Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Demontera spjällhus för rengöring/reparation B2x5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    196

    Demontera spjällhus för rengöring/reparation B2x5

    Hej..
    Försöker hitta en bra guide till hur man plockar isär spjällhuset och rengör det.
    Men jag vet inte om jag är dum.. men ibland är det så svårt att hitta något på forumet.
    Kanske detta skulle vara en FAQ?

    Någon som har tips på var jag hittar instruktionen?
    Saab 9-5 Aero B235R -02

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Hej

    Jag tar också gärna emot tips/guide om det tack.
    9-5 2,0T BioPower, -06, BSR steg 2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Jag gjorde det för 1 1/2 år sedan på min 01:a, kan inte minnas att det vara några trickigheter med det, mer än att skruvarna som håller vridmagneten satt djävligt hårt. Lyckades bara komma åt börvärdespotentimetern (tror jag det var), den på vridmotorsidan var för knivig att komma åt utan risk för att röka hela spjällhuset.

    Bilens hyss med att tappa slag på tomgång (vilja dö) upphörde efter rengöringen. Likaså gick varvtalet att hålla konstant under 2000 R/min efteråt, vilket inte var möjligt innan rengöring (det pendlade +/- 300r/m vid konstant gas).

    Använde CRC elekronikrengöring flödigt.

    VH

    /JOhan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Ser också gärna en utförlig guide då samma operation är närstående hos mig med!

    Tack på förhand
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Hej

    Blir det bättre att rengöra när man har plockat ner spjällhuset ? har rengjort med sp-hus monterad.

    mvh
    9-5 2,0T BioPower, -06, BSR steg 2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Överskådligheten ökar betydligt om man plockar bort spjällhuset från motorn skulle jag vilja säga. Risken för att kontaminera mekatroniken i spjället minskar också. Att ta bort spjällhuset tar under 15 min så varför ha det kvar på motorn?

    VH

    /Johan

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Tack jowin.

    Ja.. varför ha kvar.. väldig enkel svar från min del... för att jag vet inte vad jag håller på med

    mvh
    9-5 2,0T BioPower, -06, BSR steg 2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    196

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Jag pratar om att rengöra elektroniken också.. och ev byta ut alla kablarna.. Vad jag har förstått så är det väl inte spjällhuset som brukar vara boven utan elektroniken.. kablarna som spökar.. men jag kan ha fel...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Citat Ursprungligen postat av Samurajen
    Tack jowin.

    Ja.. varför ha kvar.. väldig enkel svar från min del... för att jag vet inte vad jag håller på med

    mvh
    Det visste inte jag heller , men då jag ändå kände att jag var tvungen att bli kvitt problemet så satsade jag allt på ett kort och plockade bort spjällhuset för rengöring. Hade det inte fungerat efteråt hade det ju bara varit att köpa nytt och skruva dit.

    Det talas om att man måste använda ODB-dator för att få ett nytt i bilen, men det behövs inte om man tar bort det gamla, rengör och sätter tillbaka det igen.

    Problemet med spjällhuset är inte kablar, för det finns inga kablar i det, utan att potentiometerbanorna i BÖR- och ÄR-värdesgivarna blir skitiga/nötta och visar fel värden. Rengöring kan då hjälpa.

    VH

    /JOhan

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Öh nu snackar du väl ändå strunt när du skriver att det inte finns kablar i spjällhuset? Från potentiometerskivan går det kablar till kontaktdonet som man sedan ansluter till bilen när spjällhuset sitter på plats. Dessa kablar brukar ha söndervittrad isolering vilket leder till problem.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-07 klockan 18:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    196

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    men det är bara en potential meter?? eller skall man även öppna spjällhuset på fjädersidan?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Går inte att öppna fjädersidan utan att ha sönder skiten. Sitter en arm i metall som är faststansad på axeln på fjädersidan.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-07 klockan 18:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Citat Ursprungligen postat av jowin


    Problemet med spjällhuset är inte kablar, för det finns inga kablar i det, utan att potentiometerbanorna i BÖR- och ÄR-värdesgivarna blir skitiga/nötta och visar fel värden. Rengöring kan då hjälpa.

    VH

    /JOhan
    Öh nu snackar du väl ändå strunt när du skriver att det inte finns kablar i spjällhuset? Från potentiometerskivan går det kablar till kontaktdonet som man sedan ansluter till bilen när spjällhuset sitter på plats. Dessa kablar brukar ha söndervittrad isolering vilket leder till problem.
    Ok, kan vara kablar, men min minnesbild är att alla ledningsbanor var på ett kretskort, eller att det vara lackad tråd till kontaktdonet, men uppenbarligen minns jag fel...

    Hur som helst så är nog potentiometerbanorna den största problemkällan i spjällhusen.

    VH

    /Johan

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Plockade för ett tag sedan isär mitt spjällhus från 9-5:an -99.
    Kablarna hade nästan ingen isolering kvar alls. Men så var bilen knappt körbar öht heller. Potensiometerbanorna rengjordes vid ett tidigare tillfälle utan något som helst resultat ska tilläggas. Så jag räknar med att det är kablarna. Har tyvärr inte haft tid att slutföra jobbet än men det kommer så småningom.

    Att sätta i ett nytt spjällhus kräver absolut inga OBD-datorer etc. Bara till att smälla dit det nya och köra.

    Det stora problemet jag hade när jag delade mitt spjällhus var att få ut axeln som går rakt igenom. Har ingen aning om vad som gör att den sitter som f-n. Efter en del trixande och förmodligen lite för mycket våld, så var det nåt som small till lite och axeln gick hur lätt som helst att plocka ur. Syns inga som helst spår på axeln efter "smällen" iaf. Det är dock stört omöjligt att se hur det ser ut i hålet där axeln satt.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  15. #15

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Hej!

    Jodå, sladdar finns det allt i spjällhuset, så här såg dom ut på brorsans 9-5 -98:


    Jag lödde loss kablarna och satte dit krympslang. Efter återställning av spjällhuset och nollning av styrboxen var felkoderna försvunna och bilen har gått som en klocka sedan dess.
    Jag rengjorde aldrig potentiometrarna då det inte verkade behövas.
    Den svarta plastgrunkan på axeln på bilden lyckades jag inte demontera, inte heller själva axeln.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Jodå, sladdar finns det allt i spjällhuset, så här såg dom ut på brorsans 9-5 -98:


    Jag lödde loss kablarna och satte dit krympslang. Efter återställning av spjällhuset och nollning av styrboxen var felkoderna försvunna och bilen har gått som en klocka sedan dess.
    Jag rengjorde aldrig potentiometrarna då det inte verkade behövas.
    Den svarta plastgrunkan på axeln på bilden lyckades jag inte demontera, inte heller själva axeln.
    Har svårt att se att avbränd isolering kan skapa problem om inte kablarna ligger ihop...

    Anledningen till att isoleringen bränns av måste ju vara att det flyter mycket ström i kablarna och att de är underdimensionerade (dåligt Saab/GM). Kan det vara så att spjällaxeln börjar kärva då spjällhusen blir gamla och detta orsakar överströmmar i virdmotorn vilket ger varma kablar?

    Avbrännd isolering kan väl också tänkas ge upphov till sotbildning vilket sabbar potentiometerbanorna...?

    VH

    /Johan

  17. #17

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Hej!

    Kablarna är längre än dom ser ut på bilden, här är en bättre bild:



    Du kan se att jag börjat med krympslang där.

    Det var dessutom en eller två kablar som gick under potertiometern och vidare till andra sidan spjällhuset tror jag, dom var komplicerade att komma åt vill jag minnas.

    Jag skulle snarast tro att det är värme från spjällhusförvärmningen och gasmotorn i kombination med olämplig material i isoleringen som är boven, Isoleringen ser ju ut att spricka och falla av i bitar snarare än att ha brunnit upp. Strömmen till potentiometrarna borde vara obefintlig.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Strömmen till potentiometrarna borde vara obefintlig.
    Men till vridmotorn borde det väl flyta en del ström...eller går matningen till den via en annan kontakt?

    VH

    /Johan

  19. #19

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    Hej!

    Om jag minns rätt var spjällmotorn kopplad direkt till två av stiften, utan att gå via några kablar.
    Den drar nog mycket riktigt en hem del ström.

    Tyvärr tog jag inga bilder undertiden som jag plockade isär spjällhuset, annars hade jag ju kunnat gjort en guide. Men det var ganska enkelt att plocka isär det.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: plocka isär spjällhus 9-5 Aero (2002)

    För att få bort axeln måste man plocka bort metallplattan/hävarmen som sitter på fjädersidan. Den är på något sätt pressad/nitad dit så det är våld som gäller. Sitter sedan en potensiometerbana på den sidan också, bakom alla plastgrunkor.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

Liknande ämnen

  1. Tips för rengöring av spjällhus OG9-5 B2x5
    Av Måsen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2023-09-07, 20:08
  2. [LÖST] Byte av spjällhus B2x5
    Av ae86_driver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-03-24, 08:51
  3. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-07-08, 18:14
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 12:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •