Jag kör med oljebeständig pvc-slang från clasohlson. Nån transparent historia. Har funkat fint i 2 år nu.
Jag kör med oljebeständig pvc-slang från clasohlson. Nån transparent historia. Har funkat fint i 2 år nu.
Speedparts har nu testat pumpen och det visar sig att den flödar som den ska. Problemet beror förmodligen på den bränsleslang som BIVA har monterat som jag har berättat om i den här tråden:
http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=18&t=289237
Känner mig lätt frustrerad på dem. Trodde att man hade att göra med proffs som visste vad de gjorde. Istället har de förmodligen använt fel grejor samt tagit 6500kr för att rätta till deras eget fel.
Frågan är om man skall gå och prata med dem med en gång eller vänta på något form av testprotokoll från speedparts. Kan man testa om en bränsleslang tål bensin på utsidan? Kan kanske t.ex. hydroscan ge ett utlåtande som man kan visa för dem?
Vad säger ni? Skall man prata med dem direkt eller skall man invänta "bevisen"?
9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
Ducati 944 ST2 "Isabelle"
Borde det inte räcka med bilderna på den uppsvällda / förstörda slangen, samt det faktum att meken (visserligen muntligt) sagt att de inte ska montera slangen framöver? De kan ju visserligen blåneka, men värt ett försök iaf?
6500 för ett fel som en Saabverkstad ställt till med är ju fullständigt horribelt! Inte för att jag är förvånad, men ändå.
mvh
Jesper
Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.
Jag var inne och visade upp bränslearmaturen med den slang som BIVA monterad hos hydroscan här i stan.Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
Han sade att man helst inte alls skall montera gummislang nersänkt i bensin. Slangen som satt på trodde han att all mjukgörare hade försvunnit ur för den var stenhård.
Det korrekta sätta att montera hade varit att värmt på det befintliga bränsleröret/slangen.
9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
Ducati 944 ST2 "Isabelle"
Är heller inte förvånad över att BIVA gör fel.
Min bil gick som en påse nötter en längre tid.
Kändes som att bilen hade 100 kusar under huven istället för de 240 som skall vara där. Hade bilen inne för ett antal andra grejor men bad dom kolla vad det kan bero på. Fick till svar att inget fel hittades på instrumentet och om det var ngt så berodde det på att bilen var trimmad.
Åkte med bilen en längre stund och blev mer och mer irriterad över fenomenet.
Tog en sväng härom morgonen till Thorens Bilservice och en mek. där lyfte på huven och kikade lite..... Men titta här sade han.
Har du haft luftmassemätaren borta? NÄÄ sade jag för det hade jag inte.
Är det gjort en 12000 milaservice på den frågade han. Japp det är det svarade jag och den gjorde BIVA innan leverans av bilen.
Ngn mekaniker på BIVA hade satt luftmängdmätaren åt fel håll.
Till saken hör att jag tycker bilen har dragit ovanligt mycket soppa.
Nu går bilen mycket bättre men jag har fortfarande en del småproblem, som ex.
Den smårycker lite på jämngas och tvekar på laddningen när man gasar på.
Dessutom så hugger den till som fan ibland när man bromsar in och återupptar gasen.
Skall plocka isär spjällhus och rengöra det, sedan prova att byta tändkasetten.
De "blåa" ventilerna kan ju spöka också har jag hört talas om....
Hoppas bara det inte är ngt med automaten
Om ngn har fler tips tar jag gärna emot det.
Mvh Pierre i Linköping
Saab 9-5 2,3t SC Vector -05
Prova nya stift först.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
Det är väl minst ett års garanti på pumpen lr???
Kräv en ny!
Sport eller Comfort
1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
2004 9-3 2,2 TiD
Var och pratade med BIVA idag. Förklarade läget och visade de kvitton jag hade. Killen i disken skulle prata med verkstadschefen och återkomma.
1 timme senare ringer verkstadschefen och erbjuder sig att betala tillbaka alla penger utöver vad ett vanligt bränslepumpsbyte skulle ha kostat mig. Helt ok tycker jag och han satte in pengarna på mitt saabkort (som jag betalat med) direkt.
Jag vet att jag egentligen kunde krävt mer pengar tillbaka (alla utlägg och extra resor i samband med strulet och dylikt) men de var justa och ställde upp och hjälpte mig med bilen på övertid under semestern även om det blev fel.
Det får avsluta ärendet.
9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
Ducati 944 ST2 "Isabelle"