Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Luftning bromsar 9-5.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Luftning bromsar 9-5.

    Har pysslat med min 9-5 undervintern och nu när jag slutligen ska lufta bromsarna så vill de sig då inte! Har haft nere ok och blästrat å renoverat allt så systemet har varit helt tomt..

    Har luftat hela systemet. Men när bilen är igång så går pedalen i botten 2 - 3 gånger innan man börjar få upp tryck, släpper man pedalen och väntar 5sek så får man pumpa 2 - 3 gånger igen för att få upp nått sånär tryck.

    Har prövat att lufta med bilen avstängd, men bara tändning på, men bilen igång både med "pedal style" och ett självtryckssystem som trycker bromsvätska in i bromsbehållaren hela tiden med ett tryck av 2bar.
    Har prövat att byta huvudbromscylinder, hjälpte inte alls.
    Oken sitter inte upp och ner utan luftnipplarna pekar uppåt på alla 4:a oken..

    Finns de någon speciell luftning till ABS enheten? Är där luften måste sitta med tanke på att man får upp riktigt tryck när bilen inte är igång..

    "Måste" man åka till en verkstad som på någotvis kopplar en dator till obd konakten och kör ABS-enheten separat (Är ju så på en del mercedes bla).

    HJÄLP.
    /Uffe
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  2. #2

    Re: Luftning bromsar 9-5.

    kolla om fjädrarna sitter rätt, det är många som missar dom, kolla länken som jag lånat. det är bild där på hur det ska sitta.

    http://bilder.lagabasen.se/delar/1050/1050414971vy1.jpg


    min broms va väldigt mjuk också, jag luftade också som du men det hjälpte inget. men på bes va värdena perfekt ändå

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Re: Luftning bromsar 9-5.

    De sitter precis så.
    Tror inte min bes. man skulle få upp några värden på skärmen de första eller andra pumptaget ..

    Mvh
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  4. #4

    Re: Luftning bromsar 9-5.

    tror din gissning är rätt att problemet sitter i ABS-systemet.

    om du hade vakumpump så skulle du kunna prova att vakumsuga systemet hårt (dvs under 10 mBar absoluttryck) - då blir även små bubblor väldigt stora och förhoppningsvis bubblar upp i bromsvätskebehållaren - helst kanske man skulle göra det medan systemet var tom och vätskefri och sedan låta den suga sig mätt på ny, under vakum avgasad bromsolja och den vägen få alla skrymslen fyllda.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Luftning bromsar 9-5.

    På Saab 9000 med ABS skall man alltid lufta framsystemet först. Kanske samma princip för 9-5an ?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Re: Luftning bromsar 9-5.

    Skulle de fungera att trycka bromsvätskan bakvänt så att säga? Fylla på från varjeok upp i bromsvätske behållaren?

    Bobzi: har provat att lufta fram först också.. har lagt 2 hela dagar på att lufta bromsar

    Mvh
    UFfe
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6

    Re: Luftning bromsar 9-5.

    Förmodar du har kollat att luftnipplarna är öppna, dom har en förmåga att rosta igen i hålen även fast dom ser bra ut! Sedan ska självluftning funka på din bil, dvs häll burken full och vänta men börja med nipplarna från huvudcylindern där ska det komma vätska om du lossar. Om det kommer där förtsätt till framoken sedan bak. INTE alla öppna samtidigt för då kan det ta evigheter, utan axelvis. När det ser ut som klar vätska utan bubblor stäng nippeln direkt. Tar sin tid kanske 30-45 min i rumstemp. Förhoppningsvis kommer det vätska utan bubblor till slut. När det verkar funka varmkör bromsarna OCH lufta yttligare en gång, håll koll i burken så det inte blir tomt igen. Denna metod har funkat på alla bilar ja skruvat med, även som saabmekaniker. till år 2003 kanske ska tilläggas.God tur.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •