Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 48 av 48

Ämne: Rycker vid fullgas OG9-5 B2x5

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: Är detta en bensinslang som tål bensin från utsidan?

    Jag kör med oljebeständig pvc-slang från clasohlson. Nån transparent historia. Har funkat fint i 2 år nu.

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas (UPPDATERAT)

    Speedparts har nu testat pumpen och det visar sig att den flödar som den ska. Problemet beror förmodligen på den bränsleslang som BIVA har monterat som jag har berättat om i den här tråden:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=18&t=289237

    Känner mig lätt frustrerad på dem. Trodde att man hade att göra med proffs som visste vad de gjorde. Istället har de förmodligen använt fel grejor samt tagit 6500kr för att rätta till deras eget fel.


    Frågan är om man skall gå och prata med dem med en gång eller vänta på något form av testprotokoll från speedparts. Kan man testa om en bränsleslang tål bensin på utsidan? Kan kanske t.ex. hydroscan ge ett utlåtande som man kan visa för dem?

    Vad säger ni? Skall man prata med dem direkt eller skall man invänta "bevisen"?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  3. #43

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas (UPPDATERAD)

    Borde det inte räcka med bilderna på den uppsvällda / förstörda slangen, samt det faktum att meken (visserligen muntligt) sagt att de inte ska montera slangen framöver? De kan ju visserligen blåneka, men värt ett försök iaf?

    6500 för ett fel som en Saabverkstad ställt till med är ju fullständigt horribelt! Inte för att jag är förvånad, men ändå.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas (UPPDATERAD)

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Borde det inte räcka med bilderna på den uppsvällda / förstörda slangen, samt det faktum att meken (visserligen muntligt) sagt att de inte ska montera slangen framöver? De kan ju visserligen blåneka, men värt ett försök iaf?

    6500 för ett fel som en Saabverkstad ställt till med är ju fullständigt horribelt! Inte för att jag är förvånad, men ändå.

    mvh
    Jesper
    Jag var inne och visade upp bränslearmaturen med den slang som BIVA monterad hos hydroscan här i stan.

    Han sade att man helst inte alls skall montera gummislang nersänkt i bensin. Slangen som satt på trodde han att all mjukgörare hade försvunnit ur för den var stenhård.

    Det korrekta sätta att montera hade varit att värmt på det befintliga bränsleröret/slangen.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas (UPPDATERAD)

    Är heller inte förvånad över att BIVA gör fel.
    Min bil gick som en påse nötter en längre tid.
    Kändes som att bilen hade 100 kusar under huven istället för de 240 som skall vara där. Hade bilen inne för ett antal andra grejor men bad dom kolla vad det kan bero på. Fick till svar att inget fel hittades på instrumentet och om det var ngt så berodde det på att bilen var trimmad.
    Åkte med bilen en längre stund och blev mer och mer irriterad över fenomenet.
    Tog en sväng härom morgonen till Thorens Bilservice och en mek. där lyfte på huven och kikade lite..... Men titta här sade han.
    Har du haft luftmassemätaren borta? NÄÄ sade jag för det hade jag inte.
    Är det gjort en 12000 milaservice på den frågade han. Japp det är det svarade jag och den gjorde BIVA innan leverans av bilen.
    Ngn mekaniker på BIVA hade satt luftmängdmätaren åt fel håll.

    Till saken hör att jag tycker bilen har dragit ovanligt mycket soppa.
    Nu går bilen mycket bättre men jag har fortfarande en del småproblem, som ex.
    Den smårycker lite på jämngas och tvekar på laddningen när man gasar på.
    Dessutom så hugger den till som fan ibland när man bromsar in och återupptar gasen.
    Skall plocka isär spjällhus och rengöra det, sedan prova att byta tändkasetten.
    De "blåa" ventilerna kan ju spöka också har jag hört talas om....

    Hoppas bara det inte är ngt med automaten
    Om ngn har fler tips tar jag gärna emot det.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  6. #46
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas (UPPDATERAD)

    Prova nya stift först.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #47
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Felet hittat.

    Det var som manick sade scantech-bränslepumpen som inte riktigt orkade med. Tråkigt nog så fick verkstaden hitta felet och byta pump. Så nu sitter man med en räkning på 6,5k för felsökning, byte av bränslepump samt ny bränslepump. Verkstaden bjöd på den beggade katalysatorn de provmonterade för de hade inte tid att demontera den.

    Frågan är vilka krav man kan rikta på speedparts som sålde pumpen till mig. För nog skall även en "pirat"-pump hålla mer än några 100mil?! Det minsta de kunde göra skulle vara att stå för den nya pumpen iaf... Får se hur jag går vidare.

    Det är väl minst ett års garanti på pumpen lr???
    Kräv en ny!
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas (UPPDATERAD)

    Var och pratade med BIVA idag. Förklarade läget och visade de kvitton jag hade. Killen i disken skulle prata med verkstadschefen och återkomma.

    1 timme senare ringer verkstadschefen och erbjuder sig att betala tillbaka alla penger utöver vad ett vanligt bränslepumpsbyte skulle ha kostat mig. Helt ok tycker jag och han satte in pengarna på mitt saabkort (som jag betalat med) direkt.

    Jag vet att jag egentligen kunde krävt mer pengar tillbaka (alla utlägg och extra resor i samband med strulet och dylikt) men de var justa och ställde upp och hjälpte mig med bilen på övertid under semestern även om det blev fel.

    Det får avsluta ärendet.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rycker på fullgas OG9-5
    Av sebblon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2020-07-24, 02:02
  2. [LÖST] NG9-3 2,0t BP rycker vid fullgas
    Av Brännberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-03-30, 14:18
  3. og9-3 Steg 3 rycker vid fullgas?
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 23:05
  4. og9-3 rycker vid fullgas på 4an och 5an
    Av kihlen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-21, 15:07
  5. BSR-trim - rycker vid fullgas på 3:an
    Av Stefan_93SSAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 18:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •