock innan servicen)

    Notera: Efter ett motorras för ca 6 mån sedan så har jag en "ny" begagnad motor (ca 13000 mil) som tidigare suttit i en automat. Problemet uppstod efter detta byte!

    Nu blev det mycket text, men jag hoppas det hjälper er att lokalisera problemområdet.
    9-3 -99 2,0T
    9-5 -02 2,3t

  2. #2

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    Ska försöka förtydliga vad som händer när turbon kommer igång.

    Iom att turbomätaren alltid ligger strax under rött när turbon kickar i så kommer ju den fulla kraften på en gång. Det känns som att något späll eller liknande öppnar sig eller hoppar i sitt läge. Någonting glappar. Det är känslan.

    Ingen?
    9-3 -99 2,0T
    9-5 -02 2,3t

  3. #3

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    Upp igen! Ingen som har den minsta susning?
    9-3 -99 2,0T
    9-5 -02 2,3t

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    Liknande fenomen kan uppstå när hylsan till wg axeln lossnar i avgashuset som följdaktigen kan orsaka att wg spjället inte tätar som det skall.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    En fundering, det är inte så att trådskaparen ifråga kopplar i samman detta symptom som den regelrätta "fullgas" adapteringen som Trionic gör vid segdragning? Ligger ja o myskör och sedan bestämmer mig för att köra öppet hus så tar det ett par sekunder innan motorn fattar min intention! Som jag förstått det hela så är det så trionic jobbar. Addaptivt Styrsystem som lär sig efter ditt sätt att köra, om ja buskör med min b235r så är den på hugget direkt, men inte samma karaktär om första sekunderna om ja vill början busköra efter ett par mil på motorväg!?
    Mvh j

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    35

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    Citat Ursprungligen postat av gilmclind
    Har sökt på forumet men hittar inget liknande problem.

    Har en 9-5 2,3t -02 original ca 20.000 mil.

    Problemet: Turbon kickar igång mellan 2700 och 3200 varv (ibland).

    1. Om jag kör på tex 3'ans växel med ca 2000 varv eller mer och trampar gasen i botten så 90% av gångerna så kickar turbon igång som den ska, runt 2300 varv (eller på en gång om varven så klart är högre från början). Ibland, men mycket sällan kickar den igång senare eller inte alls.

    2. Om jag kör på 4'ans eller 5'ans växel med ca 1200-1500 varv och trampar gasen i botten så 90% av gångerna så kickar turbon igång mellan 2700-3200 varv. Ibland kickar den inte igång alls. Mycket sällan kickar den igång där den borde, runt 2300 varv..

    Det blir oftare problem med 4'an och 5'an än med lägre växlar!

    Alltså när jag trampar plattan i botten vid låga varv så verkar något bli fel.

    Turbomätaren (vit,gul,röd (eg. luftmassmätare eller??)) i instrumentpanelen stiger som den ska vid 2300 varv och ligger konstant (kanske lite svajande) strax innan rött.

    Jag hör inga missljud (förutom någon rem som låter i takt med motorvarven till AC'n, som förvisso slutar låta om jag trycker in ECON. Har väl inget med detta problem att göra..?)

    Jag har ett oljeläckage någonstans runt oljefiltret, då fläcken på asfaltsuppfarten har börjat växa. Service gjordes för ca 1 månad sedan då oljan byttes. (Problemet med turbon fanns dock innan servicen)

    Notera: Efter ett motorras för ca 6 mån sedan så har jag en "ny" begagnad motor (ca 13000 mil) som tidigare suttit i en automat. Problemet uppstod efter detta byte!

    Nu blev det mycket text, men jag hoppas det hjälper er att lokalisera problemområdet.
    Jag tycker att du ska kolla wastegate armen som nedanstående skrev, och även kolla vakuum slangar m.m. så det inte är nå små hål/sprickor i dem. eventuellt känna ifall turbon är glapp på någe vis.. mvh

  7. #7

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Liknande fenomen kan uppstå när hylsan till wg axeln lossnar i avgashuset som följdaktigen kan orsaka att wg spjället inte tätar som det skall.
    För mig var det där grekiska. Det är alltså inget man ser utifrån utan man måste in i avgashuset för att hitta den hylsan?? Vart sitter avgashuset?
    9-3 -99 2,0T
    9-5 -02 2,3t

  8. #8

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    Citat Ursprungligen postat av ArrW
    Jag tycker att du ska kolla wastegate armen som nedanstående skrev, och även kolla vakuum slangar m.m. så det inte är nå små hål/sprickor i dem. eventuellt känna ifall turbon är glapp på någe vis.. mvh
    Ja något kan ju naturligtvis glappa iom motorbytet. Räcker det med att jag tar bort skyddsplåten ovanför turbon för att kunna kolla så turbon sitter fast som den ska?

    WG-armen... är det aluminumröret som går till insuget? För den brickan som håller fast det röret har jag dragit åt sedan tidigare då den inte satt åt ordentligt. Det blev bättre, men är fortfarande dåligt totalt sett!
    9-3 -99 2,0T
    9-5 -02 2,3t

  9. #9

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    En fundering, det är inte så att trådskaparen ifråga kopplar i samman detta symptom som den regelrätta "fullgas" adapteringen som Trionic gör vid segdragning? Ligger ja o myskör och sedan bestämmer mig för att köra öppet hus så tar det ett par sekunder innan motorn fattar min intention! Som jag förstått det hela så är det så trionic jobbar. Addaptivt Styrsystem som lär sig efter ditt sätt att köra, om ja buskör med min b235r så är den på hugget direkt, men inte samma karaktär om första sekunderna om ja vill början busköra efter ett par mil på motorväg!?
    Mvh j

    Mvh j
    Jag har inte samma symptom på min 9-3'a med T5 motorn! Dessutom så märks det så markant när turbon väl kickar in i de högre varven. Det är som att turbon inte är igång överhuvudtaget innan...
    9-3 -99 2,0T
    9-5 -02 2,3t

  10. #10

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    Ser nu också när jag är ute och granskar wg'n att kylarvätskebehållaren är på minimal nivå. Jag fyllde på den för inte allt så länge sedan... Vet inte om det finns någon koppling till turboproblemet, men jag nämner det iaf!
    9-3 -99 2,0T
    9-5 -02 2,3t

  11. #11

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    Har hittat ett till litet frågetecken.
    Från "baksidan" av wg'n så går det en lite mindre slang som är fäst i närheten av torpedväggen. Precis där den slangen går in sitter det ett mindre kontakthus som har spruckit. Kablarna ser hela ut men det är själva plasten som spruckit..

    Kan det kontakthus påverka motorgången om någon av kablarna skulle vara halvt trasig...?
    9-3 -99 2,0T
    9-5 -02 2,3t

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    35

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    Citat Ursprungligen postat av gilmclind
    Citat Ursprungligen postat av ArrW
    Jag tycker att du ska kolla wastegate armen som nedanstående skrev, och även kolla vakuum slangar m.m. så det inte är nå små hål/sprickor i dem. eventuellt känna ifall turbon är glapp på någe vis.. mvh
    Ja något kan ju naturligtvis glappa iom motorbytet. Räcker det med att jag tar bort skyddsplåten ovanför turbon för att kunna kolla så turbon sitter fast som den ska?

    WG-armen... är det aluminumröret som går till insuget? För den brickan som håller fast det röret har jag dragit åt sedan tidigare då den inte satt åt ordentligt. Det blev bättre, men är fortfarande dåligt totalt sett!


    Hej, det jag menade med att turbon kan vara glapp är axeln i turbon. alltså inte att turbon sitter löst, visst kan den göra det men de låter lite väl långsökt..
    men såg nu att du skrivit att du får fylla på kylarvatten? Läcker den kylarvatten eller är det så att din topp kanske har gett vika? Har du spricka i toppen så läcker kompressionen ut och då får lägre ladd ibland och även höga tryck i kylsystemet.. wg armen är en liten stång som sitter ifrån avgashuset till kompressorhuset, och sitter även en liten tryckklocka där som det går en vakuumslang på.

  13. #13

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    Så wg-armen sitter alltså inte i närheten av själva dumpventilen...? Jag skulle haft en bild på detta då jag inte vet vad varken avgashus och kompressorhus är och sitter.
    Jag får googla på lite bilder tror jag...

    Ang spricka i toppen... kan man se det utifrån eller måste man öppna upp för att se själva sprickan? Det är ju lite oljigt utanpå, men inte så värst mycket.
    9-3 -99 2,0T
    9-5 -02 2,3t

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    35

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    turbon sitter fast i grenröret, och wg'n sitter fast i turbon.

    spricka i toppen var bara en idé jag kom å tänka på då du sa att du fick fylla på vatten, det du lätt kan göra för att testa det är att ut å gasa riktigt mycket, när du tycker du har kört ordentligt med bilen. öppna huven och tryck på någon utav kylarslangarna, eller kolla ifall det har stänkt runt expansionskärlet, är det stänk runt där och kylarslangarna är håra. då kan det vara toppen som är boven i dramat.

  15. #15

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    Ok, nu fattar jag. Jag blandar ihop wg med dumpventil...

    Hittade den här tråden: http://www.google.se/imgres?imgurl=h...26tbs%3Disch:1

    Spontant när jag tittar snett ner under skyddsplåten ovanför turbon på min bil så sitter inte grenröret fast ordentligt... Eller det ser ut att sitta tätt men snett. Jaja, jag får börja skruva lös lite grejjer så jag ser bättre.
    9-3 -99 2,0T
    9-5 -02 2,3t

  16. #16

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    spricka i toppen var bara en idé jag kom å tänka på då du sa att du fick fylla på vatten, det du lätt kan göra för att testa det är att ut å gasa riktigt mycket, när du tycker du har kört ordentligt med bilen. öppna huven och tryck på någon utav kylarslangarna, eller kolla ifall det har stänkt runt expansionskärlet, är det stänk runt där och kylarslangarna är håra. då kan det vara toppen som är boven i dramat.
    Har varit ute och kört nu. Inget stänk runt kylarbehållaren. Slangarn känns mjukare nu när bilen är varm än när den var kall...
    9-3 -99 2,0T
    9-5 -02 2,3t

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    35

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    Japp det där är wastegaten.

    härligt att höra att det inte är något med toppen, det var bara en tanka jag fick... Men ta och kolla upp wastegaten och så att allt sitter där det ska... ser du ingenting misstänksamt där, då är det väl bara börja kolla runt insuget och alla vakuum slangar där, så de sitter ordentligt å att det inte är sprickor/hål i dem.

  18. #18

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    Ja jag kollar det i morrn bitti!
    9-3 -99 2,0T
    9-5 -02 2,3t

  19. #19

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    Kan man spraya startgas för att upptäcka problem med vacuumslangarna? Alltså att tomgången förändras när jag sprayar?
    9-3 -99 2,0T
    9-5 -02 2,3t

  20. #20

    Re: Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare!

    Jag har tagit några bilder...

    Bild 1:
    Ser allt ok ut? Jag har dragit och kännt på det mesta och allt verkar sitta fast.


    Bild 2:
    Här är det blött. Verkar var olja. Ska det vara så?


    Bild 3:
    Har slitit i några slangar och Nr1 verkar inte sitta fast ordentligt, den går att röra några millimeter fram och tillbaka. Nr2 var inte åtdragen. Det verkar vara någon typ av ventil. Vad är den till? Jag skruvade åt den i alla fall.
    9-3 -99 2,0T
    9-5 -02 2,3t

Liknande ämnen

  1. Få igång SAAB 99 efter 10 år.
    Av DeaZz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 14:08
  2. 900s 2.0t -97 tjuter när turbon drar igång (?) HJÄLP!
    Av andreas900s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 15:38
  3. knackig gång på låga varv 95 2.3t Löst!
    Av aron76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 17:09
  4. Ojämn gång vid höga varv efter bränslepumpsbyte - LÖST
    Av baasen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 14:35
  5. vill inte gå igång -LÖST-
    Av Jocke_CSE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •