Vad för sort bromsvätska?
Vad för sort bromsvätska?
CD65R
Hej !
Det bör med kraft understrykas att bromsvätska måste väljas med omsorg. Våra bilar är designade för DOT 4. Det finns tyvärr andra alternativ som är direkt olämpliga, beroende på högre kompressibilitet och/eller högre viskositet.
Tyvärr så förekom det en synnerligen olämplig artikel i Turbotrycket där bromsvätskornas mysterie inte belystes till fullo. Utan snarare framhävde vissa olämpliga produkter.
Den som orkar kan söka innom ämnet då det var uppe till debatt för länge sedan.
Jag använder en bromsvätska från Castrol, den är syntetisk o heter Responce, är givetvis en DOT4. Byter en gång varje år.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
DOT4, kommer dock inte ihåg vilket tillverkare.
Gixxer 1000 @ 180 hk
SAAB 9-5 2.0 lpt
Jag har fyllt på lite med Sonax helsyntetisk DOT4 som inte har gett några problem ännu.
SAAB ng900 Turbo -94
Jag kör med EBC BF307+.
M.v.h. Andreas J.
Vw id.3 Life
9-5 Griffin "Aero Biopower Hirsch" -09
Samma som vår allas gentleman Dr Boost, Castrol Response Dot 4 i 9000, i 9-3:an är det Trollhättesoppa, alltså den de pytsade i på fabriken.
Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5
Biltema DOT4...
Billigaste skiten men:
1. Bilen är ingen raket direkt...
2. Även om den nu skulle gå som fan så använder jag den som vardagsbil och den får inte paja för mycket på en gång, dvs. jag buskör inte speciellt mycket med den...
3. Med ovanstående inräknat duger Biltemas bromsvätska att använda...
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00
Kör med DOT4 från Opel....
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Kör med Castols SRF Racing.
99T16 som byggs vidare på....
http://www.garaget.org/?car=20346
Hej !
Startade tråden med en tanke:
Hörde ju att DOT 5.1 (5+) man inte ska ha med sig i bilen.
Inte ska man tappa flaskan i marken häller.
Kan ta upp till 14 dagar för dessa bromsvätskor att efter en sådan behandling återfa sina egenskaper.
Det snackas om svampiga bromsar osv. om man skakar om , tappar flaska?
Någon som vet eller hört mera om detta?
En smäll sägs ju ändra den molekulära strukturen i dessa fluider
CD65R
Är det Dot 5 eller Dot 5.1 som är silikonbaserad? Den silikonbaserade har jag hört ska ha sådana egenskaper som du beskrev Presho.
Det kan man inte kalla för en hit...
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00
DOT 5 är silikonbaserad. Skall ej användas om man inte vet vad man gör.Ursprungligen postat av mågis
[quote=Fredrik / 1941]DOT 5 är silikonbaserad. Skall ej användas om man inte vet vad man gör.[/quote:349wqahr]Ursprungligen postat av "mågis":349wqahr
Vad är fördelen med den bromsvätskan då framför Dot 4? Dum fråga kan tyckas men jag vet inte, så...
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00
Bromvätskan skall normalt vara DOT 4.
DOT 5 är specialanpassad för de som ofta kör med rödglödande bromsskivor. Den som ska använda DOT 5 måste dock byta all gummidetaljer i bromstystemet till sådana som tål DOT 5.
DOT 5 förstör på några timmar normala gummipackningar!
9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
Medlem#6394
Nu skojar du väl ändå!? DOT5 har ofta lägre kokpunkt är DOT4 & DOT5.1 . DOT5 är även mer komprimerbar än DOT4 & DOT5.1 vilket ger en "svampigare" pedalkänsla. DOT5 är framtagen av USAs militär för att ha en bromsvätska som inte absorberar vatten. Detta så fordon kan stå lagrade under lång tid utan bromsunderhåll.Ursprungligen postat av suburban
Den moderna DOT5 ska inte förstöra någon typ av gummi. Däremot så är den inte blandbar med DOT4 & DOT5.1, blandar man så blir det snabbt knas.Ursprungligen postat av suburban
Låter ju helskumt. Borde det inte inträffa när bromsvätskan är i bilens system också? Om man kör på dåliga vägar, gupp osv...Ursprungligen postat av Presho
"Nä det är inte jag som är Djävulen...
Jag är hans onda tvillingbror."
900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!
HELLracing >> hm.. svårt att skaka om vätska när den är i rörsystemet av innre diameter på 2mm?
Skum eller ej, litar på källan
CD65R
Stämmer bra att silikonbaserad bromsvätska inte är hygroskopisk, och vad jag vet om man vill man byta till silikonbaserad vätska i en bil som klarar det bör hela bromssystemet renoveras med rengöring, nya packningar osv. Populärt bland veteranbilsägare att byta till silikonbaserad vätska.
Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5
Hej
Castrol Response DOT4 i 9-5'an bytes var 2400mil.
Blir vad Promotor pytsar i vid service på 900'an. Utgår ifrån att det är DOT4.
//Jesper #1873
Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
TLX801 du är saknad...
DOT 4 är det i dom flesta bilar idagens läge.
Att konvertera till någon annat ser jag inte som nått alternativ.
Sen så är bromsvätske byte en del av servicen om man lämnar in bilen idagens läge.
Sen så ska man byta bromsvätska vart annat år för bästa egenskaper hos bromsvätskan.