Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Check Engine Lampan tändes på 9-5 Aero -02, varför?

  1. #1

    Check Engine Lampan tändes på 9-5 Aero -02, varför?

    Hej!
    Idag tändes min check engine lampa när jag var ute och körde med båtsläpet. Vad kan det bero på? Bilen går annars som en klocka, lika stark och go som vanligt. Inga felmeddelanden. Jag fick lossa batterikabeln för att släcka lampan. Körde sedan en sträcka med släpet utan att lampan tändes. Stängde av motorn och tog av släpet. Startade bilen och check engine lampan var tillbaka igen. Ut igen och av med batterikabeln. Körde sedan lite till och stannade några gånger, men då tändes inte lampan fler gånger. Vad kan detta bero på? Nån som har en aning?
    Bilen är en Saab 9-5 aero, 2002.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Re: Check Engine Lampan tändes...

    Släck den inte nästa gång utan läs felkoden med tech 2:an på verkstad så får du ju veta.

    Lycka till

  3. #3

    Re: Check Engine Lampan tändes...

    Jo jo, jag förstår....men vågar man köra vidare trots lampan tänd? Behöver bilen imorgon. Bilen beter ju sig som vanligt, d v s man märker ingen skillnad....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151

    Re: Check Engine Lampan tändes...

    Citat Ursprungligen postat av fetegrete
    Jo jo, jag förstår....men vågar man köra vidare trots lampan tänd? Behöver bilen imorgon. Bilen beter ju sig som vanligt, d v s man märker ingen skillnad....

    Det kan ju vara nästan vad som helst som får den att visa CE-lampan. Min gjorde precis som din, började lysa men gick som vanligt. Åkte till SAAB, läste ut koden, visade tändkasett eller tändstift (motsvarande kod som betyder det då). Nybytta stift så jag tänkte better safe than sorry och köpte en ny tändkasett. Problem solved...
    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

  5. #5

    Re: Check Engine Lampan tändes...

    Ok, vad kostar det att få felmeddelandet tytt hos Saab?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097

    Re: Check Engine Lampan tändes...

    Inte bara Saab som läser ut felkoderna.
    Jag gick till Mekonomen verkstaden och fick dom utlästa, då jag inte ville vänta en vecka på felkodsutläsning m.m. tror dom ville ha 700 för felkodsläsning som man fick i rabatt om man åtgärdade felet sen.

    Så nu har jag beställt mig en felkodsläsare/resetare från Kina.
    Återkommer med info om den fungerar.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  7. #7

    Re: Check Engine Lampan tändes...

    Blir ju inte bättre att släcka den gång på gång Tror de ska ligga kvar i något minne om den en gång tänts? De gjorde iaf min angående en lambdasond. Min tändes, jag släkte sen tändes den igen och sen slockna den av sig själv dagen efter läste sedan ut den på verkstad.

    Inga symptom på bilen? Den går kanon trots lampan?

    Tror många verkstäder kan läsa ut de gratis om man ber snällt, tar ju bara någon minut, se till o komma vid stängning

  8. #8

    Re: Check Engine Lampan tändes på 9-5 Aero -02, varför?

    Köp en felkodläsare på Biltema. Klarar garanterat inte lika mycket som tech2 men klart värt det för 750 spänn, går att resetta felkoder med den också och funkar till alla EOBD/OBD2-bilar (mao alla moderna). Felkoderna du får fram googlar du lätt fram betydelsen av.

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...felkodslasare/

    //Rickard

  9. #9
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234

    Re: Check Engine Lampan tändes på 9-5 Aero -02, varför?

    Kan med stor säkerhet säga att din tändkassett är trasig eller så är tändstiften fulla av sot. Hade CE tändning på min 9-5:a som tändes och släcktes, bytte stift hjälpte ej. Bytte sen till slut tändkassetten. Hade även felkod på förbrännings signal cyl 1 & 2.

    Så åk du till en verkstad och få felkoden/felkoderna utlästa och se va de säger.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P0650, CE lampan lyser aldrig, NG9-3 B284 -06
    Av CaptainBaxter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-05-21, 10:42
  2. Check Engine Lampan lyser 9-3 Aero -03, FEL?
    Av Jolle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 11:05
  3. Check engine lampan tändes
    Av frasse72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 18:31
  4. check engine tändes och slocka igen.
    Av 900aerocoupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 23:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •