Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Koppling

  1. #1

    Koppling

    Hej

    Tänkte kolla lite med er experter innan jag sätter igång själv. Jag är komplett nybörjare på bilar, men efter att gammsaaben har börjat strula i kopplingen bestämde jag mig för att ta tag i saker och ting och lära mig fixa själv.

    Det är en 9000 årsm. -96 som gått nästan 25.000 mil. Symptomen är att kopplingen är nästan nere i mattan, man får pressa rejält sista biten för att kunna få in växlarna. När motorn blir varmare går det lättare.

    Jag läste en del här på forumet och bestämde mig för att byta huvudcylindern och slangen till slavcylindern. Det gick med lite vilja, men kopplingen blev inte bättre. Om möjligt skulle jag nog säga att det blev sämre. Ska kanske tillägga att jag luftade ur systemet efter att jag bytt cylindern.

    I morse när jag skulle cruisa iväg och handla lite så upptäckte jag en stor fläck under bilen. Konstaterade att det måste vara bromsvätska eftersom nivån var låg i behållaren samt att det såg ut att ha droppat området mellan växellådan och motorn.

    Nu har jag beställt ny slavcylinder och tänkte byta den så fort jag hinner. Men jag undrar lite varför det kan tänkas att det börjar läcka ur den nu? Lite nervös blir man ju att man har ställt till med nåt galet.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81

    Re: Koppling

    Det kan bero på luftningen du gjorde. Oavsett så kan man ju inte ha sönder nåt av att lufta. Varför den läcker nu är helt enkelt för att packningarna i gamla slaven är slitna. Har du kollat så det inte är kopplingsslangen mellan huvud och slavcylinder som är trasig?

    Tips: Kolla skicket på lamell och BYT urtrampningslagret när du ändå har växellådan nere!

    MVH / Erik
    SAAB #6: 9-5 Aero -01

Liknande ämnen

  1. 9-5 aero koppling vs bio-power koppling
    Av Apex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •