Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9000 2.0t - laddtrycks problem

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    9000 2.0t - laddtrycks problem

    Ikväll så tog jag och monterade tillbaka orginal 150HK boxen och satte dit en slang mellan komressor och wastegate å tänkte frid å fröjd nu går den som före trimningen.... Åkte med en steg 2 box förut men fick aldrig ett stabilt laddtryck på den.

    Nu när jag monterat orginal grejerna igen så laddade den bara 0,2-0,3bar så nu har jag stått och jävlas för att kunna justera wg-stången och den fick jag vrida på väldigt mycke, ca 6varv ( 0,03bar/varv)
    Nu när jag är ute och kör så går den upp på 0,5bar och sedan sjunker den tillbaka på 0,4bar ska dom göra så då man har en slang där emellan?? kan det vara turbon eller wastegaten som börjar bli trött?? Före trimningen så laddade den runt 0,4-0,5bar med 150HK och då hade den gått runt 17-18.000mil och nu har den gått 20.800mil så där emellan har den gått med steg 2 och det har ju gått rätt hårt ibland om jag säger så...

    Vid 20.000mil så gjordes det en halv renovering av motorn också emd planing av topp, byte sotsats, vattenpump, ventiltätningar, grenrörsbultar, koppling, m.m
    Kan detta tillsammans med miltalen ha orsakat att jag va tvungen att justera GLT så pass mycket??

    Jag är mycket förvånad.....
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: 9000 2.0t - laddtrycks problem

    Kolla om wg-stången löper som den ska till att börja med. Kan ju vara så att wg är skadad på något sätt så den öppnar för tidigt.

    Edit: Men det är klart att du kan ju fara till någon som kan provtrycka wg också och kolla med mera exakta instrument än tex billig laddtryckmätare på a-stolpen. Beror lite på ekonomi så klart.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: 9000 2.0t - laddtrycks problem

    Har provtryckt wg flera gånger med en sån där handpump med mätare och då har den skött sig OK och hållt kvar trycket också.

    Sen har jag inte mätaren på A-stolpen utan på mittkonsollen haha den visar mer korrekt om den sitter där.... haha skämta bara, mätaren jag har är från speedparts och jag tycker den har rätt bra kvalite, hade en "type-r" mätare förut och den va ju bara skit....

    Hur som helst, kan det ah varit därför som jag hade sånt svajjande laddtryck med steg 2 boxen pga fel GLT??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: 9000 2.0t - laddtrycks problem

    GLT är viktigt att ställa in rätt.
    Om det är det vet jag inte. Bara att testa men kolla först länken nedan om problemet kvarstår.

    Kolla länken mycket bra: http://forum.saabturboclub.com/viewt...lit=turbotryck
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

Liknande ämnen

  1. laddtrycks problem 9000
    Av LHjelm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 23:56
  2. Laddtrycks problem med min 9000 -90:a
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 22:06
  3. Laddtrycks Problem 9000
    Av JJansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 21:31
  4. Laddtrycks problem 9000 t16-88
    Av jimboot16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-15, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •