Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: trim vs trim ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Småland
    Inlägg
    35

    trim vs trim ?

    Man hör ju ofta att man får vad man betalar för när det gäller trim till bilen.

    Vad är det som avviker ifrån ett dåligt program vs ett bra program ?
    Jag är inte så insatt i hur de utformas men man hör ofta att man ska använda sig av de kända firmorna med väl beprövade prog.
    Men kan inte även mindre företag med duktiga personer få fram riktigt bra program ? Som snacket går så är man ju livrädd för annat än de kända.

    Finns det någon här som kör på nått "billigt" och är nöjd med det?

    Mvh
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: trim vs trim ?

    Det finns säkert massor som kör på billiga trim och är nöjda. Det är när man får problem som det inte är bra längre.

    En skillnad är ju vad för utrustning man har. Mätutrustning, testbänkar etc. Det ger betydligt mer insikt i hur programmet fungerar, än att bara gissa och prova. Även erfarenhet kan skilja. Fast det måste ju inte nödvändigtvis vara till det bättre för den dyrare. Fast om man kan visa upp ett antal trimmade bilar med lite högre trimmningsgrad, så slår det ju absolut en garagesnickare som bara gjort några steg1-trim.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    skillingaryd
    Inlägg
    51

    Re: trim vs trim ?

    Ett program är ju ett program dvs har man tillgång till ett erkänt bra program så skulle man kunna kopiera detta som vilket program som helst! Och då skulle det kunna bli mycket användbart om det skötes på rätt sätt!

    Som gammal opel ägare så behövdes det mängder med reperationer. Istället för att åka till en firma för att laga skiten för säg 3.000kr gav jag en kommpis som jobbade på opel 1.500kr det är ju roligare att ge någon privat person pengarna för han har mer glädje av dom än att firman ska ta hälften eller? Sen måste ju firmorna finnas annars ingen som kan utveckla nya saker (det är ju det som kostar) Man kan jämföra med en ny dvd ca 150kr ladda ner ca 10kr.....
    Saab 9-5 aero kombi automat-00

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: trim vs trim ?

    Om den som "utvecklat" programmet har möjlighet att logga avgastemp, AFR mm. finns det goda möjligheter att denne kan få till en bra stabil mjukvara.

    Dyrast behöver nödvändigtvis inte alltid vara bäst.

    Är man osäker, rekomenderas att be om referenser av sin presumtiva trimmare.

    Fortfarande skeptisk? Välj en av de stora erkända firmorna.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    skillingaryd
    Inlägg
    51

    Re: trim vs trim ?

    Min fråga är då! Finns det någon här som har tillgång till en stabil programvara till bilen i sign?
    Saab 9-5 aero kombi automat-00

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: trim vs trim ?

    Skillnaden på bra och dåliga program är väl oftast inte hur bra bilen går, utan hur länge den håller.

    Jag har varit med om att "fultrimmade" bilar har gått utav helvete, lätt kört ifrån bilar trimmade av dom stora firmorna. Men dom har bara gått i några månader för att sedan rasa, oftast med extremt dyra reparationer som följd.
    Det finns ju skräckexempel på program som helt ignorerat knackdetektering, temp, spikningar och dylikt och bara matat på med så mycket luft och bränsle som det bara går. Klart att en sån bil går utav helvete...ett tag.

    Dock bör det väl påpekas att även en del "kända" firmor har en del fula program, så att köpa från en stor känd firma är inte på något sätt någon garanti för ett bra program.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: trim vs trim ?

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Om den som "utvecklat" programmet har möjlighet att logga avgastemp, AFR mm. finns det goda möjligheter att denne kan få till en bra stabil mjukvara.

    Dyrast behöver nödvändigtvis inte alltid vara bäst.

    Är man osäker, rekomenderas att be om referenser av sin presumtiva trimmare.

    Fortfarande skeptisk? Välj en av de stora erkända firmorna.
    Helst bör man också ha tillgång till cylindertryck och turbovarvtal för att veta om programmet i fråga är säkert (vilket dock få har kan tilläggas). Man bör dessutom ta hänsyn till extrema situationer. Vad händer om bilägaren kör vid hög temperatur, hög höjd, tankar bränsle med sämre kvalitet, ligger på autobahn och pressar under längre tidsperioder? Saab hade exempelvis problem med att original B235R fick turbohaveri pga det senare, turbovarvtalet blev helt enkelt för högt. Vad som då kan hända om någon jeppe varit framme och skruva upp laddtrycket ytterligare utan att tänka sig för kan man då lätt föreställa sig.

    Har man bara tillgång till avgastemperatur och lambda tal (utöver bromsbänk och motor givare) så är det också lätt att luras att tro att allt är bra bara för att dessa ligger inom rätt intervall. Men detta hindrar inte cylindertrycket från att vara på tok för högt, faktum är att mer förtändning såväl sänker avgastemperaturen som det ökar cylindertrycket. Framförallt vid trimning av E85 och dieselmotorer så kan detta vara en risk eftersom de inte reagerar med knackning på samma vis som en bensinmotor då cylindertrycken börjar bli höga.

    Därmed är det inte sagt att ett dåligt trim innebär att bilen går dåligt. Det kan till och med vara tvärtom, det dåliga trimmet kan förvandla bilen till en raket eftersom man inte har satt rimliga gränser för vad grejorna tål. Detta kan också vara något att tänka på när man letar trim till bilen, om någon får ut mer effekt än de övriga utan att byta mer hårdvara så kan det vara läge att fundera över varför de får ut mer effekt.

  8. #8
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: trim vs trim ?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Det finns ju skräckexempel på program som helt ignorerat knackdetektering, temp, spikningar och dylikt och bara matat på med så mycket luft och bränsle som det bara går. Klart att en sån bil går utav helvete...ett tag.
    Min bil var en sådan.. enda skillnaden var att mitt trim kom från ett stort erkänt företag
    Precis som du nämnde..

  9. #9

    Re: trim vs trim ?

    Man kan ju, när man handlar sitt trim, be om en kopia av programmet på en cd skiva.Så kan man ju själv se hur programmet ser ut. Detta är nog enda sättet att veta, för skit finns överallt.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: trim vs trim ?

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Det finns ju skräckexempel på program som helt ignorerat knackdetektering, temp, spikningar och dylikt och bara matat på med så mycket luft och bränsle som det bara går. Klart att en sån bil går utav helvete...ett tag.
    Min bil var en sådan.. enda skillnaden var att mitt trim kom från ett stort erkänt företag
    Precis som du nämnde..
    Tror de flesta kan missa, tom tillverkarna själva uppgraderar men oftast då inga grova fel i mjukvaran.

    Bäst förutsättningar tror jag de olika biltillverkarnas hustrimmare har då de har tillgång till data o expertkunskap hos tillverkaren, samt kvalitetskontroller då de sannolikt inte vill få ut något som kan förknippas med dem och skada varumärket.

    Mvh rs_aero
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  11. #11
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: trim vs trim ?

    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Citat Ursprungligen postat av Kippy

    Min bil var en sådan.. enda skillnaden var att mitt trim kom från ett stort erkänt företag
    Precis som du nämnde..
    Tror de flesta kan missa, tom tillverkarna själva uppgraderar men oftast då inga grova fel i mjukvaran.

    Bäst förutsättningar tror jag de olika biltillverkarnas hustrimmare har då de har tillgång till data o expertkunskap hos tillverkaren, samt kvalitetskontroller då de sannolikt inte vill få ut något som kan förknippas med dem och skada varumärket.

    Mvh rs_aero
    Det tror jag också de har, men i mitt fall hade man helt ignorerat knackskyddet... tack för den!

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: trim vs trim ?

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Citat Ursprungligen postat av rs_aero

    Tror de flesta kan missa, tom tillverkarna själva uppgraderar men oftast då inga grova fel i mjukvaran.

    Bäst förutsättningar tror jag de olika biltillverkarnas hustrimmare har då de har tillgång till data o expertkunskap hos tillverkaren, samt kvalitetskontroller då de sannolikt inte vill få ut något som kan förknippas med dem och skada varumärket.

    Mvh rs_aero
    Det tror jag också de har, men i mitt fall hade man helt ignorerat knackskyddet... tack för den!
    Men då var väl ändå inte ditt program från Hirsch (som är Saabs officiella trimleverantör och som jag tror att rs_aero syftade på...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: trim vs trim ?

    Här är ett praktiskt exempel på vad som kan hända med skyhög tändning kombinerat med kraftigt sänkt knackreglering.

    Kolven härstammar från en steg 1 trimmad (en av de stora välkända firmorna) 9-5 aero -04 med ca. 14000mil på mätaren.


  14. #14
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: trim vs trim ?

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720

    Men då var väl ändå inte ditt program från Hirsch (som är Saabs officiella trimleverantör och som jag tror att rs_aero syftade på...
    Nä, inte från Hirsch.





  15. #15
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: trim vs trim ?

    Citat Ursprungligen postat av Pansar
    Man hör ju ofta att man får vad man betalar för när det gäller trim till bilen.

    Vad är det som avviker ifrån ett dåligt program vs ett bra program ?
    Jag är inte så insatt i hur de utformas men man hör ofta att man ska använda sig av de kända firmorna med väl beprövade prog.
    Men kan inte även mindre företag med duktiga personer få fram riktigt bra program ? Som snacket går så är man ju livrädd för annat än de kända.

    Finns det någon här som kör på nått "billigt" och är nöjd med det?

    Mvh
    Cheap, Fast, Good
    Pick any two...

    Lite sanning ligger det i detta.
    Och det är när det knasar som det billiga plötsligt inte är billigt längre.
    Men som sagt, det behöver inte gå till kolvras för att man skall få problem.
    Och att jämföra det med sin gamla opel som var iprincip mekanisk är ju skrattretande.
    Finns nog inte många bilmekaniker idag som utan rätt datorer och mjukvaror skulle kunna göra ett skit åt en krånglande modern bilmotor hemma i garaget.

    Men visst att göra en felsökning för ett par tusenlappar på Aukt verkstad (faan de har ju inte gjort nåt ) för att sedan byta en givare för 500 spänn i garaget, det fixar de nog.

    Det är inte heller helt ovanligt att småtrimmarna häller i ett billigt chip, sedan funkar inte bilen på något sätt. CE lampa lyser, den misständer, går på grundladd, eller helt enkelt startar inte...

    En bekant till mig trimmade sin sprillans VW T***an hos "ett känt företag i eskilstuna". (Maskerar bilmodellen då jag vet att de läser här..)
    När de tankat i programmet startade inte bilen. De sa: Öhhh..
    De stoppade tillbaka orginalprogget. Den startade fortfarande inte.
    Efter några dgrs "felsökning" (Google??) gav de upp.
    Och de hade inte en susning om vad som kunde vara fel.
    - Konstigt, det har ju alltid fungerat...
    Så mycket kunskap hade de.
    Men billigt var det i prislistan, men billigt blev det inte, för VW i Eskilstuna (Möller) fick lösa problemet, de tog inga risker eftersom de inte visste vad "ett känt företag i eskilstuna" hade gjort, utan stoppade i en ny styrbox, och inte blev det något garanti-jobb.
    Och den som tror att "ett känt företag i eskilstuna" tog kostnaden kan ju räcka upp en hand. Det gjorde de inte.

    Så att tanka i ett fullt fungerande program i en bil behöver inte alltid gå smärtfritt.


    Åker man till t.ex Maptun, BSR eller någon av de seriösa grabbarna har de kunskap att förstå varför det inte funkar som tänkt, och kan hjälpa dig att lösa det. Och oftast ingår den hjälpen i priset om det nu inte är nån hårdvara som är kass.
    (Iofs bjöd Nordic på en ny tändkasset när min Aero misstände lite *snyggt* )

    Citat Ursprungligen postat av jimmy1975
    Ett program är ju ett program dvs har man tillgång till ett erkänt bra program så skulle man kunna kopiera detta som vilket program som helst! Och då skulle det kunna bli mycket användbart om det skötes på rätt sätt!
    Det gäller dock att skilja på mitt o ditt.

    Nu vet inte jag vad du jobbar med, men ponera att någon kunde kopiera exakt ditt arbete och sälja det till dina "kunder" för en spottstyver.
    Hur skulle du då själv försörja dig på sikt??

    Som ingenjör skulle jag bli apförbannad om jag upptäckte att någon kopierat tex ett av mig konstruerade verktyg och plötsligt sålde dem för en spottstyver till min kund. Har man inte gjort konstruktionen (programmeringen) så behöver man ju inte ta betalt för den. En del gör det ändå och tjänar ännu mer.

    Men stöld är det likförbannat.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: trim vs trim ?

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Det tror jag också de har, men i mitt fall hade man helt ignorerat knackskyddet... tack för den!
    Ajdå, usch var surt...

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720

    Men då var väl ändå inte ditt program från Hirsch (som är Saabs officiella trimleverantör och som jag tror att rs_aero syftade på...
    Tänkte iofs sig på alla biltillverkare som har sin egen hustrimmare. De tyska känner vi till, Saab Hirsh, Volvo Polstar osv...Men för Saab Hirsch.

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av jimmy1975
    Ett program är ju ett program dvs har man tillgång till ett erkänt bra program så skulle man kunna kopiera detta som vilket program som helst! Och då skulle det kunna bli mycket användbart om det skötes på rätt sätt!
    Det gäller dock att skilja på mitt o ditt.

    Nu vet inte jag vad du jobbar med, men ponera att någon kunde kopiera exakt ditt arbete och sälja det till dina "kunder" för en spottstyver.
    Hur skulle du då själv försörja dig på sikt??

    Som ingenjör skulle jag bli apförbannad om jag upptäckte att någon kopierat tex ett av mig konstruerade verktyg och plötsligt sålde dem för en spottstyver till min kund. Har man inte gjort konstruktionen (programmeringen) så behöver man ju inte ta betalt för den. En del gör det ändå och tjänar ännu mer.

    Men stöld är det likförbannat.
    Hej Perr!

    Tror detta har varit uppe i någon tråd tidigare, jag kan inte juridiken men tydligen är det så när du köper bilen köper du även mjukvaran och kan kopiera ändra fritt. Om detta stämmer vet jag inte bara min minnesbild av tråden...

    Angående ingenjör, ja man får kopiera det rätt av så länge du inte har patentskydd på det och ändå kan man "nästan" kopiera det så länge man går runt det specifika patentskyddat. Detta sker dagligen...tyvärr...Många storföretag söker tiotusentals patent varje år och i vissa fall flera runtomkring patent för att skydda en specifik produkt för att stängda "kryphålen".

    Mvh rs_aero
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  17. #17
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: trim vs trim ?

    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Citat Ursprungligen postat av perr

    Det gäller dock att skilja på mitt o ditt.

    Nu vet inte jag vad du jobbar med, men ponera att någon kunde kopiera exakt ditt arbete och sälja det till dina "kunder" för en spottstyver.
    Hur skulle du då själv försörja dig på sikt??

    Som ingenjör skulle jag bli apförbannad om jag upptäckte att någon kopierat tex ett av mig konstruerade verktyg och plötsligt sålde dem för en spottstyver till min kund. Har man inte gjort konstruktionen (programmeringen) så behöver man ju inte ta betalt för den. En del gör det ändå och tjänar ännu mer.

    Men stöld är det likförbannat.
    Hej Perr!

    Tror detta har varit uppe i någon tråd tidigare, jag kan inte juridiken men tydligen är det så när du köper bilen köper du även mjukvaran och kan kopiera ändra fritt. Om detta stämmer vet jag inte bara min minnesbild av tråden...

    Angående ingenjör, ja man får kopiera det rätt av så länge du inte har patentskydd på det och ändå kan man "nästan" kopiera det så länge man går runt det specifika patentskyddat. Detta sker dagligen...tyvärr...Många storföretag söker tiotusentals patent varje år och i vissa fall flera runtomkring patent för att skydda en specifik produkt för att stängda "kryphålen".

    Mvh rs_aero
    Jag vet att man får göra så så länge det inte är patenterat eller mönsterskyddat.
    Men moraliskt är det fortfarande fel!

    Men nu halkar vi nog bort från kärnfrågan. Sorry för detta.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: trim vs trim ?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Det gäller dock att skilja på mitt o ditt.

    Nu vet inte jag vad du jobbar med, men ponera att någon kunde kopiera exakt ditt arbete och sälja det till dina "kunder" för en spottstyver.
    Hur skulle du då själv försörja dig på sikt??

    Som ingenjör skulle jag bli apförbannad om jag upptäckte att någon kopierat tex ett av mig konstruerade verktyg och plötsligt sålde dem för en spottstyver till min kund. Har man inte gjort konstruktionen (programmeringen) så behöver man ju inte ta betalt för den. En del gör det ändå och tjänar ännu mer.

    Men stöld är det likförbannat.
    Om det är stöld så är det väl i så fall bara att konstatera att alla trimleverantörer stjäl från Saab...

    Nu är det dock inte stöld, vid stöld får jag som stjäl något samtidigt som den jag stjäl ifrån förlorar något. Detta är inte fallet här. Utan vad det hela handlar om är ett brott mot upphovsrättslagen. Mjukvara har alltså i princip samma skydd som exempelvis en bok där författaren äger rätten att producera ytterligare kopior. I detta fall så är det alltså Saab som äger rätten att producera ytterligare kopior, eller de som Saab har gett sitt medgivande till. Precis som när du köpt en bok så får du sälja boken vidare om du vill, men du äger inte innehållet i boken och får därför inte göra ytterligare kopior. Samma sak gäller med mjukvaran, man får sälja den vidare men inte skapa ytterligare kopior. Sedan finns det förvisso lite undantagsregler för privat bruk, men dessa brukar inte gälla mjukvara vad jag vet.

    Har du däremot konstruerat ett verktyg så faller detta inte inom upphovsrättslagen, utan det är fritt fram att kopiera din lösning under förutsättning att du inte har fått ett patent utfärdat för din konstruktion. I så fall har du möjlighet att civilrättsligt förbjuda mig att tillverka och sälja en likadan lösning i de 20 år som patentet gäller. I sådana fall är det alltså upp till patentinnehavaren att se till att lagen efterföljs, vilket samtidigt gör små uppfinnare till ett lätt byte för stora företag.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: trim vs trim ?

    Lagen tillämpas väl något sånthär om jag förstått allting rätt;

    Du äger styrboxen med alla ettor och nollor. Dessa får du patcha hur du vill, och det är exakt så firmor gör. De modifierar(patchar) några parametrar i den redan befintliga koden. Detta är lagligt i och med att du äger koden/boxen/bilen.

    Att sedan stjäla kod/parametrar som du själv inte skrivit/räknat fram och inte äger är en annan sak.

    Jag skulle dock gärna vilja veta hur firmorna kommer runt detta när de BioPower konverterar t.ex.? Någon som vet? Grundprogrammet som ägaren till bilen har patchas ju knappast, utan hela programmet byts ut till ett nyare program som SAAB har copyright på...
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: trim vs trim ?

    Citat Ursprungligen postat av Pette
    Lagen tillämpas väl något sånthär om jag förstått allting rätt;

    Du äger styrboxen med alla ettor och nollor. Dessa får du patcha hur du vill, och det är exakt så firmor gör. De modifierar(patchar) några parametrar i den redan befintliga koden. Detta är lagligt i och med att du äger koden/boxen/bilen.

    Att sedan stjäla kod/parametrar som du själv inte skrivit/räknat fram och inte äger är en annan sak.

    Jag skulle dock gärna vilja veta hur firmorna kommer runt detta när de BioPower konverterar t.ex.? Någon som vet? Grundprogrammet som ägaren till bilen har patchas ju knappast, utan hela programmet byts ut till ett nyare program som SAAB har copyright på...
    Upphovsrättsinnehaveren har den ideella rätten, dvs en rätt att bli angiven som upphovsman och likaså rätt att inte bli kränkt genom att andra ändrar ens verk. Så man har alltså inte rätt att ändra mjukvaran i en box som man äger, ägaren till boxen har egentligen bara en rätt till begränsad användning av mjukvaran.

    Trimfirmor skriver i regel över hela programmet med ett nytt ändrat program oavsett vilken mjukvara som finns i boxen. Hur man än gör så blir det inte 100% lagligt så länge man inte har medgivande från Saab.

    Sedan kan man som jag förklarade i tidigare inlägg inte 'stjäla' immateriella tillgångar.

Liknande ämnen

  1. Är det fel på min trim box?
    Av Ludde_4000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 21:48
  2. trim
    Av 9000kalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-01, 01:57
  3. Trim +SBP = ä?@#&_'¨~
    Av rikkman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 03:07
  4. Trim
    Av Bozzo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 21:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •