Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: kupefläckten är död! 9-3ss -03

  1. #1

    kupefläckten är död! 9-3ss -03

    va kan vara fel har monterat bort fläkten, skruvade bort den lilla värmemotståndet som sitter på fläkten. provade att sätta på 12volt direkt på fläkten då gick den igång direkt. så jag antog att det var fel på värmemotståndet bytte det men funkar inte ändå.
    jag har kollat säkringarna å de är hela.
    ac-panelen lyser den med så jag vet inte var jag ska leta fel nu!?

    jag vore tacksam om ni har några ideer på vad det kan vara??

    //Kristoffer t
    stcs/1653
    gå gjärna in å lägg en röst på min bil.

    http://www.garaget.org/?car=56995

  2. #2

    Re: kupefläckten är död! 9-3ss -03

    Jag har haft precis samma problem som du med fläkten på 9-3 -03 för ett par år sedan, och det är svindyrt att lämna in den för byte av kupefläkt. Saab skulle ha runt 10000kr för att byta. Fläkten är svindyr 6000kr, fläktmotsåndet kostar 2000 + arbete 2000kr. Jag köpte en beg fläkt för 2000kr och hade tur eftersom de glömt att montera bort fläktmotsåndet så det fick jag på köpet sedan bytte jag själv utan problem. Fläkten sitter bakom handskfacket.
    SAAB 9-5sc 2,3t Vector -06
    SAAB 9-3ss 2,0t Vector -03

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    163

    Re: kupefläckten är död! 9-3ss -03

    Istället för att leta efter en begagnad så åk till Mekonomen. Dem har samma fläkt som Saab säljer. Kostar 2000:-.
    Bytte min i vintras då den började att "gnälla".

    Men som det verkar på dig så är det inte själva fläkten som är felet utan något annat.
    Kör:
    Saab 9-3 SC 2,0t -08.
    http://www.garaget.org/?car=251500

  4. #4

    Re: kupefläckten är död! 9-3ss -03

    Citat Ursprungligen postat av visslaren
    Istället för att leta efter en begagnad så åk till Mekonomen. Dem har samma fläkt som Saab säljer. Kostar 2000:-.
    Bytte min i vintras då den började att "gnälla".

    Men som det verkar på dig så är det inte själva fläkten som är felet utan något annat.
    Numera finns den tydligen på Mekonomen.

    Artikelnr: 17-698806
    Benämning: Fläktmotor - kupé ACC
    Pris: 1420.00

    När jag ägde en 9-3ss -03 så hade jag problemet med att det inte fanns så mycket piratdelar eftersom den var så ny då 2005.

    Jag bytte fläkten och fläktstyrningen som sitter på den. Funkade för mig.
    SAAB 9-5sc 2,3t Vector -06
    SAAB 9-3ss 2,0t Vector -03

  5. #5

    Re: kupefläckten är död! 9-3ss -03

    nu funkr den igen!
    tog isär den och skulle mäta lite sedan funkade den så nu är den ihopskruvad och funkar fint igen
    Mycket konstigt men den lägger väll av så småningom!
    det gick lättare att få bort den än va jag trott. så öägger den av igen så bts den.

    //Kristoffer t
    gå gjärna in å lägg en röst på min bil.

    http://www.garaget.org/?car=56995

  6. #6

    Re: kupefläckten är död! 9-3ss -03

    Citat Ursprungligen postat av Kristoffer T / 1653
    va kan vara fel har monterat bort fläkten, skruvade bort den lilla värmemotståndet som sitter på fläkten. provade att sätta på 12volt direkt på fläkten då gick den igång direkt. så jag antog att det var fel på värmemotståndet bytte det men funkar inte ändå.
    jag har kollat säkringarna å de är hela.
    ac-panelen lyser den med så jag vet inte var jag ska leta fel nu!?

    jag vore tacksam om ni har några ideer på vad det kan vara??

    //Kristoffer t
    stcs/1653
    Jag gjorde nästan samma som du men jag tror att det är kontakten mellan kol och rotorn som gör att den startar eller ej,jag tog ut kolen slipade litte på den gjorde den ren sedan gjorde jag rent rotorn med lite papper och bloste bort dammet och det hjällpte ,,funkar som vanligt igen.Du kan se om kolen har slitits för mycke ,det är den som är koplingen mellan rotorn och strämmen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •