Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Chiptrim, någon med erfarenhet av denna kille/firma?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    27

    Exclamation Chiptrim, någon med erfarenhet av denna kille/firma?

    Nån som har erfarenhet av denna firma/kille?


    http://www.blocket.se/vi/26563808.htm
    Pelle Eriksson

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Chiptrim

    Jag har ingen erfarenhet, men det luktar "vanlig hemmafixare" som använder sig av T7Suite. Använder han sig av de tillgängliga mjukvarorna på diverse forum så är resultatet nog helt safe - gör han egna mjukvaror så kan resultatet vara allt från bra till katastrofalt dåligt.

    Kolla om han säljer programmen som privatperson eller om det är ett riktigt företag bakom (F-skattesedel etc). Lämnar han garanti på mjukvaran eller är det "grisen i säcken"?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  3. #3
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Chiptrim

    Dyker upp nya chiptrim på blocket hela tiden, vad sägs om http://www.aeroligan.se/ ?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Chiptrim

    "Aeroligan - snart i en backspegel nära dig"

    Betyder det att man enbart kommer synas i folks backspeglar om man kör deras program??

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    skillingaryd
    Inlägg
    51

    Re: Chiptrim

    Jag är också på jakt efter ett billigt men säkert chiptrim till min saab. Skulle vara kanon om någon med mer kunskaper kunde kolla upp dessa billiga alternativen i tråden. PM mig gärna med andra förslag på personer/firmor som kan optimera min bil billigt.

    Mvh jimmy.
    Saab 9-5 aero kombi automat-00

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Chiptrim

    Citat Ursprungligen postat av asuskic
    "Aeroligan - snart i en backspegel nära dig"

    Betyder det att man enbart kommer synas i folks backspeglar om man kör deras program??
    Han som reggat domänen heter Fred Sundström. Efter Googlat lite så har han en grupp på Facebook som heter just Aeroligan. Så här är beskrivningen på den:

    "Aeroligan började som en grupp med vänner som körde ifrån polisen med bilar och motorcyklar av alla det slag.

    Aeroligan, snart i en backspegel nära dig."

    Låter meningen ovan bekant?

    Kunde hitta varken telefonnr eller F-skattesedel, men det behöver ju inte vara mindre seriöst för det......


    Mvh Fredde

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    27

    Re: Chiptrim

    Min Saab 9-5 2,0T

    1800kr för steg 1. Skulle ge 225hk. Har ställt lite frågor om garanti mm. Återkommer när jag fått svar. Låter nästan för bra med tanke på att vissa andra firmor tar runt 5000kr för steg ett optimering.
    Pelle Eriksson

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    27

    Re: Chiptrim, någon med erfarenhet av denna kille/firma?

    Fick svar idag ang garanti tiden.

    Min fråga: Vad är det för typ av chip/program ni använder, hur är det med garanti.

    Hans svar: Är ett program som ändrar orginal programvaran, garanti? Det kostar 1500kr så vad begär du?


    Låter inge vidare seriöst anser jag...eller? Vet inte riktigt vad som kan balla ur om man ändrar programet, är bilen död om det fuckar ur?
    Pelle Eriksson

  9. #9

    Re: Chiptrim, någon med erfarenhet av denna kille/firma?

    Citat Ursprungligen postat av Pelle_eriksson
    Fick svar idag ang garanti tiden.

    Min fråga: Vad är det för typ av chip/program ni använder, hur är det med garanti.

    Hans svar: Är ett program som ändrar orginal programvaran, garanti? Det kostar 1500kr så vad begär du?


    Låter inge vidare seriöst anser jag...eller? Vet inte riktigt vad som kan balla ur om man ändrar programet, är bilen död om det fuckar ur?
    Allt kan ju hända från att den skär efter 3km till att den går som en påse skit, men som säljaren själv skriver "Vad begfär du för 1500"

    Är du rädd om bilen så anlita en seriös firma i stället för en privatperson på blocket i annat fall så är det ju bara att chansa och hoppas att det fungerar.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Chiptrim, någon med erfarenhet av denna kille/firma?

    Citat Ursprungligen postat av Pelle_eriksson
    Fick svar idag ang garanti tiden.

    Min fråga: Vad är det för typ av chip/program ni använder, hur är det med garanti.

    Hans svar: Är ett program som ändrar orginal programvaran, garanti? Det kostar 1500kr så vad begär du?


    Låter inge vidare seriöst anser jag...eller? Vet inte riktigt vad som kan balla ur om man ändrar programet, är bilen död om det fuckar ur?
    Ja han var ju ärlig iaf.

    Får han bara i programmet och bilen startar så tvärdör den nog inte (om han inte lägger i totalt fel program så klart). Men det kan ju gå fel i programmeringen, hände mig med kompisens bil. Boxen tvärhängde sig och hur jag än gjorde så fick jag ingen kontakt med den igen. Det blev att bygga ett BDM-interface och återställa hans box på det viset. Jag hade glömt att rycka en säkring till kylfläkten så antagligen dippade +12 Volten lite när den startade vilket gjorde att boxen slog av/på under ett kort ögonblick. Annars brukar jag alltid ha en batteriladdare inkopplad samtidigt utifall att, jag hade inte det då.

    Det jag försöker säga är att OM det skiter sig så hoppas jag att den där killen har en reservbox liggandes så han kan peta i ditt program i den. Annars så finns det en risk att du inte kommer därifrån med motorn igång. Fråga honom om det.

    Sen kan man inte veta han lägger in för något program, om det är bra eller dåligt. Detta är ju en risk du tar och bör vara medveten om. Det billiga programmet för 1500:- KAN ju bli en motorrenovering för x antal tusenlappar istället för ett dyrare från början med garanti.


    Mvh Fredde

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    27

    Re: Chiptrim, någon med erfarenhet av denna kille/firma?

    Blir nog till att avvakta och spara så man kan anlita en "riktig" firma. Vågar inte riktigt chansa ifall det skiter sig. Med det är det inte sagt att denna kille inte är seriös, han kanske är jätte duktig men jag är inte villig att testa på familjebilen.
    Pelle Eriksson

  12. #12
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Chiptrim, någon med erfarenhet av denna kille/firma?

    Citat Ursprungligen postat av Pelle_eriksson
    Fick svar idag ang garanti tiden.

    Min fråga: Vad är det för typ av chip/program ni använder, hur är det med garanti.

    Hans svar: Är ett program som ändrar orginal programvaran, garanti? Det kostar 1500kr så vad begär du?


    Låter inge vidare seriöst anser jag...eller? Vet inte riktigt vad som kan balla ur om man ändrar programet, är bilen död om det fuckar ur?
    Sicken kille...

    Men som sagt, man får vad man betalar för
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Chiptrim, någon med erfarenhet av denna kille/firma?

    Det där med open-sid, lät riktigt fräckt. Finns det enbart till T7?

    Sånt skulle man önska man kunde se original i bilens sid.
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 568
    Medlem#
    7567

    Re: Chiptrim, någon med erfarenhet av denna kille/firma?

    Ett annat sätt att komma undan billigt är ju att köpa en begagnad trimbox.
    Håll lite koll på pryltorget.
    Dock så finns det ju inga garantier för att det man köper är vad som utlovas.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Chiptrim, någon med erfarenhet av denna kille/firma?

    Killen på blocket figurerar här på STCS och det är "lånad" programvara som användes.

    Beroende på bil går det ju använda pirat program. Jag menar, en tidig T7 motor kostar ju mindre på skroten än programvara från de större trimfirmorna om det nu skulle skita sig totalt.
    Jag kan ju säga att på alla mina og900 har jag kört med "pirat" bränslechip, och ingen motor har ju rasat där. Har även kört med pysventil i 3000mil på en motor som gått över 30.000mil. Inga dimmor där heller.

    Kan förstå att de tar pengar för nyutvecklad vara, men när de fortfarande kräver samma pris efter 10år så känns det bara sniket.
    Saablös dåre

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    27

    Re: Chiptrim, någon med erfarenhet av denna kille/firma?

    Jag har inte riktigt bestämt mig ännu, är ju inte farligt dyrt. Är bra sugen på att testa. O som sagt så får man ju vad man betalar för, ska ta mig en riktig funderare. Hur är det med koppling mm, det ska väl klara en sådan här uppdatering?
    Pelle Eriksson

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Chiptrim, någon med erfarenhet av denna kille/firma?

    För ett sånt grisen-i-säcken-trim så tycker jag nog det är rätt dyrt med 1500.

    T7suite gör helt ok program, men det brukar bli törstigt tyvärr. Sen finns det ju en del andra program som valsar runt men som jag är mer tveksam till att använda.

Liknande ämnen

  1. Erfarenhet av denna ACC fixare?
    Av Garten47 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 14:10
  2. Chiptrim, någon med erfarenhet av denna kille/firma?
    Av Pelle_eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 13:11
  3. någon här med erfarenhet av vtech chiptrim
    Av 99 då 9-5 nu, båda svarta i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 18:09
  4. Erfarenhet av denna katalystor?
    Av MaDmAz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 23:45
  5. Se hit! Någon som har erfarenhet av denna huvudenhet?
    Av Murkas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 13:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •