Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Ojämn och ryckig gång OG9-5 2,0t Biopower Automat -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Ojämn och ryckig gång OG9-5 2,0t Biopower Automat -06

    Har ett problem med ryckig gång. Motorn får plötsliga ryck med ojämnt varvtal och bilen rycker såklart i hastighet vid jämn gas. Det märks tydligt vid jämn fart. Har inte kännt det någon gång vid gaspådrag, kan vara slumpen eller en del av orsaken.

    Nu till det märkliga.
    Varvtalet är ojämnt när man står still på tomgång med Driven i. Varvet pendlar plötsligt några hundra varv upp och ner, sen är den lugn en tid. Och så börjar det om.
    Det märkliga är att när jag lägger i Neutralen så går motorn helt jämnt. Dvs det verkar påverkas av transmissionen eller belastningen från växellådan på ngt sätt även när man står still.

    Ingen skillnad på varm elle rkall motor. Nu kör jag på bensin, hade E85 i tanken under den tidiga sommaren, men då märkte jag inget.

    Vad kan det vara
    -Blå ventilen?
    -spridare (e85 sjuka)
    -bränslepump (e85 sjuka)
    -Ngt fel med transmissionen
    -Annat?

    Tacksam för svar
    Tobbe

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Testa att trampa ner bromspedalen och se om det blir jämnare. Har likadant på min, även om det är en 9-3 manuell.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Citat Ursprungligen postat av colan
    Testa att trampa ner bromspedalen och se om det blir jämnare. Har likadant på min, även om det är en 9-3 manuell.
    Hmm. När jag står still på tomgång med Driven i så är ju bromspedalen nedtrampad annars skulle jag ju rulla iväg. Så, nej det är ingen skillnad.

    Hur menar du att din bil beter sig? Har den ojämn gång även när neutralen är i på tomgång?

    VH
    Tobbe

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Jag har manuell låda, trampar jag ner bromspedalen går var varvtalet tillbaka till normalt. i ditt fall verkar det vara tvärt om, eftersom din neutral ger normal gång och D blir svajig. Funderade på om det kunde hänga ihop med bromsservot.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Ok, då fattar jag hur du menar.

    Antingen är det den lilla extrabelastinigen när man lägger i driven som får motorn att gå illa (motorfel), eller så är det något med växellådans styrning som är konstigt (växellådefel). Lite svårt att veta vad som är hönan eller ägget.

    Har provat att köra i jämn fart (70) på olika växlar, och det spelar ingen roll, det är ojämn gång oavsett varvtal. Trodde först att det bara var nära tomgång som problemet fanns, men så är det alltså inte.

    Vh
    T

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Har du kört på E85 en längre tid( 500mil+)? Isåfall kör en tank bensin, då spridarna troligen börjar sätta igen sig pga av färgämnet i E85. Vanlig BF95 löser en gegga som blir.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Jag har inte kört så mycket e85, bara ett par tre tankar nu i sommar när priserna varit låga. Körde BF95 innan hela våren. (kanske har den tidigare ägaren innan dess bara kört etanol, det vet jag inte).
    Hur som helst, vi får se om det blir bättre med tiden nu när jag bara tankar BF95 igen.

    Faktum är att problemet uppstod under BF95-tiden och inte innan när jag körde e85. Kan vara slumpen såklart, men jag tänker inte pytsa i e85 igen och chansa så länge det finns fulsoppa kvar på mackarna.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Har du nån ryck i bilen, typ låg fart med jämngas? jag en likadan bil som du dock manuellt, har samma problem som du beskriver samt ryck och orkelöst...

    Jag börjar ge upp snart...
    9-5 2,0T BioPower, -06, BSR steg 2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Citat Ursprungligen postat av Samurajen
    Har du nån ryck i bilen, typ låg fart med jämngas? jag en likadan bil som du dock manuellt, har samma problem som du beskriver samt ryck och orkelöst...

    Jag börjar ge upp snart...
    Japp, precis så beter den sig med rycken. Men orkeslös vet jag inte om den är. Fast jag är gansak lätt på gasfoten så jag kanske inte märkt det.

    Den drar sjukt mycket soppa också, men det gjorde den långt innan rycken kom, så det är kanske något annat strul.

    Har det löst sig för dig? Det har ju gått lite tid sedan du skrev i tråden.

    VH
    Tobbe

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Citat Ursprungligen postat av torbod
    Det märks tydligt vid jämn fart. Har inte kännt det någon gång vid gaspådrag
    Några 'heta' kandidater: Tändstift, DI-kassetten, vakuumslangar, backventiler, vevaxelgivaren.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Citat Ursprungligen postat av torbod
    Det märks tydligt vid jämn fart. Har inte kännt det någon gång vid gaspådrag
    Några 'heta' kandidater: Tändstift, DI-kassetten, vakuumslangar, backventiler, vevaxelgivaren.
    Tack, har lämnat in bilen idag på felsökning, får se om de kommer upp med ngt som verkar troligt utifrån din lista.
    Självklart ryckte inte bilen en enda gång på hela vägen dit (ca 2 mil körning). Typiskt, tror inte de kommer hitta någonting.

    Börjar nästan tro att det är omgivningstemperaturanknutet. Har (nog) bara kännt felet på varma dagar nu i sommar. I morse när jag körde var det bara 14 grader och motorn gick fint som en smörkniv. Den startade fint också, har upplevt den vara väldigt trög att komma igång under sommarens varma dagar.

    Vh
    T

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Färgelanda
    Inlägg
    24

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Kanske långsökt, men min 9000 höll på som du beskriver, mer ryck varma dagar. Det var när AC-kompressorn startade som rycken uppstod.

    Mvh Lasse
    9000 CSE 2.3T A50 -97 Steg 2+ Nordic
    9-5 2,3 SC -08, Biopower Steg 1 Maptun

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Citat Ursprungligen postat av Lasse4126
    Kanske långsökt, men min 9000 höll på som du beskriver, mer ryck varma dagar. Det var när AC-kompressorn startade som rycken uppstod.

    Mvh Lasse
    Alla förslag är välkomna. Men den rycker även med ACn avstängd.

    Senaste nytt. Bilmeken tror att det är spjällhuset. Vet inte hur de kom fram till det, men låter inte så långsökt. Kan inte det förklara den höga förbrukningen också!?

    Vh
    T

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    47

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Spjällhuset kan göra att bilen ryker i jämn fart. Brukar oftast vara det som är felet när bilen ryker i tex motorvägsfart med jämn gas. Man brukar inte märka något när man gasar.

    Hade samma fel i min och bytte spjällhus och har funkat sedan dess. Öppnade upp gamla spjällhuset och såg att kablarna inuti det var helt sönder torkade så bet blir nog lite överslag i det som gör att det får för sig att bete sig dumt.

    Lycka till
    Audi A6 Quattro, Saab ng900 nordic steg 2

  15. #15

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Lånar tråden lite. Har precis blivit saabägare. Därmed så vet jag ju inte riktigt hur en saab ska kännas, jag kanske bara är petig. Det jag köpt är en 9-5 sportcombi 2,3t -07. Kör den på e85 just nu (inte testat den på annat än), det jag märker är något orolig gång vid jämna accelrationer på 2:ans och ev 3:ans, ett litet "hack" vid ca 50kmh på 2:an. Nån som känner igen detta? Försöker ju hitta ev. fel medans jag har nån sorts garanti.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Citat Ursprungligen postat av mackeman
    Spjällhuset kan göra att bilen ryker i jämn fart. Brukar oftast vara det som är felet när bilen ryker i tex motorvägsfart med jämn gas. Man brukar inte märka något när man gasar.

    Hade samma fel i min och bytte spjällhus och har funkat sedan dess. Öppnade upp gamla spjällhuset och såg att kablarna inuti det var helt sönder torkade så bet blir nog lite överslag i det som gör att det får för sig att bete sig dumt.

    Lycka till
    Tack för all feedback under tråden. Känner mig skyldig att uppdatera alla som hittar denna tråd om fallets lösning.

    Nu är spjällhuset bytt och rycken är bortblåsta

    (Däremot i avdelningen petitesser tycker jag mig känna att tomgången är lite oroligare än förut (rycken borträknat förstås). Det syns inte på varvnålen, den ligger helt still. Men bilen vibrerar annorlunda och motorn låter möjligen lite ojämnt. Hoppas det inte är ngt annat som är fel, inbillar mig nog bara. Är bra på att måla fan på väggen ibland)

    Hur som helst, För er som har ryckproblem i jämn fart, kolla upp spjällhuset, det verkar vara mycket vanligt att de slits. Det var den tredje 9-5an de bytte spjällhus på samma vecka tydligen (och det var inte ens en SAABverkstad).

    Vh
    T

  17. #17

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Citat Ursprungligen postat av fudge_79
    Lånar tråden lite. Har precis blivit saabägare. Därmed så vet jag ju inte riktigt hur en saab ska kännas, jag kanske bara är petig. Det jag köpt är en 9-5 sportcombi 2,3t -07. Kör den på e85 just nu (inte testat den på annat än), det jag märker är något orolig gång vid jämna accelrationer på 2:ans och ev 3:ans, ett litet "hack" vid ca 50kmh på 2:an. Nån som känner igen detta? Försöker ju hitta ev. fel medans jag har nån sorts garanti.

    Jag har samma problem, fast det är dock inte vid jämngas. Jag får ettt hack när jag växlar ibland. som om inte gasen hänger med eller bara lägger av i nån hundradel. Störigt som fan. ungefär som att gasa ur 2:an och sedan släppa gasen och trampa fullt igen :S Har en 9-5 2.0T Sportcombi -06. Tror att det kan vara spjällhuset... Låter mest troligt

  18. #18

    Re: Ojämn och ryckig gång 9-5 2.0t biopower Automat -06

    Jag också ryckig gång, främst på tomgång.
    Senare började den även ligga på för hög tomgång (1500-2000 rpm).
    Som tur var så tog jag bort den övre plastkåpan för att titta på gasreglaget och hittade då felet. En slang som går mellan vevhusventilationen och insuget (om jag inte är helt ute och cyklar) hade gått av vid den backventil som sitter där.

    Tydligen inte helt ovanligt men lätt att fixa. Går den av före backventilen så går den hackigt men när jag tog bort backventilen så går den knappt alls. Postar denna lösning ifall det kan hjälpa andra.
    Kenneth B

Liknande ämnen

  1. Ojämn motorgång ibland vid kallstart samt ryckig gång OG9-5
    Av SAABniofem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-04-18, 19:37
  2. Ojämn gång NG9-3 2,0t Biopower
    Av storlyftkran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-06-18, 10:43
  3. [LÖST] Ojämn/ryckig gång < 3000 varv och vid acceleration
    Av kboortz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-01-03, 14:36
  4. Fladrande turbomätare och ojämn och ryckig gång.
    Av N-son i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 20:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •