Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hastighetsspärr på bussar, kan man ta bort??

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Hastighetsspärr på bussar, kan man ta bort??

    Som rubriken lyder, kan man ta bort hastighetsspärren med att bara dra loss säkringen till detta eller kan bara verkstaden göra det med datorer? Jag vill veta det eftersom jag verkligen inte vill ha min buss spärrad på 70 km/h. Busstypen det handlar om e Volvo B9SA 2010 årsmodell, dvs Veolias nya ledbussar som brukar gå på linje 58 i GBG!
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Hastighetsspärr på bussar, kan man ta bort??

    Funkar inte med att ta bort någon säkring, det försvann för 15 år sedan.
    Krävs en omprogrammering av styrsystemet, är en mjukvarufråga helt enkelt, vilket du knappast lär få hjälp med om det handlar om en buss i linjetrafik.
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Hastighetsspärr på bussar, kan man ta bort??

    Vi hade en kille på vårat jobb förut, han skröt om att han kunde fixa spärren på våran lastbil. När vi tröttnade på hans skryt, så bad vi honom fixa det. Han hoppade in i Scanian och öppnade vid säkringarna. -Konstigt det brukar alltid vara säkring nummer 15, sa han.

    Det var en -00 Scania det gällde, vi hade ganska roligt åt hans misslyckade försök.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350

    Re: Hastighetsspärr på bussar, kan man ta bort??

    Jag drog någon säkring för många år sen på en scania lastbil då fick man bort fartspärren. Men ABS,n slutade fungera då.


    Mvh

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Hastighetsspärr på bussar, kan man ta bort??

    Enligt lagen ska bussar med totalvikt över 3,5 ton ha en fartspärr på 100km/h så är din buss spärrad på 70km/h ska du nog snacka med din arbetsgivare om varför ni har en lägre hastighet.

    Här i stan ville dom få ner slitaget på stadsbussarna och det dom gjorde då var att dra ner på effekten i motorerna så nu stampar alla fullgas istället efter en hållplats för att komma nån vart. Som att det lär slita mindre på dom...
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: Hastighetsspärr på bussar, kan man ta bort??

    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Enligt lagen ska bussar med totalvikt över 3,5 ton ha en fartspärr på 100km/h så är din buss spärrad på 70km/h ska du nog snacka med din arbetsgivare om varför ni har en lägre hastighet.

    Här i stan ville dom få ner slitaget på stadsbussarna och det dom gjorde då var att dra ner på effekten i motorerna så nu stampar alla fullgas istället efter en hållplats för att komma nån vart. Som att det lär slita mindre på dom...
    Jag vet inte om de har andrat lagen om fartsparr pa bussar nu, nar jag korde Busslinks boggiebussar(de som kor linjerna i Partille och Molndal) sa gick den i 90 km/h max. Men detta ar som du sager en sak som man ska prata med arbetsgivaren med. Men cheferna pa Veolia Transport har ju helt noll koll pa sakerna, jag pratar om de som jobbat pa Goteborgs Sparvagar innan! Men bra att du tipsade om det dar med arbetsgivaren, att jag ska prata med dem. For att jag vill verkligen inte kora i 70 km/h max om jag ar te.x 15 minuter sen, oavsett om det ar en normal, boggie eller ledbuss.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Hastighetsspärr på bussar, kan man ta bort??

    Vilken hastigetsbegränsning är det där du kör då? Om det är max 70 så anser nog chefen att det räcker.
    Jag vill iaf inte stöta på en ledbuss i 90 km/h inne i stan. Att jag själv har kört ledbussar i betydligt högre hastigheter vid åtskilliga tillfällen bidrar till den uppfattningen. Det är lite speciellt att ställa upp en ledbuss i sladd på grusväg, och då kan jag tala om att det gått i betydlgt högre hastighet än 50-70 km/h...
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Hastighetsspärr på bussar, kan man ta bort??

    Körde buss i går mellan Karlstad - Stockholm - Karlstad åt Swebus Express och upptäckte då att dom spärrat sina bussar på 95km/h helt överaskande och det märktes för man hade inte riktigt lika stora mariginaler längre i tidtabellen...
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: Hastighetsspärr på bussar, kan man ta bort??

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Vilken hastigetsbegränsning är det där du kör då? Om det är max 70 så anser nog chefen att det räcker.
    Jag vill iaf inte stöta på en ledbuss i 90 km/h inne i stan. Att jag själv har kört ledbussar i betydligt högre hastigheter vid åtskilliga tillfällen bidrar till den uppfattningen. Det är lite speciellt att ställa upp en ledbuss i sladd på grusväg, och då kan jag tala om att det gått i betydlgt högre hastighet än 50-70 km/h...
    Det händer på vissa ställen att det finns vägar där man får köra 90 km/h på linje 58 men mestadels är det 70 vägar. Veolias chefer skiter jag i fullständigt, totalt inkompetenta idioter är de numera! Ingen av cheferna har ens D-kort så de fattar nada om bussar och körningen!!!
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  10. #10
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Hastighetsspärr på bussar, kan man ta bort??

    Ja, kontorsnissar som chefer när det gäller transportbranschen är lite speciellt. Teori och praktik stämmer liksom inte så ofta, men det finns oftast rejäla brister i praktisk erfarenhet uppe hos cheferna...

    Men oavsett vilket, du kommer inte att kunna ändra hastighetsspärren, det kan eventuellt göras hos en Volvo-verkstad men jag anar att det krävs lite mer än så. Min egen erfarenhet på området inbegriper laptop med CANBUS-interface och Volvos egen utvecklingsprogramvara. Den finns normalt inte hos verkstäderna. Och gubbarna borta på Lundby eller Arendal lär inte hjälpa dig heller. Så det är nog kört!
    All makt åt Thengil!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Re: Hastighetsspärr på bussar, kan man ta bort??

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Ja, kontorsnissar som chefer när det gäller transportbranschen är lite speciellt. Teori och praktik stämmer liksom inte så ofta, men det finns oftast rejäla brister i praktisk erfarenhet uppe hos cheferna...

    Men oavsett vilket, du kommer inte att kunna ändra hastighetsspärren, det kan eventuellt göras hos en Volvo-verkstad men jag anar att det krävs lite mer än så. Min egen erfarenhet på området inbegriper laptop med CANBUS-interface och Volvos egen utvecklingsprogramvara. Den finns normalt inte hos verkstäderna. Och gubbarna borta på Lundby eller Arendal lär inte hjälpa dig heller. Så det är nog kört!
    Japp, det är en konfigurationsparameter som sätter hastighetsspärren. Exakt samma som för Volvos lastbilar faktiskt (en parameter av MÅNGA olika). Sitter samma (i princip) hård och mjukvara i bussarna och lastbilarna som hanterar det (VECU = Vehicle control unit).

    Exakt vilka verkstäder som kan ändra dessa parametrar vet jag inte.. Bara varit med o utvecklat skiten:-)
    //Moe
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Hastighetsspärr på bussar, kan man ta bort??

    Ingen som har en tanke på hur det är att åka i ledbuss i högre hastigheter?

    Har i sommar haft "förmånen" att åka ledbuss på motorväg i samband med O-ringen i Örebro. Enl uppgift var ledbussarna helt nya. I högre hastighet var det riktigt jobbigt att sitta bakom leden eftersom hela bakvagnen började "wobbla". För den som lätt blir åksjuk är det inget bra ställe att sitta på...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Hastighetsspärr på bussar, kan man ta bort??

    Citat Ursprungligen postat av Moe
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Ja, kontorsnissar som chefer när det gäller transportbranschen är lite speciellt. Teori och praktik stämmer liksom inte så ofta, men det finns oftast rejäla brister i praktisk erfarenhet uppe hos cheferna...

    Men oavsett vilket, du kommer inte att kunna ändra hastighetsspärren, det kan eventuellt göras hos en Volvo-verkstad men jag anar att det krävs lite mer än så. Min egen erfarenhet på området inbegriper laptop med CANBUS-interface och Volvos egen utvecklingsprogramvara. Den finns normalt inte hos verkstäderna. Och gubbarna borta på Lundby eller Arendal lär inte hjälpa dig heller. Så det är nog kört!
    Japp, det är en konfigurationsparameter som sätter hastighetsspärren. Exakt samma som för Volvos lastbilar faktiskt (en parameter av MÅNGA olika). Sitter samma (i princip) hård och mjukvara i bussarna och lastbilarna som hanterar det (VECU = Vehicle control unit).

    Exakt vilka verkstäder som kan ändra dessa parametrar vet jag inte.. Bara varit med o utvecklat skiten:-)
    //Moe
    Jepp, och jag har provat ut det du och dina kollegor slarvat ihop!
    På både Bussar och LV... Har varit med om en del roliga programmeringar live, samtidigt som jag kört. Har gett upphov till en del intressanta bieffekter ibland.
    Har gjort lite VECU utvärderingar, rätt smidigt att byta VECU:n i en FH om man har gjort det några gånger. Man bör dock komma ihåg att bryta huvudströmmen innan man sätter igång...
    All makt åt Thengil!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Re: Hastighetsspärr på bussar, kan man ta bort??

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Jepp, och jag har provat ut det du och dina kollegor slarvat ihop!
    På både Bussar och LV... Har varit med om en del roliga programmeringar live, samtidigt som jag kört. Har gett upphov till en del intressanta bieffekter ibland.
    Har gjort lite VECU utvärderingar, rätt smidigt att byta VECU:n i en FH om man har gjort det några gånger. Man bör dock komma ihåg att bryta huvudströmmen innan man sätter igång...
    Den där VECU:n sitter ju i en väldans massa olika fordon. Skulle kunna rabbla en del men tror inte att det är så populärt om man går in på detaljer. Hur som helst var det flera år sedan jag jobbade med det där. Fördelen med att va konsult. Man kan byta "jobb" ofta.

    Blev lite OT av det här. Sorry..
    //Moe
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

Liknande ämnen

  1. Hastighetsspärr
    Av dave66_swe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-31, 16:27
  2. Hastighetsspärr?
    Av phr34k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 13:24
  3. Få bort cd: på 9-3 SS??
    Av brinolph i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 20:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •