Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: CE lyser, felkod P1312 och P1334 OG9-5

  1. #1

    CE lyser, felkod P1312 och P1334 OG9-5

    Hej,

    Har en 9-5 -03 2.3t som jag börjar misstänka trasig tändkassett på.

    Symptom:

    * Motorlampan tänds ibland. Lyser vid några körningar, slocknar sedan för några körningar, etc. Detta sker under "perioder", dvs det kan gå ett par veckor i stöten utan att den tänds.
    * När bilen är i en sådan "check engine"-period, så går den sämre. Inte överdrivet märkbart så att jag inte får igång den eller att den tjuvstannar. Men den känns helt enkelt lite tröttare, jag får inte fullt drag i motorn (trycks knappt bakåt i stolen vid fullgas).
    * När bilen är i en sådan period så får jag felkoderna p1312 och p1334 (bägge samtidigt), vilket enligt många trådar betyder att DI är trasig. När bilen är i denna period så spelar det ingen roll om CE lyser eller inte, koderna kommer ändå. Och felkoderna kommer direkt efter jag nollat felkoderna och haft igång bilen bara några sekunder.
    * Rätt vad det är går bilen skitbra, och koderna dyker inte upp efter nollning, utan bilen går helt enkelt precis som den ska under ett antal dagar/körningar.

    Det är den sista punkten som gör att jag ställer mig frågande till att DIn är kass, att bilen kan gå från "kass" till "bra" från ena dagen till den andra. Kan DIn liksom vara "lynnig" och funka bra ena dan och vara kass nästa dag?

    Vilket tror ni proffs att det är?

    1. Trasig DI? Tråkigt köp att chansa med.
    2. Glapp i kontaktstycke/kabelhärva, eftersom det kommer och går? Borde bilfan ens gå då?
    3. Något helt annat?

    Och så en fråga: Törs man egentligen ens köra bilen? Lampan tändes för första gången när jag befann mig 90 mil hemifrån, och jag körde hela vägen hem.....

    Detta har kommit av sig själv, inte efter chipning eller tändstiftsbyten eller nåt annat.

    Tacksam för svar.

    //Rickard

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: 9-5 -03, CE lyser, felkod P1312 och P1334

    Det troligaste är, precis som du själv är inne på, tändkassetten. Kolla tändstiften men så länge de ser bra ut och är NGK så borde det vara tändkassetten.
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    308
    Medlem#
    9999

    Re: 9-5 -03, CE lyser, felkod P1312 och P1334

    Håller med JSN men med inlägget att man inte kan se på tändstift om dom är dåliga, är dom väldigt slitna eller sotiga kan man se det men hur dom är invändigt ser man ej.
    Jag skulle provbyta stiften först, tror inte det hjälper men vid byte av tändkasetten bör stift bytas i alla fall.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  4. #4

    Re: 9-5 -03, CE lyser, felkod P1312 och P1334

    När jag lyckades ragga en annan tändkassett att testa med så sköt naturligtvis inte min felkoder samtidigt, så jag kunde aldrig riktigt bekräfta något. Men det kändes hursomhelst som att bilen gick piggare med den andra kassetten... Tror jag :-)

    Så, nu har jag chansat och köpt ny kassett + stift som ska monteras ikväll. Jag lägger en liten kommentar här om resultatet sedan.

    Tack för era svar!

    Mvh
    Rickard

  5. #5

    Re: 9-5 -03, CE lyser, felkod P1312 och P1334

    Resultat: lyckat så här långt! Precis innan jag bytte hade jag felkoder och lampan lös, hjälpte inte att nolla. Efter byte och nollning = lampan släckt och inga nya felkoder.

    Bilen går som en dröm igen!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P1312, P1334 OG9-5
    Av Doffe.lkgp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-05-01, 15:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •