Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24

    Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    Hej, jag är ny här. Har en Saab 9-5 2.3T -98. Det sprutar ut olja precis under remskivan/oljepumpen.
    Nån som vet vad det kan vara för fel. Packboxen ska vara bytt för kort tid sedan..

    Kan det vara oljepumpen eller vad tror ni.
    Alla felsökningstips vore bra. Köpte en mekbok så det blir att ta bort däcket och kåpan men sen vet jag inte så mkt mer vad jag ska kolla först...

    Tacksam för all hjälp jag kan få för vi ska åka på semester så fort jag fixat felet.

    Mvh Eric
    SAAB 9-3 1.8T SS 2003

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan..Hjälp!

    Även om saab nu inte har allt för många modeller att välja på så brukar det underlätta om du skriver ner lite info om vad det är för bil/motor du har..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan..Hjälp!

    Sorry, det gäller en Saab 9-5 2.3T -98.

    Försökt halva kvällen att få bort bulten till remskivan/oljepumpen men skiten bara snurrar, några förslag hur man kan få bort den. Sitter satan...

    Grabben har suttit i bilen och stått på bromsen & jag legat under och försökt få loss den. Det e väl motsols man ska släppa?
    SAAB 9-3 1.8T SS 2003

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    det är oring till oljepumpens lock som läcker
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    Är det så eller är det en gissning?
    Tar du bort remskivan så ser du väl vart det läcker, med tur en packbox eller oring, med otur är det mycket värre än så, exempelvis skadat oljepumpshus.

    Om du skriver var du bor så kanske någon kan hjälpa dig, det brukar gå åt en mutterknack för att få loss det där.
    Det bästa är annars om du kan låsa motorn på något annat sätt, det finns för mycket som fjädrar med i transmissionen och ut till hjulen för att det ska bli stumt nog att släppa, det bästa vore om du låste motorn vid svänghjulet.

    Jag har en elektrisk muttermaskin som går på 220, bara att ta en förlängningssladd och dra loss skruven och ja, den lossas motsols.

    Skriver du vart du bor så kanske du kan låna ett verktyg av någon.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    Bor i Stockholm/Hässelby.
    Ja e det nån vänlig själ där ute med en mutterknackare som vill hjälpa mig få loss den så blir jag och min familj väldigt GLADA.
    SAAB 9-3 1.8T SS 2003

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    Ett svänghjulsstopp underlättar kollosalt mycket vid ett sånt här jobb.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    Ett annat knep som fungerar men som man ska vara försiktig med är att använda en kraftig hylsa med ett rejält skaft och sätta på vevaxelskruven sedan lägger man an verktyget mot exempelvis rambalken, det måste vara en rät vinkel mellan skaft och hylsa annars finns risk att verktyget flyger iväg det få inte heller finnas någon förlängare imellan.

    Ta sedan bort kontakten till tändkasetten för att förhindra att bilen startar, sen kan man försiktigt köra/dutta till på startmotorn för att på det sättet lossa skruven.
    Gör man på det här sättet (vilket jag på inget sätt vill uppmuntra) så kan man samtigt som man kör till på starten hålla fullgas för att förhindra att bränsle sprutas in.

    Jag vill dock påpeka att man ska vara försiktig om man gör så och att det inte är något för den ovane. Det kan i teorin även vara skadligt för startmotor och startkrans (kanske också hälsan) även om jag de få gånger jag gjort så inte råkat ut för skador på bilen.

    Mutterknack eller annan metod är att föredra.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    Jo jag förstår vad du menar.
    Är det packbox - vevaxel fram el packbox - vevaxel bak som kan läcka om det nu är den? Får väl köpa Oring och packbox så man e på säkra sidan

    Tror ni att mekonomens mutterdragare pallar att få loss bulten?

    Info:
    Artikelnr: 42-201501
    Benämning: Muttermaskin
    Anm.: 900 watt
    Info: Mutterdragare för 230v. 900w, 300nm. Levereras i en praktisk plastväska med fyra stycken hylsor, 17, 19, 21 & 22. Extra kol medföljer maskinen.
    Info: Dura Pro
    Pris: 699.00 kr
    SAAB 9-3 1.8T SS 2003

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    15

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    Hej.
    Den knackaren är ok. Även billigare knackare klarar jobbet.
    Använd en 27 mm hylsa avsedd för maskinell dragning för att undvika personskador.
    Arbetsgång efter det att plastskyddet under/vid hjulhuset avlägsnats:

    1. Är det säkerställt var det läcker kan du tvätta motorn med avfettningsmedel så att det är rent när du börjar jobba. Letar du fortfarande efter läckstället underlättar det med att vänta med tvätten.

    2. Använd den långa förlängaren i din hylssats och placera den i remspännaren uttag 1/2" (finns ovanför generatorn). Drag och bind fast förlängaren framåt. Använd lyftörat på toppen som mothåll. Några STORA buntband går utmärkt. Tre st behövs.

    3. Nu kan du frilägga multiremmen från remskivan. Lägg upp den snett bakåt så kommer den ur vägen.

    4. Ta bort skruven som håller remskivan. Den har du redan lossat med mutterknackaren enligt ovan.

    5. Dra ut remskivan. Sitter oftast så att man kan ta den för hand.
    6. Torka upp eventuellt oljespill. Du ha naturligtvis förberett med trasor under bilen...

    7. Nu ser du locket till oljepumpen. Kontrollera packboxen noga och även remskivan där packboxen löper.
    Kolla locket för övriga skador. Kan du bedömma om det är o-ringen som läcker måste locket tas bort. Den stora låsringen som håller locket måste då avlägsnas. Notera hur den är monterad så den kommer tillbaka likadant. Använd en STOR låsringstång med spärr. Den kan du säkert låna av någon verkstad. Om du inte använder en sådan riskerar du att skada både dig själv och bilen.

    8. När låsringen är borta knackar du försiktigt på locket med en ren träbit eller plasthammare så att det lossar. Dra det rakt ut och notera låspinnen bakom. Det ska tillbaka på samma ställe. Använd den markering som finns för att säkerställa det. Rengör alltihop. Nu ka du ta bort packboxen och o-ringen. Original heter packboxen 55557231. Finns även hos Speedparts. Montera tillbaka den nya packboxen så långt in i att den bottnar i locket. Se till att o-ringen monteras helt korrekt. Ingen snedhet godkänns här. Om du inte klarar det låt en verkstad hjälpa dig med den delen.
    Byt nu även o-ringen.

    9. Innan du monterar tillbaka locket ska du helst ta lite fint fett och smörja in mellan packboxens tätningsyta och den lilla yttre läppen. Samma sak på motsvarande yta på remskivan.

    10. Montera tillbaka allt i omvänd ordning. Inget våld behövs. Ta det lugnt och metodiskt. Se till att locket passar in vid styrpinnen. Remskivan ska riktas in vid kilen och skjutas försiktigt rakt på axeln tills den bottnar.
    Att du har rengort allt innan monteringen är självklart.

    11. Om multiremmen har skadats av läckaget eller i övrigt är mogen för byte är det lämpligt att göra det nu. Samtidigt kommer du åt att kontrollera alla remhjulen för slitage i lagren. Byt vid behov. Det är enklare att göra det nu än ute på vägen...
    Om du har tagit bort remmen se till att den kommer tillbaka som den var monterad. Byter du rem och du har den långa ska du använda samma längd igen enligt min erfarenhet, särskilt om du har en automatlåda.

    Lycka till.
    Aero 9-5

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    AeroJ:

    10 poäng för din utförliga beskrivning.

    Tummen upp för dig

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    Citat Ursprungligen postat av AeroJ
    Hej.
    Den knackaren är ok. Även billigare knackare klarar jobbet.
    Använd en 27 mm hylsa avsedd för maskinell dragning för att undvika personskador.
    Arbetsgång efter det att plastskyddet under/vid hjulhuset avlägsnats:

    1. Är det säkerställt var det läcker kan du tvätta motorn med avfettningsmedel så att det är rent när du börjar jobba. Letar du fortfarande efter läckstället underlättar det med att vänta med tvätten.

    2. Använd den långa förlängaren i din hylssats och placera den i remspännaren uttag 1/2" (finns ovanför generatorn). Drag och bind fast förlängaren framåt. Använd lyftörat på toppen som mothåll. Några STORA buntband går utmärkt. Tre st behövs.

    3. Nu kan du frilägga multiremmen från remskivan. Lägg upp den snett bakåt så kommer den ur vägen.

    4. Ta bort skruven som håller remskivan. Den har du redan lossat med mutterknackaren enligt ovan.

    5. Dra ut remskivan. Sitter oftast så att man kan ta den för hand.
    6. Torka upp eventuellt oljespill. Du ha naturligtvis förberett med trasor under bilen...

    7. Nu ser du locket till oljepumpen. Kontrollera packboxen noga och även remskivan där packboxen löper.
    Kolla locket för övriga skador. Kan du bedömma om det är o-ringen som läcker måste locket tas bort. Den stora låsringen som håller locket måste då avlägsnas. Notera hur den är monterad så den kommer tillbaka likadant. Använd en STOR låsringstång med spärr. Den kan du säkert låna av någon verkstad. Om du inte använder en sådan riskerar du att skada både dig själv och bilen.

    8. När låsringen är borta knackar du försiktigt på locket med en ren träbit eller plasthammare så att det lossar. Dra det rakt ut och notera låspinnen bakom. Det ska tillbaka på samma ställe. Använd den markering som finns för att säkerställa det. Rengör alltihop. Nu ka du ta bort packboxen och o-ringen. Original heter packboxen 55557231. Finns även hos Speedparts. Montera tillbaka den nya packboxen så långt in i att den bottnar i locket. Se till att o-ringen monteras helt korrekt. Ingen snedhet godkänns här. Om du inte klarar det låt en verkstad hjälpa dig med den delen.
    Byt nu även o-ringen.

    9. Innan du monterar tillbaka locket ska du helst ta lite fint fett och smörja in mellan packboxens tätningsyta och den lilla yttre läppen. Samma sak på motsvarande yta på remskivan.

    10. Montera tillbaka allt i omvänd ordning. Inget våld behövs. Ta det lugnt och metodiskt. Se till att locket passar in vid styrpinnen. Remskivan ska riktas in vid kilen och skjutas försiktigt rakt på axeln tills den bottnar.
    Att du har rengort allt innan monteringen är självklart.

    11. Om multiremmen har skadats av läckaget eller i övrigt är mogen för byte är det lämpligt att göra det nu. Samtidigt kommer du åt att kontrollera alla remhjulen för slitage i lagren. Byt vid behov. Det är enklare att göra det nu än ute på vägen...
    Om du har tagit bort remmen se till att den kommer tillbaka som den var monterad. Byter du rem och du har den långa ska du använda samma längd igen enligt min erfarenhet, särskilt om du har en automatlåda.

    Lycka till.
    Tack för ditt mkt bra inlägg. Ska försöka följa det. Har handlat en mutterdragare nu. Ska ned i garaget nu..
    SAAB 9-3 1.8T SS 2003

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    Jaha då var man uppe för en korv med bröd eller 2. Mutterdragaren gjorde susen..Glad att jag köpte den. Måste jag dra med moment el bara ta i med mutterdragaren när jag sätter tillbaka bulten?

    Fick sticka ned till den lokala verkstan och låna en låsringstång för annars hade jag ej fått av ringen hehe.

    Oringen var sprucken nästan igenom på ett ställe & snustorr. Hade även sperickor på andra ställen. Packboxen såg fräschare ut men svårt att avgöra skick..

    Huset blir jag lite orolig för för det hade 2 revor där packboxen sitter & ett litet hål i botten på spåret där oringen sitter, dock 3 cm ifrån där den var sprucken.

    I med att remmen gick av så vet jag ej hur den ska sitta, jag köpte den från saab idag & han sa att det e den korta varianten. Nån som har en bild hur den ska sitta?

    Allt material från Saab så klart och jag passade på att byta till ny oljepump.
    SAAB 9-3 1.8T SS 2003

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Färjestaden Öland
    Inlägg
    108
    Medlem#
    1490

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    Hej

    Det finns en bra bild på speedparts sida om hur remmen ska sitta om du går in på
    speedparts.se produkter Reservdelar Motordelar 9-5 Bensin 98- så överst på sidan finns 2 bilder med remmar ,Lång å kort och hur de ska dras .

    Lycka till

    /// Martin
    SAAB 9-5 Vector -03 http://www.garaget.org/?car=215947
    Kan köra ut nästan vad som hälst i NC;n

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    Stort tack till samtliga i denna tråd och även min son som varit ett stort stödd i det hela. Nu har jag satt ihop bilen men är fortfarande osäker på hur nm jag ska dra på bulten, har en gammal moment nyckel från mekonomen som man skruvar på i handtaget men jag fattade ej hur man ställer in den..Ungefär som denna:
    http://webkat.mekonomen.se/images/maste ... 190050.jpg

    Så jag tog mutterdragaren och körde på så det drog...Eller ska jag göra på annat sätt.

    I alla fall så läcker det ingen olja
    Snart bär det av till Öland med familjen.
    SAAB 9-3 1.8T SS 2003

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Färjestaden Öland
    Inlägg
    108
    Medlem#
    1490

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    Hej.

    Det är bara att hojta till om det skulle vara något du undrar om när du ändå är på ön.

    /// Martin 070 9421238
    SAAB 9-5 Vector -03 http://www.garaget.org/?car=215947
    Kan köra ut nästan vad som hälst i NC;n

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    15

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    Hej.
    Edit pkt 8. Ska vara "packboxen monteras helt korrekt" och inget annat.

    8. När låsringen är borta knackar du försiktigt på locket med en ren träbit eller plasthammare så att det lossar. Dra det rakt ut och notera låspinnen bakom. Det ska tillbaka på samma ställe. Använd den markering som finns för att säkerställa det. Rengör alltihop. Nu ka du ta bort packboxen och o-ringen. Original heter packboxen 55557231. Finns även hos Speedparts. Montera tillbaka den nya packboxen så långt in i att den bottnar i locket. Se till att packboxen monteras helt korrekt. Ingen snedhet godkänns här. Om du inte klarar det låt en verkstad hjälpa dig med den delen.
    Byt nu även o-ringen.

    Kan inte det rätta åtdragningsmomentet för remskivans skruv. Det är en M16 fingänga. Säkert är dock att för att använda momennyckeln måste du låsa vevaxeln som nämnts tidigare. Har dock själv alltid nöjt mig med mutterknackaren på denna skruv och aldrig haft problem med att skruven lossat.
    Någon på forumet vet säkert det rätta momentet.

    Hälsn.
    Aero 9-5

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    Nu läcker det olja igen men det forsar ej. Antagligen skadat oljepumpshus. Det hade 2 revor där packboxen sitter.

    Vad tror ni? Har beställt ett nytt oljepumpshus, packbox, Oring.
    Ska byta här nere...

    SAAB 9-3 1.8T SS 2003

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    Nu sitter nytt oljepumpshus med nya packningar. Ej tätt för det...
    Saab sa att det kunde vara vibrationsdämparen som har spår i sig efter gamla p-boxen. 2000 kr.....
    SAAB 9-3 1.8T SS 2003

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Sprutar ut olja precis under remskivan på Saab 9-5 2.3T -98

    Hej!

    Ta bort vibrationsdämparen och kolla hur den ser ut, har den spår i sig så använd en fin smärjelduk och putsa bort spåret och eventuella revor.
    Rengör NOGA efteråt med t.ex Bräkleen eller liknande.

    Funkar bra att göra så på hydraulpumpar etc iaf, så det borde funka i ditt fall oxå.

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Sprutar olja ur påfyllniningsröret, olja i expansionskärlet OG9-5 B235R
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 21:23
  2. 9-5 Aero sprutar olja MED MERA
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 22:04
  3. Bilen sprutar ut 2l olja på 2mil!
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 00:12
  4. Rinner myckt olja vid remskivan!
    Av gustafsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-23, 21:11
  5. renoverat koppling, nu sprutar det olja när jag kopplar
    Av gamle svarten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-22, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •