Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

  1. #1

    Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    tja. jag är riktigt sugen att trimma bilen men vill inte lägga ut så jävla mycket pengar att fixa det på firma, så hittade jag det här http://www.bilotrim.se/system/webshop_s ... &PID=64590 och skulle hör om någon vet om det är svårt att fixa själv eller kommer det bara bli dyrare i längden (bilen går sönder).

  2. #2
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567

    Re: chiptrimma själv.

    Vad menar du med att "fixa själv"?
    Det där är ju en färdig programvara som från vilken tillverkare som helst.

    Vill du däremot börja trixa med att göra egen programvara så är T5Suite att rekommendera.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 813

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Hej !

    Tyvärr är det trimmet som Bil o Trim har, en ren fantasiprodukt, borde nog utan vidare kunna kallas bluff.

    Att med std laddluftkylare uppnå 240 hk känns inte direkt fast förankrat i verkligheten, utom förstås kanske när det är lite kyligt ute och under KORT tid.
    Men, tyvärr, std LLK är inte "nå't bra" i denna kombination.

    Under en vanlig svensk sommardag (+20) så kommer effekten att sjunka långt långt under 240 hk vid "en längre stunds belastning". T.ex. vid omkörning av en ordinär långtradare... (såvida de inte fifflat med knackregleringen, vilket är vanligt)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    742

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Om du vill komma undan billigare, köp hellre programvara begagnat från välrekomenderade företag.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  5. #5
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    586

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Om du vill komma undan billigare, köp hellre programvara begagnat från välrekomenderade företag.
    Säljer Maptun, Speedparts, Hirsch, Nordic o BSR begagnat?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    238

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Om du vill komma undan billigare, köp hellre programvara begagnat från välrekomenderade företag.
    Säljer Maptun, Speedparts, Hirsch, Nordic o BSR begagnat?
    Finns det inte en marknad här, blocket osv??
    Jag handlade mitt beg iaf.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  7. #7
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    586

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Jaha han menade så.. det tänkte jag inte på!

    Men är det bara att trycka in boxen i sin bil o köra utan att behöva göra nåt?
    Brukar inte programmen vara "låsta" eller nåt till bilen som köpte det från trimfirman?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    684

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Hur hänger det egentligen ihop med begagnade trim? Det är självklart ok att sälja en begagnad box med ett trimprogram man själv köpt, men det är ju egentligen två produkter man säljer då. En vanlig styrbox och en mjukvara. Har man rätt att sälja mjukvaran separat som en binär fil? Det är väl bara samvetet som hindrar att man inte gör detta 100 gånger men frågan är om det är lagligt att göra det 1 gång om man inte behåller en kopia själv.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    238

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Jaha han menade så.. det tänkte jag inte på!

    Men är det bara att trycka in boxen i sin bil o köra utan att behöva göra nåt?
    Brukar inte programmen vara "låsta" eller nåt till bilen som köpte det från trimfirman?
    Man får gifta in det till sin bil, något nr jag inte kommer på vad det heter just nu
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    742

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Jaha han menade så.. det tänkte jag inte på!

    Men är det bara att trycka in boxen i sin bil o köra utan att behöva göra nåt?
    Brukar inte programmen vara "låsta" eller nåt till bilen som köpte det från trimfirman?
    Man får gifta in det till sin bil, något nr jag inte kommer på vad det heter just nu
    Man måste inte gifta in om man byter hela styrdonet, beror helt på vad det är för bil osv.

    T.ex till flera av mina gamla bilar vare bara plug and play då boxarna hade startspärr etc precis som jag hade i bilen.

    Däremot om man inte har startspärr och du får en box som har detta eller tvärtom har jag för mig att man måste gifta in grejerna på nytt för att plocka bort det eller dylikt.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 829
    Medlem#
    4458

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Alla Trionicboxar med startspärr måste giftas in. Undantaget är boxar som är en "klon" på originalboxen och då har samma VSS-nummer som originalboxen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    storuman
    Inlägg
    117

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Bil o Trim. håller till utanför umeå och har hållit på med saab i många år, sen tidigt 80 tal. Till och med den lokal saab verkstaden där jag bor rådfrågar dom ibland. Har bland annat byggt en 4 hjulsdriven saab, Jag kör med ett steg 1 från dom i min 9000 2,0t och är riktigt nöjd, kört med det i 2 år + att dom konverterade t5 magnetventilen till t7 i min 9000.
    Kör Saab 9-5 sportkombi 2,3t vector och Saab 9000 a50 2,0t steg 1

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Kör själv med programvara från dem. Har även varit till dem när jag hade problem och de hjälpte mig utan att ta betalt för det även om det berodde på magnetventilen och inte på deras programvara. (För övrigt fick jag rekomendationen av SAAB verkstaden att kolla med dom om jag skulle justera glt på min turbo)
    De har en bra verkstad och tillgång till att bänka bilen för att se effektökningen så deras siffra i hk och nm är fullt rimlig då de säkert har mätat den.
    Det kan ju vara så att de har plockat ut motorn och mätat på den direkt och då har man ju inte begränsningen som avgassystem osv medför i andra fall. Detta kan jag dock inte svara på.

    Men det är ett seriöst företag som har hållit på i många år som tar ansvar för programvaran. (Byter tillbaka till orginal gratis om det blir problem)
    Ring och prata med dem om du undrar något.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    hmm, jag har mitt steg 1 och etanolprogg från bilotrim, den rycker innan den blivit varm på låga varv, kan det vara mjukvaru relaterat?

    i övrigt tycker jag dem var bra att ha och göra med då jag var där.
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 743
    Medlem#
    10798

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Hur hänger det egentligen ihop med begagnade trim? Det är självklart ok att sälja en begagnad box med ett trimprogram man själv köpt, men det är ju egentligen två produkter man säljer då. En vanlig styrbox och en mjukvara. Har man rätt att sälja mjukvaran separat som en binär fil? Det är väl bara samvetet som hindrar att man inte gör detta 100 gånger men frågan är om det är lagligt att göra det 1 gång om man inte behåller en kopia själv.
    Du får sälja mjukvaran men inte framställa ytterligare kopior.

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 813

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Hej !

    Halva år 2010 är nu historia, trots detta så vill sanningen inte få fäste.
    Motorvarianten, dess trimpotential och begränsningar här väl diskuterats mer än en gång "på det däringa internet...."

    NG900 med motorvariant B204L (185 hk / 263 Nm) har flera hårdvarubegränsningar om man fantiserar om 240 hk, detta är svårt att snacka sig ur, hur trevlig man än må vara.

    Att uppnå 240 hk under "en kort rusning" är givetvis möjligt, men nog vill väl de flesta ha mer än så?

    Kanske läge att påminna om att OG9-3 B204R (200 hk / 280 Nm) fick en något bättre LLK än den löjligt lilla som sitter på B204L. Så, 240 hk med den LLK.... well dream on baby....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !
    Att uppnå 240 hk under "en kort rusning" är givetvis möjligt, men nog vill väl de flesta ha mer än så?

    Jag har ingen aning om hur länge de har mätat bilen osv. Men jag vet att de har tillgång till att mäta effektkurvor i verkstaden. Så om det är under 0,1 millisekund som den gav 240 hk eller om det är kontinuerligt har jag ingen aning om.

    Tycker att trådskaparen bör ringa och snacka med dem iaf om han funderar på att trimma hos dem. Dom ligger bra till prismässigt och är "service minded" och hjälper till.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 813

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Hej !

    Jag tycker nog att trådskaparen skall söka fakta!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Med all respekt för dina kunskaper och erfarenheter, men skillnaden mellan den lllk som sitter i B204R i jämförelse med den som sitter i B204E är enligt mina erfarenheter marginell.
    Jag hade ju en B204E som jag körde steg 3 på och på inrådan bytte jag llk till x-flow från en B204R men så vitt jag kunde utläsa av insugstempgivaren så gav den inte någon mätbar skillnad i insugstemp vare sig vid konstant fart eller accelerationer, den blev lika tokvarm den också. Det måste väl ändå vara vad givaren säger som betyder något på en t5-bil?
    I frågan om "flöde" så är jag rätt tveksam till att flödet i någon komponent har någon större betydelse innan man når rejäla effekter. Titta på diametern på T25ans "utblås", vad är innerdiametern? 35mm?
    Dessutom, oavsett hur effektiv llkn är så hjälper den ju bara när luft flödar över den, vid lägre hastigheter har den ingen större effekt. Och, med tanke på hur mycket plats som finns där fram har jag svårt att tro att man skall kunna konstruera en llk som verkligen effektivt kyler insugsluften. Visst, några grader går det ju få ner luften i jämförelse med original men inte så att det har sådan avgörande betydelse när sniglen i sig är så liten.

    Jag är av den uppfattningen att turbons storlek är det som är avgörande för hur bilen orkar hålla effekten. En liten turbo, som sitter i stort sett alla saabar är ju designade för att ge ett moderat laddtryck redan vid låga varv och hålla det rätt långt upp, men inte pumpa luft till en hel armé under ett år. Den kommer gå otroligt varm rätt snabbt och då får man fan ha kryokylning istället för llk för att hålla insugstempen nere och fasen vet om det kommer hjälpa. Ju varmare det blir, desto svårare kommer det blir för turbon att orka hålla trycket uppe.

    Min 50-öring

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 813

    Re: Trimma min bil lite billigare, anlita bilotrim?

    Hej !

    Att bli av med avgaser för 240 hk medför ett ganska skapligt mottryck.
    Btw, std C/F LLK är inget underverk, definitivt inte för 240 hk.

    Men, som jag skrev, det finns flera begränsningar...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Lite billigare öppna dumpventiler att lita på
    Av lainen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 10:36
  2. Lite billigare kjolpaket, vart?
    Av lainen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 10:52
  3. Behöver lite tips o råd om hur jag ska trimma min 900
    Av morre95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 17:31
  4. Val av lite billigare däck
    Av SAABare i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 19:09
  5. Trimma vill ha lite hjälp!
    Av Eriksson866 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •