Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Tappar laddtryck vid 4500 varv OG 9-3

  1. #1

    Tappar laddtryck vid 4500 varv OG 9-3

    Hej

    Har en 9-3a 185hk T7 årsmodell 2000. Har för cirka 1 månad chipat den hos svensk motoroptimering i Gävle. Motorn gick märkbart bättre. Laddar cirka 1-2 mm in på det röda i orginalmätaren. (är det normalt?) Kör 98 oktan.

    Stora problmet är att när jag trycker full gas och kommer upp i ca 4500 varv så tappar jag laddtrycket. Sjunker direkt ner till slutet av det vita på mätaren. Är lika på alla växlar jag provat. Smyger jag upp i cirka 4000 varv och sen trycker fullt så sticker mätaren direkt in på det röda men sjunker sen nästan på en gång igen till det vita.

    Det som är gjort är:

    *Testat annan tändkasset
    *Ryckt R-slangen på magnetventilen
    *Rengjort Luftmassemätaren med "crc air sensor cleaner"
    *Knackat ihop tändstiften till 0,9mm
    *Bytt de små vacumslangarna. 4mm. Har hittat 4 stycken.

    Problemet kvarstår.

    Tändstiften har gått cirka 1200 mil och är av typen BCPR7ES-11
    Så här ser tändstiften ut:


    Magnus på SMO tippsade om att byta Luftmassemätaren men kan de verkligen vara den?

    MVH Johnny
    Saab 9-3 T7 -2000
    SMO

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Sitter på dålig bildskärm, men är stiften beiga eller vita?
    Varför knackar du in dem? ska vara ngk bcpr7es11, inte 09
    Saablös dåre

  3. #3

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    De är väl mer åt vita hållet. Fick tips om att prova knacka in dom så värt att testa tyckte jag.
    Saab 9-3 T7 -2000
    SMO

  4. #4

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Bytte idag tändstift och det blev faktiskt lite bättre. Nu släpps trycket lite senare kanske vid 5000 varv.

    Två andra konstiga saker jag upptäckte idag.

    1. Med magnetventilens kablar urkopplade så kommer orginalmätaren upp till gränsen mellan vitt och gult. Har jag GLT där? Är det rätt? Trodde den skulle vara rakt upp då.

    2. Kopplar jag ur Luftmassemätaren så går mätaren in på lite mer än hälften av röda men det känns ändå som att bilen går bättre med den inkopplad. Hur kan det vara så när den laddar mer på mätaren?

    Tacksam för hjälp
    Saab 9-3 T7 -2000
    SMO

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Citat Ursprungligen postat av smidifix
    Bytte idag tändstift och det blev faktiskt lite bättre. Nu släpps trycket lite senare kanske vid 5000 varv.

    Två andra konstiga saker jag upptäckte idag.

    1. Med magnetventilens kablar urkopplade så kommer orginalmätaren upp till gränsen mellan vitt och gult. Har jag GLT där? Är det rätt? Trodde den skulle vara rakt upp då.

    2. Kopplar jag ur Luftmassemätaren så går mätaren in på lite mer än hälften av röda men det känns ändå som att bilen går bättre med den inkopplad. Hur kan det vara så när den laddar mer på mätaren?

    Tacksam för hjälp
    APC mätaren på T7 bilar visar inte laddtryck, utan begärd luftmassa.
    Du får skaffa en extern laddtrycksmätare för att kolla upp vad ditt GLT står på.

    Har du kollat felkoder?
    Saablös dåre

  6. #6

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Ja jag vet måste skaffa en riktig mätare.

    Jo felkoder är kollat. Hade fått nån om tankurluftningen men enligt SMO så är de backventilerna till tankurluftningen hela.

    Är det inte konstigt att ingen lampa i instrumentpanelen tändes när jag körde utan att ha Luftmassemätaren inkopplad?
    Saab 9-3 T7 -2000
    SMO

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Citat Ursprungligen postat av smidifix
    Ja jag vet måste skaffa en riktig mätare.

    Jo felkoder är kollat. Hade fått nån om tankurluftningen men enligt SMO så är de backventilerna till tankurluftningen hela.

    Är det inte konstigt att ingen lampa i instrumentpanelen tändes när jag körde utan att ha Luftmassemätaren inkopplad?
    När jag körde utan på min 9-5 så fick jag ingen CE lampa.
    Vet inte om det är samma blåa backventiler som på 9-5:an.

    Men om du tar väck R-slangen på MV, vad händer då?
    Saablös dåre

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Hej!

    Av vad ja kan se på stiften så går den lite magert dvs för lite soppa..
    Kolla soppatrycket.

    Kan vara igensatt soppa filter lr dålig soppa pump.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Tar jag loss R-slangen så blir de ingen skillnad alls.

    Hmm får kolla upp de. Soppafiltret är bytt för 3500 mil sedan. Kan de va igensatt redan.
    Saab 9-3 T7 -2000
    SMO

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    14

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Citat Ursprungligen postat av smidifix
    Hej

    Har en 9-3a 185hk T7 årsmodell 2000. Har för cirka 1 månad chipat den hos svensk motoroptimering i Gävle. Motorn gick märkbart bättre. Laddar cirka 1-2 mm in på det röda i orginalmätaren. (är det normalt?) Kör 98 oktan.

    Stora problmet är att när jag trycker full gas och kommer upp i ca 4500 varv så tappar jag laddtrycket. Sjunker direkt ner till slutet av det vita på mätaren. Är lika på alla växlar jag provat. Smyger jag upp i cirka 4000 varv och sen trycker fullt så sticker mätaren direkt in på det röda men sjunker sen nästan på en gång igen till det vita.

    Det som är gjort är:

    *Testat annan tändkasset
    *Ryckt R-slangen på magnetventilen
    *Rengjort Luftmassemätaren med "crc air sensor cleaner"
    *Knackat ihop tändstiften till 0,9mm
    *Bytt de små vacumslangarna. 4mm. Har hittat 4 stycken.

    Problemet kvarstår.

    Tändstiften har gått cirka 1200 mil och är av typen BCPR7ES-11
    Så här ser tändstiften ut:


    Magnus på SMO tippsade om att byta Luftmassemätaren men kan de verkligen vara den?

    MVH Johnny


    En lågtycksturbo t.e.x GT17 laddar inte fullt över 4000rpm
    däremot en td04 Aero turbo laddar mer vid 4000rpm
    lågtrycksturbo laddar tidigare men inte så långt upp
    aero fulltrycksturbo laddar fullt senare än lågtryck men håller högre ladd längre
    9-5 Vector sedan -02 Aerokonverterad

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Som tidigare skrivet orkar din original Gt17 inte hålla upp flåset efter ca. 4500rpm.

    Läge att uppgradera till en TD04?

  12. #12

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Som tidigare skrivet orkar din original Gt17 inte hålla upp flåset efter ca. 4500rpm.

    Läge att uppgradera till en TD04?
    Ok så det är alltså helt normalt. Men den borde väl ändå inte sjunka så mycket som den gör. Sen så om jag ligger på 4000 och trycker fullt så laddar den ju fullt för att sedan sjunka. Fick uppfattningen av SMO att det inte skulle vara så.
    Saab 9-3 T7 -2000
    SMO

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Citat Ursprungligen postat av smidifix
    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Som tidigare skrivet orkar din original Gt17 inte hålla upp flåset efter ca. 4500rpm.

    Läge att uppgradera till en TD04?
    Ok så det är alltså helt normalt. Men den borde väl ändå inte sjunka så mycket som den gör. Sen så om jag ligger på 4000 och trycker fullt så laddar den ju fullt för att sedan sjunka. Fick uppfattningen av SMO att det inte skulle vara så.
    GT17 är inte den vassaste Turbon. Men den funkade bra på min 9-5 med steg 3 tills den rasade. Den tappade inte flåset något märkvärdigt som TS verkar ha problem med. Så något skumt är det ju.
    Men gör du som jag gjorde, dvs uppgradera till en Aero Turbo (TD04) så kommer du märka stor skillnad
    Saablös dåre

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Som ja fatta det så verkar det som att du tappar all laddtryck efter 4000 och så ska det inte vara.. Ja sätter min peng på dålig soppapump, den orkar inte leverera soppa och bilen börja spika vilket resulterar i att den ställer ner.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    jag har steg1 på min bil med lite sliten gt17 (som skall bytas) och den laddar halva röda och dalar ner till lite in på det röda som mest och det är vid 4500-5000 den börjar dala. det går aldrig under det röda så något är fel.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  16. #16

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Jag har nu provat att byta luftmassemätaren. Nu är det som Euroman sa. Den kommer upp i halva röda och sjunker inte längre än till början på röda. Det konstiga är att det känns som det tryckte på mer förr vid fullgas. Kanske blir bättre efter lite körning?
    Saab 9-3 T7 -2000
    SMO

  17. #17

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Hej! har haft samma problem som du har när jag körde ett annat märke (ska inte uttala namnet här). men där försvann laddet plötsligt vid 4-5000 varv. Och efter mycket letande så visade det sig att slangen in i turbon alltså slangen mellan luftfiltret och turbon, sögs ihop!! och då kom det ingen luft till turbon bytte slangen o sen funka allt.

    Kan ju vara värt att kolla.
    Mvh
    freddy

  18. #18

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Hej nu har jag äntligen kollat upp laddtrycket med en riktig mätare. Det roliga är att Luftmassemätaren jag köpte från skroten förmodligen är trasig för med den inkopplad så laddar bilen ganska precis 1 bar. Mätaren i bilen visar då mitt på det röda.

    Sätter jag tillbaka min gamla luftmassemätare så får jag max cirka 1,3 och mätaren i bilen är på gränsen mellan gult och rött. Detta bevisar ju som flera redan sagt att orginalmätaren i T7bilar inte alls visar laddtryck.

    Jaja nu vet jag att bilen har rätt laddtryck iaf för det ska väl ligga runt 1,2-1,3 vid steg 1?

    Har fortfarande problem med att laddtrycket hastigt sjunker till 0,5-0,6 när jag varvar mer än 4500.
    Saab 9-3 T7 -2000
    SMO

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Örbyhus/Uppsala
    Inlägg
    188

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    APC mätaren på T7 bilar visar inte laddtryck, utan begärd luftmassa.

    Aha, Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag.
    Flyger just nu: Saab Ng900 -95 Steg 5
    Tidigare vrålåk Saab 9³ Aero - 01 250hk/370nm Saab 9000 Aero - 96 290hk & Saab 900 T8 - 85 155hk
    http://www.garaget.org/Mattss0n

  20. #20

    Re: Tappar laddtryck vid 4500 varv

    Hej!

    skulle vilja bumpa denna tråd då jag har samma problem med min bil, en saab 9-5 2.3t med aero turbo. Jag har ingen laddtrycksmätare men problemet yttrar sig precis som Trådskaparens. tacksam för svar då jag skulle vilja veta vrf den går som en på nötter efter 4500varv !
    Mvh
    Saab 9-5 2.3t

Liknande ämnen

  1. T7 tappar laddtryck högre varv (9-5 aero-04)
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 20:43
  2. tappar laddtryck vid högre varv, ng900 96:a
    Av kvirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 13:09
  3. Orkeslös över 4500 varv 9000 -86
    Av klaseruo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 13:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •