Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-5 Aero -00 11k mil. Rimligt pris?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    308
    Medlem#
    9999

    9-5 Aero -00 11k mil. Rimligt pris?

    Funderar på om jag ska sälja min Aero men jag kan inte riktigt bestämma mig, har gått från att sälja, inte sälja, osv många ggr.
    Behöver er uppfattning om vad jag kan sätta ut den för då jag tycker det är svårt, vill inte skänka bort den eftersom jag tycker den är bra.

    Tanken är att jag ska köpa en MC, och kanske en annan Saab som är lite billigare, finns ju många där ute med kolv och lagerproblem.

    Skriver lite info om den så kanske någon kan vara vänlig att säga vad den kan ligga i för pris, är inte ute efter att ha en annons i månader, tycker det är smidigare om det kan gå fort när man bestämt sig.

    9-5 Aero -00, Sedan, Silvermetallic har nyss slagit om till 11000 mil (11054 idag), den har full servicebok från auktoriserad Saabverkstad, sista servicen gjordes för 2,5 månad sen vid 109xxx mil (den stora, drygt 8000kr).

    Har tyvärr den tråkiga grå tygklädseln men den är i bra skick, SID och ACC displayer är felfria, AC kyler, backsensorer som fungerar, tyg och gummimattor, inget drag annars den vanliga utrustningen.
    Bakrutor är tonade, gjort av fackmän.

    Finns en liten rostblemma vid vänster hundben men det ska åtgärdas innan försäljning annars helt rostfri.


    Har precis bytt till T5 kolvar och stakar, passade då på att byta vevlager, ramlager, kolvringar, toppackning + alla andra packningar.
    Även senaste vevhusventilationen monterades då, nytt kamkedje och balansaxelkit fick motorn också, växellådsolja byttes med.

    Bilen har bara gått 50 mil sedan detta gjordes.

    Den är aldrig trimmad, har original 17" aerofälg med bra däck (dock lite klackar på bakdäcken), vinterdäck har jag på 16" alu men dom funderar jag på att behålla.

    Är inte säkert att jag ska sälja den men vill gärna ha ett hum om prisbilden.
    Vore glad om någon skrev vad dom tror ett rimligt pris ligger på.

    Mvh
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    573

    Re: 9-5 Aero -00 11k mil. Rimligt pris?

    Otroligt svårt. Det finns en hel del till salu och kikar man på Blocket ser man att folk begär allt mellan 30k - 70k för sina MY00 Aero:s.

    Allt hänger väl på hur din bil står sig i konkurrensen så att säga. Men om du kan styrka motorrenovering med nödvändiga dokument (fakturor etc.) och får till rostlagningen perfekt så borde den väl vara värd runt 45-50k?

    Men du får räkna med att tygklädseln kommer att vara ett stort minus för en potentiell köpare. En Aero "ska" ha skinn.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    308
    Medlem#
    9999

    Re: 9-5 Aero -00 11k mil. Rimligt pris?

    Vet om det med klädseln, och det finns papper på det som byttes.
    Har funderat på att sätta i skinn själv, har ev, en inredning från en vector som jag kan köpa, den med halvskinn och sportstolar.

    Kanske sätter ut den för mellan 45-50 om jag säljer den så får man se.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  4. #4

    Re: 9-5 Aero -00 11k mil. Rimligt pris?

    Om du ändå behöver en bil och planerar att köpa en billigare Saab så hade jag behållt den. Du vet skicket och har nu lagt ner mycket pengar på den, något som nya köpare förmodligen inte kommer uppskatta fullt ut. Och samma sak kommer hända när du köper den billigare bilen...

    Det här fick man ju läsa om på universitetet i Nationalekonomi om jag inte minns fel. Lemon markets...

    The market for second hand cars is an example of a lemon market. There is asymmetry of information because the seller knows more about the quality of the car than the buyer. The seller of a bad car has a strong incentive to sell it at a much higher price than it is worth and the buyer is insufficiently protected by regulation or warranties in this case. Conversely, it is difficult for the seller of a good car to demonstrate its quality to the buyer. The result is that bad cars tend to out-number good ones in the market. This is an explanation as to why the price of a new car drops so rapidly once it leaves the showroom; see The Market for 'Lemons': Quality Uncertainty and the Market Mechanism by Akerlof (1970)

    RadarBoy

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: 9-5 Aero -00 11k mil. Rimligt pris?

    Man vet ju vad man har men man vet inte vad man får.

    Bilen i fråga är ju inte direkt värdefull men ändå många viktiga rep gjord för att ha en hållbar bil i många år till...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    308
    Medlem#
    9999

    Re: 9-5 Aero -00 11k mil. Rimligt pris?

    Tack för era synpunkter, känns i dagsläget som om den får vara kvar.
    Den kommer väl förhoppningsvis gå några år utan större reparationer nu...
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

Liknande ämnen

  1. Rimligt pris 9-3 Sc 08:a? Ny bil hämtad!!
    Av Ollila i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-10-08, 16:26
  2. Vad tycker ni rimligt pris är på en 9-5 Aero -06?
    Av ateist75 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 20:23
  3. Rimligt pris för en Saab 9-5 Aero 04 kombi?
    Av Alrinach i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 02:43
  4. Vad är rimligt pris för en 9-3 aero vinge?
    Av Mackan_vaxjo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-29, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •