Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byte av motor i Saab 9-5 2,0T -99

  1. #1

    Byte av motor i Saab 9-5 2,0T -99

    Tjenare är ny här i forumet och är itne så jätte kung på bilar kan en del om motorer osv men aldrig plockar isär en bil osv. Nu är det så att våran saab 9-5 -99a en 2.0t har packat ihop. familjebilen alltså. Den ryker blått hackar o bluddrar och när man kör plattan i mattan så känns det som att sitta i en fiatmed 70hk under huven. Vi har bytt turbon för 3-4000 mil sedan och efter det så har den inte varit sig lik. vi lämnade in den igen men dom sa att allt var helt okej och inget var fel. Okej tänkte vi det ska väl vara sådär segt då. Men nu ryker den blått och luktar illa om avgaserna och hackar o bluddrar och för en vecka sen så tändes check engine lampan och sen dess har den bara stått stilla och sätt väldigt ledsen ut. Är det turbon igen? Eller ska man lägga pengar på en ny begagnad motor och sätta i den?. Och funkar det att bara byta motor och plugga i allting sen köra? Skullle var jätte tacksam för svar. vill ha ut saaben på vägen igen. Just det den har gått 23500mil ungefär.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    154

    Re: Byte av motor i Saab 9-5 2,0T -99

    Citat Ursprungligen postat av Danisch
    Tjenare är ny här i forumet och är itne så jätte kung på bilar kan en del om motorer osv men aldrig plockar isär en bil osv. Nu är det så att våran saab 9-5 -99a en 2.0t har packat ihop. familjebilen alltså. Den ryker blått hackar o bluddrar och när man kör plattan i mattan så känns det som att sitta i en fiatmed 70hk under huven. Vi har bytt turbon för 3-4000 mil sedan och efter det så har den inte varit sig lik. vi lämnade in den igen men dom sa att allt var helt okej och inget var fel. Okej tänkte vi det ska väl vara sådär segt då. Men nu ryker den blått och luktar illa om avgaserna och hackar o bluddrar och för en vecka sen så tändes check engine lampan och sen dess har den bara stått stilla och sätt väldigt ledsen ut. Är det turbon igen? Eller ska man lägga pengar på en ny begagnad motor och sätta i den?. Och funkar det att bara byta motor och plugga i allting sen köra? Skullle var jätte tacksam för svar. vill ha ut saaben på vägen igen. Just det den har gått 23500mil ungefär.

    Lite synd att ge sig på motorbyte innan man vet felet kan jag tycka.
    Har du något oljud i motorn?
    Kan vara många grejer som felar med de symptomen du har. Är det den nya vevhusventilationen på den? Den har ju en tendens att dricka mycket olja om du har den gamla på. Är tändkassetten bytt någon gång. Om den är kass så får du ju ofta ryckig gång, och motorlampan tänds ju med.

    Drar bilen vatten, eller luktar det avgaser i expansionskärlet, då kan det vara toppackningen som gått.

    Tycker att du om du inte har massa oljud i motorn vill säga åker till någon verkstad som kan läsa felkoder åt dej.

  3. #3

    Re: Byte av motor i Saab 9-5 2,0T -99

    Citat Ursprungligen postat av phoenix__
    Citat Ursprungligen postat av Danisch
    Tjenare är ny här i forumet och är itne så jätte kung på bilar kan en del om motorer osv men aldrig plockar isär en bil osv. Nu är det så att våran saab 9-5 -99a en 2.0t har packat ihop. familjebilen alltså. Den ryker blått hackar o bluddrar och när man kör plattan i mattan så känns det som att sitta i en fiatmed 70hk under huven. Vi har bytt turbon för 3-4000 mil sedan och efter det så har den inte varit sig lik. vi lämnade in den igen men dom sa att allt var helt okej och inget var fel. Okej tänkte vi det ska väl vara sådär segt då. Men nu ryker den blått och luktar illa om avgaserna och hackar o bluddrar och för en vecka sen så tändes check engine lampan och sen dess har den bara stått stilla och sätt väldigt ledsen ut. Är det turbon igen? Eller ska man lägga pengar på en ny begagnad motor och sätta i den?. Och funkar det att bara byta motor och plugga i allting sen köra? Skullle var jätte tacksam för svar. vill ha ut saaben på vägen igen. Just det den har gått 23500mil ungefär.
    Tändkassetten är bytt för 2-3 år sedan och då den gick sönder så startade inte bilen och den var inte ryckig eller rök mycket då. Turbon som sagt bytt. Vevhusventilation är inte bytt. Svårt att säga vad avgaserna luktar. men när man gasade på så låg avgaserna kvar som en dimma och det lukttade inte gott. Nej den dricker inte mycket vatten. Jaa det låter lite ifrån kamremen lite smått tjut/skrikljud. Har dock inga verktyg eller plats till att öppna upp o kolla på grejerna :/. Man känner ju att man inte vill lägga ner så stora pengar eftersom bilen inte är värd guld längre.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Byte av motor i Saab 9-5 2,0T -99

    Eftersom den ryker blått förbränner den olja.
    Kan vara Turbon som gett sig. Du säger att den aldrig blev sig lik efter bytet, på vilket sätt? Köptes en beg turbo? Vem monterade den? Köptes nya rör?

    När gjordes en service senast? TK gillar inte dåliga tändstift, eller fel sort. På min f.d 9000 hade någon satt dit stift utan Resistor (inte bra för TK).

    Gjort komptest? Lätt och billigt att göra, kompmätare kostar 200kr på Biltema och tar kanske en kvart att utföra.
    Saablös dåre

  5. #5

    Re: Byte av motor i Saab 9-5 2,0T -99

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Eftersom den ryker blått förbränner den olja.
    Kan vara Turbon som gett sig. Du säger att den aldrig blev sig lik efter bytet, på vilket sätt? Köptes en beg turbo? Vem monterade den? Köptes nya rör?

    När gjordes en service senast? TK gillar inte dåliga tändstift, eller fel sort. På min f.d 9000 hade någon satt dit stift utan Resistor (inte bra för TK).

    Gjort komptest? Lätt och billigt att göra, kompmätare kostar 200kr på Biltema och tar kanske en kvart att utföra.
    Tjenare igen. Kom på att vevhusventilationen eller va de va byttes vid 10 000 mil kostade 9,466:- Jo innan turbon gick sönder för oss hackade den och bluddrade och efter att turbon byttes så har den fortsatt bluddra och hacka och varit jävligt seg i både acc osv. Den byttes av en saab verkstad i åtvidaberg. Alltihopa gick på 12 000 någonting. Hur gör man komptestet då?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Byte av motor i Saab 9-5 2,0T -99

    Citat Ursprungligen postat av Danisch
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Eftersom den ryker blått förbränner den olja.
    Kan vara Turbon som gett sig. Du säger att den aldrig blev sig lik efter bytet, på vilket sätt? Köptes en beg turbo? Vem monterade den? Köptes nya rör?

    När gjordes en service senast? TK gillar inte dåliga tändstift, eller fel sort. På min f.d 9000 hade någon satt dit stift utan Resistor (inte bra för TK).

    Gjort komptest? Lätt och billigt att göra, kompmätare kostar 200kr på Biltema och tar kanske en kvart att utföra.
    Tjenare igen. Kom på att vevhusventilationen eller va de va byttes vid 10 000 mil kostade 9,466:- Jo innan turbon gick sönder för oss hackade den och bluddrade och efter att turbon byttes så har den fortsatt bluddra och hacka och varit jävligt seg i både acc osv. Den byttes av en saab verkstad i åtvidaberg. Alltihopa gick på 12 000 någonting. Hur gör man komptestet då?
    Vevhusventilationen kostar ca 350kr, och en verkstad brukar ta dryga tusenlappen för att byta den.

    Har du läst ut felkoder? Att den bluddrar och är seg på acc låter som LMM eller trasig lambdasond. Varit med om båda, efter jag uteslutit nya tändstift av rätt sort.
    Ngk bcpr7es
    Saablös dåre

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Byte av motor i Saab 9-5 2,0T -99

    Citat Ursprungligen postat av Danisch
    Tändkassetten är bytt för 2-3 år sedan och då den gick sönder så startade inte bilen och den var inte ryckig eller rök mycket då. Turbon som sagt bytt. Vevhusventilation är inte bytt. Svårt att säga vad avgaserna luktar. men när man gasade på så låg avgaserna kvar som en dimma och det lukttade inte gott. Nej den dricker inte mycket vatten. Jaa det låter lite ifrån kamremen lite smått tjut/skrikljud. Har dock inga verktyg eller plats till att öppna upp o kolla på grejerna :/. Man känner ju att man inte vill lägga ner så stora pengar eftersom bilen inte är värd guld längre.
    Det är kanske inte så konstigt att bilen inte ryckte eller rök blått om bilen inte ens startade

    En trasig tändkassett kan ge alla möjliga konstiga symptom.
    Det första du bör göra är att åka till en verkstad och be dem läsa ut felkoderna åt dig och åtgärda det.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8

    Re: Byte av motor i Saab 9-5 2,0T -99

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Danisch
    Tjenare igen. Kom på att vevhusventilationen eller va de va byttes vid 10 000 mil kostade 9,466:- Jo innan turbon gick sönder för oss hackade den och bluddrade och efter att turbon byttes så har den fortsatt bluddra och hacka och varit jävligt seg i både acc osv. Den byttes av en saab verkstad i åtvidaberg. Alltihopa gick på 12 000 någonting. Hur gör man komptestet då?
    Vevhusventilationen kostar ca 350kr, och en verkstad brukar ta dryga tusenlappen för att byta den.

    Har du läst ut felkoder? Att den bluddrar och är seg på acc låter som LMM eller trasig lambdasond. Varit med om båda, efter jag uteslutit nya tändstift av rätt sort.
    Ngk bcpr7es
    Har för mig dom bytte massa ventiler och annat då också. Kan vara de som kostade så mycket . Men får väl lämna in bilen på verkstad så får dom göra en felkodskoll. Men kostar det över 10-15 000 så säljer jag hellre bilen i delar och ber någon snäll person ta bort motorn åt mig så fixar jag den o säljer den.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Byte av motor i Saab 9-5 2,0T -99

    Citat Ursprungligen postat av Danisch
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Vevhusventilationen kostar ca 350kr, och en verkstad brukar ta dryga tusenlappen för att byta den.

    Har du läst ut felkoder? Att den bluddrar och är seg på acc låter som LMM eller trasig lambdasond. Varit med om båda, efter jag uteslutit nya tändstift av rätt sort.
    Ngk bcpr7es
    Har för mig dom bytte massa ventiler och annat då också. Kan vara de som kostade så mycket . Men får väl lämna in bilen på verkstad så får dom göra en felkodskoll. Men kostar det över 10-15 000 så säljer jag hellre bilen i delar och ber någon snäll person ta bort motorn åt mig så fixar jag den o säljer den.
    Det var dyra ventiler det :P
    Att läsa ut felkod brukar ligga mellan 4-800kr beroende på vilken verkstad du använder. Tänk på att dem små inte alltid kan läsa ut koderna.
    Saablös dåre

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Byte av motor i Saab 9-5 2,0T -99

    Betalar du 12.000 för ett turbobyte så ska väl för helvete inte bilen hacka och bluddra efteråt?

    Låter som dom gjorde ett halvkasst jobb när dom bytte turbon. Antagligen skadades LMM eller lambda när den första turbon gav upp och det har aldrig blivit åtgärdat.
    Får man ett riktigt turbohaveri så är det inte bara turbon som ska bytas, det borde varenda Saab-verkstad veta!
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11

    Re: Byte av motor i Saab 9-5 2,0T -99

    Tjenare alla!, Tyvärr har de blivit så att bilen bara stått nu eftersom att mor och far köpte en ny D5a V70 istället så nu ska jag och en polare fixa bilen. Har hyrt en hall på bilisten nästa vecka då jag kan gå under bilen o pilla därifrån. Så nu vill jag veta allt vi ska kolla på för nu ska vi lösa detta problemet o få bilen på rull igen. Skriv ner allt vi ska kolla på och hur man vet att det är trasigt eller ej Med vänliga hälsningar Danne

Liknande ämnen

  1. Byte av motor i saab 900 -95
    Av Johan.b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 20:00
  2. byte av motor saab 9-5 aero
    Av smoking05 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 14:22
  3. Saab 9000 2,3t -92 Motor byte!!
    Av mikeyboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 01:38
  4. Byte av motor-Saab T 9000 16 CD-89
    Av Saab T CD-89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •