Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: ABS problem 9000 -91

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    9

    ABS problem 9000 -91

    Bilen är en 9000 2,3 CDE -91, ingen turbo.

    ABS lampan på min 9000 tänds då och då under färd och jag misstänker att det är en hjulsensor som är problemet. Tänkte börja att felsöka med hjälp av FAQ:en som finns.
    Men jag har även märkt ett annat skumt problem då och då.
    Ibland när man bromsar så tar inte bromsen riktigt och pedalen liksom "rycker" till. Kan det bero på ABS strulet eller nåt annat?
    Någon som har haft något liknande?

  2. #2
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Rycker den till bara en gång? eller rycker den på samma sätt som när ABSen jobbar ??

    Har för mig att om ABSen börjar jobba trots att du inte max-bromsar och hjulen släpper så beror det på dålig sensor eller dålig kontakt mellan sensor och "taggarna" som ska visa om hjulet rullar. Men det är kanske inte så du upplever problemet?
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    9
    Den rycker bara till en gång, men det känns betydligt mer i pedalen än normalt.
    Det är lite svårt att förklara hur det känns plus att det händer ganska sällan. När det händer kan både ABS lampan vara släckt och tänd.
    Det otäcka är att bromsarna inte tar när det händer...

  4. #4
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Kan du pressa pedalen i botten då utan att det tar något ?
    Och tar bromsen igen när du släppt upp en gång och trampar igen ?
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    9
    Ja, bromsen tar efter att det har ryckt till i pedalen. Så den slutar inte helt att fungera men själva bromspåverkan blir fördröjd vilket känns mindre kul när man bromsar innan en korsning tex...
    Ibland så dubbeltrampar man av ren reflex också antar jag, utan att man tänker på det.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    645
    I o m att du upplever det som att bromsverkan försvinner är det säkert en av de främre givarna som har tveksam signal (i o m att mycket att bromsverkan ligger fram), kabelbrott, skit på givaren eller skit på kransen kan vara tillräckligt.

    Ang givarfel, en enkel felsökning är att på en avskiljd plats göra ett par långa, jämna och försiktiga inbromsningar till stopp. Är det skit på givare eller krans brukar det du beskriver inträffa vid ungefär samma hastighet varje gång och är du observant kan du känna åt vilket håll bilen drar åt när bromsverkan släpper. Givaren som är på motsatt sida felar då, detta gäller fram, bak är det oftast gemensam krets. Om det bara händer vid gupp och sporadiskt vid olika hastigheter är det säkert en kabel.
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    9
    Ok, tack för tipsen. Tänkte börja med att försöka läsa ut felkoden från kontakten i akvariet. Jag har en -91 så det borde finnas en vad jag förstår. I samma veva kanske det är läge att mäta sensorerna fram också och se om det ger något.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    9
    Forsatte felsökningen av ABS:en ikväll..
    Korslöt kontakten i akvariet och fick fram koden 1233, vilket borde vara fel från sensor vänster framme.

    Ohm mätte då på kontakten till sensorn i akvariet och fick fram ca 1100 ohm. Såvitt jag förstår så verkar väl det vara normalt.
    Provade då att dra i kabeln lite och ibland så försvann värdet, så det verkar som om det är ett glapp i kabeln som spökar..

    Problemet är väl och hitta var brottet i kabeln är, det var inte så lätt att framtvinga felet alltid. Ibland så var det hur stabilt som helst när man mätte sensorn, men plötsligt så försvann vädet på multimetern.

    Då får man hoppas att det bara är det som är felet också när bromsverkan ibland försvinner något?

    Går det att nolla ABS-felkoderna på något sätt förresten?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    645
    Sådärja, då är du på god väg. Det fungerar att klippa bort den dåliga biten och skarva in ny kabel men leta en liknande med god böjlighet.

    Citat Ursprungligen postat av Acer
    Då får man hoppas att det bara är det som är felet också när bromsverkan ibland försvinner något?

    Går det att nolla ABS-felkoderna på något sätt förresten?
    Nästan hälften av bromsverkan försvinner när ABS:en tror att ett framhjul tappat fästet helt (=ingen signal) så det är det säkert! Vet ej om felkoderna nollas när man läst ut dem, däremot kan du lyfta batteripolen ett tag för säkerhets skull.
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    9

    Problem att läsa ut ABS felkoder.

    Jag har tidigare läst ut ABS felkoder genom att korsluta kontakten i akvariet (enligt FAQ'en).
    Men när jag nu provar så funkar det inte !?!?
    ABS lampan har då och då tänts under körning,
    så jag tänkte göra ett ryck och läsa ut vad felet är.
    Men när jag testar att kortsluta kontakten, vrida på tändning och sedan ta bort kortslutningen så tänds bara ABS lampan och lyser konstant ?
    Provade flera gånger och oftast tändes bara lampan och lös konstant men en gång så började lampan blinka, men då blinkades bara de två första siffrorna fram.
    Dvs, exempelvis 1 kort, 2 korta för att sedan tändas och lysa konstant.

    Någon som varit med om något liknande?
    Vad är problemet?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Jag har inget svar oavsett detta men någon annan kan ju vara behjälpt av vilken bilmodell det gäller.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    9
    Ursäkta...
    9000 CD 2.3 -91

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Prova med ett annat styrdon.

    Lossa styrdonet du har där idag och kolla om stiften är grönaktiga om så är fallet är det bara att byta styrdon då det har trängt in vatten i styrdonet.
    Hinner inte med allt.....

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Det finns en tråd i FAQ om detta där det mesta är skrivet utifrån 9000 -91
    Finns även länkar till lite andra trådar och info i ämnet.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    9
    Har varit bortrest ett tag, men nu skall jag fortsätta med felsökningen.
    Tack för alla tips.
    Jag har redan kollat FAQ:en, problemet är ju att det är svårt att få fram felkoderna.
    Skall i alla fall prova att mäta alla sensorer, det är väl troligen i någon av dessa felet är.

    Att få tag i en annan styrenhet att testa med verkar dock bli lite svårt.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Acer
    Har varit bortrest ett tag, men nu skall jag fortsätta med felsökningen.
    Tack för alla tips.
    Jag har redan kollat FAQ:en, problemet är ju att det är svårt att få fram felkoderna.
    Skall i alla fall prova att mäta alla sensorer, det är väl troligen i någon av dessa felet är.

    Att få tag i en annan styrenhet att testa med verkar dock bli lite svårt.
    Om den inte lämnar ifrån sig felkoderna så beror det nog inte på ABS-sensorerna. Ett kännt fel på 91erna var ju att det trängde in vatten i ABS-boxen som fredde1 skrev. Annars beror det kanske på någon dålig jordpunkt. Urban 1041 kämpade ju med ett liknande problem för ett tag sedan som berodde på en dålig jordpunkt.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    9
    Ok, var sitter jordpunkten/erna ?

    Annars känns det som att det skulle kunna vara någon sensor som gör att lampan tänds.
    Lampan tänds ofta när man kör i ett gupp, så därför misstänkte jag kabeln till någon sensor.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Det kan ju vara flera fel...

    Om du misslyckas med att läsa av felkoderna i din bil kan du flytta styrdonet till en fungerande bil och läsa av dina lagrade felkoder där.
    Kan ju vara svårt att hitta e lämplig bil att låna för ändamålet

    Jag skulle nästan tro att du har någon sorts kontaktproblem som gör att styrenheten inte släpper felkoderna.

    Jordpunkter finns det flera av.
    * Den stora på skärmen bakom batterilådan
    * Den lilla vid diagnosuttaget i akvariet.
    * Vid staget mellan batterilåda och ABS-enhet (sitter skruvad i ABS-enheten)

    Jag tror nog också du ska börja med att kolla "vattenproblemet".

    En annan sak är ju att kolla om det blir några skillnader när du kopplar loss de kontaktstycken som finns till ventiler mm på aggregatet.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. 9000 abs problem!
    Av richardekstrom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-02-06, 01:30
  2. ABS problem 9000 2,3t -96
    Av Pelle_J i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 11:32
  3. TCS-problem 9000 -93
    Av Snabbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 22:44
  4. Problem med 9000 CDE -94
    Av jayzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 14:09
  5. Problem med acc i Cs 9000-92
    Av Peder i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •