Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Rycker vid fullgas OG9-5 B2x5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Rycker vid fullgas OG9-5 B2x5

    Hej,

    Har en saab 9-5 som plötsligt börjat rycka vid fullgas. Går bra att smyga sig på gasen. Turbotrycksmätaren (eller luftmassemätaren) går upp fullt men bilen bara rycker och inget händer.

    Det som är testat är ny tändstift BCPR-7ES-11. Samt en annan tändkasset utan resultat.

    Bränslepumpen byttes för ca. 300-500 mil sedan men bränslefilter byttes inte. Nästa åtgärd blir att byta det. Några mer förslag? Kan de blå backventilerna ge dylika symptom.

    För övrigt är turbon bytt, senaste Vevhusventen samt backventilen mellanspjälhuset och ventilkåpan bytt.

    MVH
    -Styrman
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm/Söderort
    Inlägg
    42

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Tjena,

    har du kollat alla vakuumslang så det inte är någon liten spricka.


    /Mvh

    Freddan
    Saab 9-3 Vector SS -09

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Citat Ursprungligen postat av Freddan^
    Tjena,

    har du kollat alla vakuumslang så det inte är någon liten spricka.


    /Mvh

    Freddan
    Har sett över vakumslangarna och visserligen ser en del inte så jättefräscha ut men inga tydliga sprickor. Skall köpa en rulle slang och byta. Någon speciell slang som kan ge de här symptomen?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Prova rycka den översta slangen på magnetventilen. Om bilen går bra efter det så är det fel på vakumslangarna eller backventilerna.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Låter som att avlastningensventilen är i dåligt skick.

    Har du möjligen en annan att testa?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Låter som att avlastningensventilen är i dåligt skick.

    Har du möjligen en annan att testa?
    Det står en 9-5 2.0t Biopower -05 bredvid bilen. Samma AV?

    Tilläggas bör att turbomätaren ej svajar utan går upp till fullt och ligger kvar där. Vad visar den? Begärd luftmassa eller?


    För övrigt såg vacuumslangen från AV lite häckig ut. Kan det vara den? En slangspricka vore logiskt eftersom problemet kom plötsligt.


    Om det skulle vara AV:n. Skulle det funka med biltemas återcirkulerande AV?
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...rcirkulerande/

    Jag behöver bilen rätt snart och Saab har inte öppet på en söndag...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Nu har problemen övergått till allvarligare karaktär. Bilen startar nämligen inte längre. Har bytt ett par vakuumslangar, och upptäckte att en kontakt på torpedväggen hängde löst. Den sitter i samma attiralj som vakuumslangarna. Kontakten verkar vara trasig. själva handelen har nog suttitfast i vakuumslangsattiraljen men har lossnat och satt fast i honan som hängde löst. Det är endast ett motsånd på baksidan av hanen. Någon idé om detta kan vara orsaken till att bilen ej startar?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Nu har problemen övergått till allvarligare karaktär. Bilen startar nämligen inte längre. Har bytt ett par vakuumslangar, och upptäckte att en kontakt på torpedväggen hängde löst. Den sitter i samma attiralj som vakuumslangarna. Kontakten verkar vara trasig. själva handelen har nog suttitfast i vakuumslangsattiraljen men har lossnat och satt fast i honan som hängde löst. Det är endast ett motsånd på baksidan av hanen. Någon idé om detta kan vara orsaken till att bilen ej startar?

    Jag lägger min slant på att soppapumpen har gjort sitt. Min började misstända vid högre laddtryck förra året och jävlades rätt bra så, då var det pumpen.. Det kan förklara varför din bil inte startar alls nu mer...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Nu har problemen övergått till allvarligare karaktär. Bilen startar nämligen inte längre. Har bytt ett par vakuumslangar, och upptäckte att en kontakt på torpedväggen hängde löst. Den sitter i samma attiralj som vakuumslangarna. Kontakten verkar vara trasig. själva handelen har nog suttitfast i vakuumslangsattiraljen men har lossnat och satt fast i honan som hängde löst. Det är endast ett motsånd på baksidan av hanen. Någon idé om detta kan vara orsaken till att bilen ej startar?

    Jag lägger min slant på att soppapumpen har gjort sitt. Min började misstända vid högre laddtryck förra året och jävlades rätt bra så, då var det pumpen.. Det kan förklara varför din bil inte startar alls nu mer...
    Verkar konstigt då den byttes för ca. 300 mil sedan. Förvisso till en eftermarknads från Scantech. Det surrar i alla fall under baksätet när man slår på tändningen. Kan man byta bränslefilter nu? Kan ju inte få bort trycket ur bränslessystemet när bilen inte startar. Kan igensatt bränslefilter täppa igen så pass att bilen inte startar?


    Fler här har ju fått problem när man bara byter pumpen i armaturen om man har fel sorts bränslelsang. De löses viss upp. Kan det vara något sådant? Bytet gjordes iofs på auktoriserad saabverkstad...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Sist jag monterade en scan tech pump så var den pumpen lika dålig som min gamla som skrammlade. Lossa soppareturen, vrid på tändningen och se om de kommer nå soppa.

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av Manick


    Jag lägger min slant på att soppapumpen har gjort sitt. Min började misstända vid högre laddtryck förra året och jävlades rätt bra så, då var det pumpen.. Det kan förklara varför din bil inte startar alls nu mer...
    Verkar konstigt då den byttes för ca. 300 mil sedan. Förvisso till en eftermarknads från Scantech. Det surrar i alla fall under baksätet när man slår på tändningen. Kan man byta bränslefilter nu? Kan ju inte få bort trycket ur bränslessystemet när bilen inte startar. Kan igensatt bränslefilter täppa igen så pass att bilen inte startar?


    Fler här har ju fått problem när man bara byter pumpen i armaturen om man har fel sorts bränslelsang. De löses viss upp. Kan det vara något sådant? Bytet gjordes iofs på auktoriserad saabverkstad...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Sist jag monterade en scan tech pump så var den pumpen lika dålig som min gamla som skrammlade. Lossa soppareturen, vrid på tändningen och se om de kommer nå soppa.
    Var sitter bränslereturen?

    Är det den svarta ledningen som sitter ovanpå tankarmaturen?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    154

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Sist jag monterade en scan tech pump så var den pumpen lika dålig som min gamla som skrammlade. Lossa soppareturen, vrid på tändningen och se om de kommer nå soppa.
    Var sitter bränslereturen?

    Är det den svarta ledningen som sitter ovanpå tankarmaturen?

    Kolla in denna bilden, där ser du vilken som är retur.
    http://www.ladda-upp.com/bilder/37265/br-C3-A4nsle

    /Felix

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas (nu startar den inte!)

    Lossade returen. Den svarta ledningen. Vred på starten och det kom ingen soppa. Kan vi dra slutsatsen att pumpen är paj? Efter 300 mil? Är Scan Tech så dåligt?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas (nu startar den inte!)

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Lossade returen. Den svarta ledningen. Vred på starten och det kom ingen soppa. Kan vi dra slutsatsen att pumpen är paj? Efter 300 mil? Är Scan Tech så dåligt?
    Hej.

    Endera trasig soppapump eller helt igensatt filter. Du hör ju soppapumpen en kort stund om du vrider på nyckeln. Om den låter så kan man ju som sagt misstänka filtret (om nu inte impellern ramlat loss i pumpen). Eftersom den höll på rycka o så innan så kan man utesluta trasig säkring till pumpen också.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas (nu startar den inte!)

    Hej Igen,

    Av någon outgrundlig anledning blev bilen mer startvillig om man satta i kontakten till DI-kassetten ordentligt

    Den bjuder jag på.

    Jag lossade matarledning från pumpen också och om höjden på strålen som kom från pumpen är ett bra mått på funktionen så nådde den nästan innertaket...

    Bränslefilter är också bytt nu.

    Bilen rycker fortfarnande vid mycket/full gas, turbomätaren går upp och ligger stabil men bilen bara rycker och inget händer.

    Har nu uteslutit DI, tändstift, bränslefilter och bränslepump.

    Frågan är om en kass AV som någon föreslog kan ge dess symptom. Hann inte med att testa idag.

    Mer förslag? De blå backventilerna har jag inte testat men de verkar ge andra symptom vad jag kan förstå.

    Kan spjällhus alt. LMM ge likande symptom?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  16. #16

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Följer denna tråd med stort intresse! Har liknande uppförande på min bil.
    Har bara bytt tändstift och MV än så länge...
    9-3 -99 2,0T
    9-5 -02 2,3t

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Tycker fortfarande det låter som ett luft eller bränsleproblem i och med att det uppstår när du pressar grejerna till max. Klart det KAN vara spjällhuset men i regel brukar spjällhusproblem visa sig vid jämn gas och gärna i låga hastigheter.

    Min gick ryckigt i låga hastigheter samt att den missade på tomgång. Försvann efter att jag bytte till nytt spjällhus. Däremot gick bilen som en klocka när man gav fullt ös trots att spjällhuset var trasigt.

    Det är inte så att du har råkat få undermålig soppa i tanken t.ex? Annars kan det ju vara så att soppapumpen ändå är tveksam och inte klarar av att hålla trycket uppe när du ger fullt ös? Har hört en del skit som folk har råkat ut för med scantechs soppapump till 9-5 tyvärr.

    Jag tror på defekt bränslepump!
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Testa du AV:en!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Tycker fortfarande det låter som ett luft eller bränsleproblem i och med att det uppstår när du pressar grejerna till max. Klart det KAN vara spjällhuset men i regel brukar spjällhusproblem visa sig vid jämn gas och gärna i låga hastigheter.

    Min gick ryckigt i låga hastigheter samt att den missade på tomgång. Försvann efter att jag bytte till nytt spjällhus. Däremot gick bilen som en klocka när man gav fullt ös trots att spjällhuset var trasigt.

    Det är inte så att du har råkat få undermålig soppa i tanken t.ex? Annars kan det ju vara så att soppapumpen ändå är tveksam och inte klarar av att hålla trycket uppe när du ger fullt ös? Har hört en del skit som folk har råkat ut för med scantechs soppapump till 9-5 tyvärr.

    Jag tror på defekt bränslepump!
    Ja bränsle eller luftrelaterat tror jag med. Jag skall testa AV som plupp föreslår.
    Tyvärr var jag tvungen att köra hem bilen igår så jag har ingen bil att ta en från för tillfället. Skall se om morsan kan komma förbi så skall jag låna från hennes 9-3:a.

    Ang. undermålig soppa så har jag inte så värst mycket i tanken. Jag slog i 5l från en dunk igår bara för att kolla så det fanns ordentligt i tanken (tankmätaren visade mellan rött och 1/4 tank, men den kan ju visa fel). Skall tanka bilen idag. Skall man prova med 98 oktan istället bara för att utesluta något?

    Naturligtvis kan det ju vara soppapumpen. Kan man mäta upp bränsletrycket på något sätt? Säger det något? En enklare metod vore kanske att trycka i en biltema pump bara för att utesluta pumpen helt...

    Om vakuumslangen till BTR skulle vara dålig, kan detta ge dyilka symptom? Jag bytte aldrig den för jag tyckte den såg OK ut? BTR är den runda saken som sitter på fuelrailen, right?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Saab 9-5 2.3t -02 rycker vid fullgas

    Mitt på fuelrailen sitter en ventil. Bara att koppla in sig där för att mäta bränsletrycket.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rycker på fullgas OG9-5
    Av sebblon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2020-07-24, 02:02
  2. [LÖST] NG9-3 2,0t BP rycker vid fullgas
    Av Brännberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-03-30, 14:18
  3. og9-3 Steg 3 rycker vid fullgas?
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 23:05
  4. og9-3 rycker vid fullgas på 4an och 5an
    Av kihlen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-21, 15:07
  5. BSR-trim - rycker vid fullgas på 3:an
    Av Stefan_93SSAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 18:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •