Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av (Förlorade bilder)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    86

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av (Förlorade bilder)

    Har stört mig tillräckligt länge nu på att elhissarna inte går att manövrera utan att tändningen är på, så jag har fixat en funktion som borde funnits redan från fabrik, dvs spänning till elhissar och cigguttag tills nyckeln tas ur tändningslåset.

    Nu kan jag enkelt hissa ned fönstret i en bilkö utan att slå på tändningen, fortsätta köra FM-sändaren eller ladda min telefon tills jag tar ur nyckeln och lämnar bilen!

    OBS!
    Nedanstående beskrivning gäller en 9-5 från 2004. Kontrollmät alla stift och anslutningar då en felkoppling i värsta fall kan resultera i brand. Jag tar självklart inget ansvar för eventuella skador.
    OBS!

    Eftersom bilen har koll på när nyckeln tas ur är det hela en ganska enkel operation då (numera o-g) 9-5 har ett relativt omodernt elsystem. Först behöver fyra säkringar med en anslutningskabel tillverkas. Smält av lite plast och löd fast en kabel (min 2,5 mm^2).



    Det åtgår en 7,5 A och fyra 30 A-säkringar samt ett vanligt relä. (för att inte göra det alltför lätt har jag använt samma färg på alla kablar )
    Resultatet kan se ut så här:



    Anslut säkring nr 5 (DICE/TWICE 7,5 A) till stift 86 på reläet, det är här vi hittar spänning att dra reläet tills nyckeln tas ur. För att inte mata alla +54-förbrukare bakvägen (dvs alla förbrukare med tändning ON) behöver tre 30 A-säkringar brännas och sedan anslutas till stift 87, alltså ersättning för ordinarie matning. Matning till reläet kan t.ex. tas från säkring A i centralen, denna ansluts till stift 30 på reläet. En EXTRA VARNING är här på sin plats då säkring A matas direkt från batteriet och ej via maxi-säkringar i motorrummet. Vidare är det mycket viktigt att montera alla säkringar med anslutningskabeln på det nedre stiftet (utgående och inte inkommande stift), annars har säkring A ingen funktion i händelse av kortslutning samt att alla förbrukare på tändning ON kommer att matas via reläet. För säkerhets skull har jag monterad en extra 5A-säkring mellan reläet och säkring nr 5 för att inte riskera att slå ut DICE/TWICE under färd vid eventuellt fel i reläet.
    Jordning till stift 85 kan ske i befintligt jordpunkt innanför övre kanten av el-centralen precis bakom vänstra ventilationsutsläppet.



    Anslut sedan de tre brända säkringarna till nr 6, 34 & 36 i centralen



    Var noga med att alla anslutningar och skarvar blir ordentligt utförda för att undvika spänningsfall och kortslutning. Isolera all blottad koppar och gör en fast montering av reläet, elcentralen är sista stället man vill ha problem med glappkontakt eller kortslutning.

    Slutresultatet blir en enkel ”add on-lösning” som inte kräver ingrepp i befintliga kabelstammar, det hela kan således enkelt återställas utan risk för framtida problem. Original matas höger och vänster elhissar av separata 30A-säkringar, så jag skulle inte rekommendera att köra fler än två fönster samtidigt för att inte bränna A-säkringen, särskilt om man har någon förbrukare på cigguttagget eller eventuell släpvagn tillkopplad.

    Kanske kan detta inspirera någon annan till ett liknande projekt..
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Då ska vi se jag hittade ett relä med samma nummer som du har på din beskrivning här är en bild
    http://www.geting.se/viewimage/image/29 ... .11.05.jpg

    Men nu vill man ju endå vara säker på att man förstår helt rätt.

    86 på relä ska anslutas till säkring 5 eller någon annan säkring som har ström vid nyckel i men läge off. Även en extra 5 amp säkring på kabeln.

    87 på relä kopplar man in alla dom olika säkringskablar man vill ska få ström tex stereo rutor cigg uttag osv med varsin säkring pålödad.

    30 på relä är konstant ström antingen direkt ifrån batteri med en säkring eller ifrån någon konstant ström i säkrings dosan (säkring A)

    85 på relä till kaross för jord

    Är det något annat man bör tänka på ? hur mycket kan man mata på ett relä om man ska ha en 7" stereo tex behöver man 2 då kanske om man även vill ha cigg uttag och rutorna igång samtidigt.

    Annars verkar det vara väldigt simpelt att konstruera detta.


    Jag vet att stereon som sitter orginal annars funkar på nyckeln men byter man den så gjorde iaf min gamla 9-3 så att den endast funkade på tändning vilket va lite kasst vet inte hur det är på 9-5:an dock
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Anekdot: I början av 9-5ans leverne så fanns bara elmanövrerad passagerarstol tilllsammans med elmanövrerad förarstol med minne. Passagerarstolen styrs med ett relä medans förarstolen styrs med styrsignal till elektronikboxen som styr stolsminnet. Bägge matas av TWICE. När option förarstol utan minne introducerades (vilket egentligen är en passagerarstol utan bältessensor) brändes det ett par TWICE-boxar innan det stod klart att TWICE inte orkar driva två relän samtidigt.

    Att tänka på om man har elstolar i sin bil och använder TWICE för att dra ytterligare ett relä...
    Fredrik J

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Jag va ute och kollade lite i bilen ida och då har jag ingen säkring i säkring A eller B sen är det fullt.

    Betyder det att den är oanvänd eller betyder det att det inte är kopplat till nyckel saken på min bil ?

    Satte i den nya stereon ida och då måste man ju givetvis ha tändning på för att det ska funka vilket är lite störande när man är van med orginal.

    Kommer det funka att göra såhär för mig och sen sätta säkring till säkring 9 som är stereo ?
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    86

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Fredrik J - Det var en intressant anekdot! Tänk att marginalen i TWICE-boxen är så liten för ett extra litet relä, ibland är det svårt att överblicka alla konsekvenser. Lyckligtvis är det inte TWICE direkt jag använder för att dra mitt relä utan tändningslåset, så det ska inte vara några problem så länge man håller sig "innan" TWICE.

    Toastmaster - Det verkar som du har greppat det hela rätt. Det som sätter begränsningen är vad ditt extra relä klarar (30A?) samt var du hämtar +30-matningen till reläet. Tänker du driva stereon via reläet kan det nog vara vettigt att hitta en kraftmatning eller dra ny pluskabel direkt från batteriet och ta elhissar mm på separat relä. Att sedan koppla stift 87 på reläet till säkring 9 för stereon borde fungera utmärkt (dock har du konstant- och inte tändningsström på säkring 9 från fabrik).

    Nu är det många år sedan jag kopplade någon bilstereo, men i princip har du tre anslutningar som gäller strömförsörjningen på en eftermarknadsapparat; konstantström, tändningsström och jord (vill minnas att stereos vanligen tar kraftmatning på konstantströmmen?) Säkring 9 kommer alltså att motsvara tändningsström istället för konstantström, därför behöver du ordna en ny konstantmatning (eller mata säkring 21 med nya reläet istället vilket nog är enklast, men där har du fler förbrukare som kan dra mer eller mindre ström). Oavsett bör du ha en voltmeter till hands och dubbelkolla allt innan du kopplar in stereon. Jag hade nog dragit ny strömmatning då originaltrådarna till stereon är väl klena eftersom slutsteget har egen matning.

    (anledningen att det inte funkar "som vanligt" med en eftermarknadsstereo är att original-varianten ju kan startas obereonde om tändningen är på eller ej)
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    edit är med på hur du menar efter lite tänkande/edit

    Hmm ok jag trodde att säkring 9 till stereon alltid hade ström för att hålla minnet och att jag behövde koppla den andra gula kabeln till reläet men jag kan vara ute och cykla är inte helt inne på vad kablarna gör bara att om minnet inte funkar så byter man plats på röd och gul kabel.

    Och jag trodde att ena av dom fick ström vid tändning och då startade stereon men att stereon tog ström ifrån den andra kabeln då om man vill ha den på utan nyckel alls så kopplar men ihop dom 2.

    Men sen va det ju oxå säkring A som inte är någon säkring i på min bil är det som det ska vara och man bara använder den eller hur funkar det ?
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Nu har jag fått tummen ur och fixat detta och allt funkar perfekt tack


    Edit

    Eller inte när jag vred av nyckeln så va allt ok men när jag tog ur den så gick Xenon ljuset igång igen och gick inte stänga av så jag drog bort plus kabeln igen
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Är detta helt säkert för bilens elsystem? Vill ogärna få massa elfel i bilen. :P
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Inget gick sönder för mig iaf men det funkar inte som det är tänkt heller då när jag tar ur nyckeln så tänds halv ljuset och jag vet inte varför..


    Det skumma är att det inte släcks om jag ens plockar bort alla dessa ändringar utan enda som funkar är bryta strömmen vid batteriet till det nya relät och sen sätta på tändning och stänga av den igen.

    Har allt installerat i min bil men har reläet strömlöst så det är ingen extra funktion.

    Om nån vet hur man kan lösa det vore jag tacksam..

    Har Xenon halvljus men det är ju standard på Aeron
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Jag är tveksam till att det är ett problem som uppkommit pga det. :P Jag har ju t.ex tagit bort säkringen som styr daytime running lights så att jag kan släcka ljusen. När jag väl släcker ljusen så blinkar xenonljusen till och även MIU blinkar till snabbt två gånger. Vet dock inte varför. Skulle kunna bero på att jag inte har xenon från fabrik utan kopplat allt själv. Men kolla igenom säkring nr 4 i motorrummets säkrings/reläcentral och säkring nr 21 i säkringscentralen inne i bilen.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    86

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Är detta helt säkert för bilens elsystem? Vill ogärna få massa elfel i bilen. :P
    Säkert och säkert ...

    Skämt åsido, självklart innebär ingrepp i bilens elsystem alltid en risk och förutsätter kunskap och kännedom om vad ändringen innebär. I mitt fall vill jag dock påstå att det är nästintill riskfritt. Det jag gjort är att ersätta ordinarie matning via tändning ON till matning via ett relä som dras av tändningslåsets första läge istället, helt utan påverkan på övriga elsystemet och utanför alla styrdon. Men som alltid, "friskt kopplat, hälften brunnet"

    I Toastmasters fall har jag ingen aning om vad som felar, jag har också original-xenon och det fungerar utan problem. Smuts och därmed glapp i tändningslåset är ju ett vanligt fel, men då brukar ljuset förbli på, inte slås på när nyckeln tas ur. Sker det oavsett läge på ljusvredet? För i läge (/) matas halvljusreläet direkt via tändningslåsets läge OFF ifall DICE skulle slås ut (gissningsvis litade SAAB inte riktigt på nymodigheter som CANBUS när elsystemet utvecklades i mitten på 90-talet)
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster
    Inget gick sönder för mig iaf men det funkar inte som det är tänkt heller då när jag tar ur nyckeln så tänds halv ljuset och jag vet inte varför..


    Det skumma är att det inte släcks om jag ens plockar bort alla dessa ändringar utan enda som funkar är bryta strömmen vid batteriet till det nya relät och sen sätta på tändning och stänga av den igen.

    Har allt installerat i min bil men har reläet strömlöst så det är ingen extra funktion.

    Om nån vet hur man kan lösa det vore jag tacksam..

    Har Xenon halvljus men det är ju standard på Aeron
    Du har rätt och jag hade fel. Mina ljus tänder sig också men det är inte allt, motorfläkten startar också ibland. Så jag tog bort allt och återställde det till original igen. Du fick det aldrig löst eller? Skulle ju vara rätt bekvämt att ha ändå. :/

    Jag testade att vrida ljusreglaget till 0an och se om det hjälpte men det gjorde det inte för ljuset tände sig ändå. värt att notera är också att jag har ryckt säkringen till varselljus för att kunna släcka ljuset vid färd om man skulle bli förföljd nattetid!

    EDIT: Nu har jag eventuellt hittat problemet. I motorrummets reläcentral sitter det ett oranget "relä". Detta har med bilens ljussystem att göra. På årsmodell 2004 så gjorde Saab om detta på bilar med xenon på den europeiska marknaden så bilar med xenon fr.om 04 har inte detta. Men 02-03 har det på xenonbilarna. De fordon med halogen har dock detta även fram till 06 (kan vara längre fram men det är bara till 06 jag har hunnit kolla än så länge). Där har vi förmodligen problemet varför det inte fungerar. Så denna add-on lösning fungerar troligtvis bara på 9-5 med xenon fr.om 04 och framåt. Är man osäker kan man alltid kika i reläcentralen i motorrummet om man har det oranga relät eller inte.

    Detta är hur som helst det enda jag kan tänka mig har med saken att göra. Varför fläkten startar på min har jag dock ingen förklaring till.

    Kort och gott kan man väl säga att det suger rätt hårt när man har "fel" årsmodell för lösningen är ju kanon.

    EDIT 2: Jag tror att DICE/TWICE är sammankopplad med lampcontrol (oranga "relät") och då kanske man kunde sätta en strömbrytare mellan stift 86 på relät och säkringsplats 5 (DICE/TWICE). Så får man ha det som vana att man bryter den förbindelsen innan man drar ur nyckeln. Jag tänkte att jag skulle testa detta och se om jag får det att fungera. Då är det förmodligen så man får göra på de bilar som har halogen också för annars lär väl ljusen tända sig på dessa bilar med.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    JAg hittade ingen annan lösning än att innan jag vred om nyckeln så bröt jag strömmen ifrån batteriet till det nya reläet.

    Jag kör fortfarande med alla ändringar men den är inte inkopplad.

    Det måste ju finnas något annat man kan ta ström ifrån än twice säkringen men jag har inte haft tid eller motivation att greja med det.

    Har oxå bytt ut stereon så nu funkar inte den heller med nyckeln i läge 0 så jag är sugen på att få en lösning bara för den sakens skull.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Tyvärr verkar det inte finnas någon annan lösning än att ta från den säkringen. För den har +B matning enligt WIS och jag kollade igenom säkringscentralen efter andra som har +B-matning men det verkar inte finnas något annat tyvärr. :/ Med +B-matning menar jag inte batteri+ utan såhär står det i WIS:

    "När tändningsnyckel vridits till läge OFF från läge LOCK matas spänning ut på stift B och matar då säkring 5 i instrumentpanelens säkringscentral. Spänningen bryts först när nyckeln tas ur låset."

    Men jag funderar som sagt på en strömbrytare mellan säkring 5 och stift 86 på relät. Kanske kan placeras snyggt i någon av knapplatserna jämte ratten? Om nu detta funkar, tänkte testa det senare idag om jag orkar.

    Funkar det får man väl ha det som vana att trycka på strömbrytaren innan man tar ur nyckeln.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Yes då har jag precis varit ute och testat mig fram. Jag märkte det att relät klickade inte ifrån när jag tog ur nyckeln så när man väl hade fått på strömmen till relät så går det hela tiden. Jag testade att rycka A-säkringen och sen ta ur nyckeln och då fungerade det galant. Likadant om jag ryckte kontakten på relät som går från DICE/TWICE säkringen och då blev det likadant. Så jag tänkte nu åka till biltema och köpa en liten strömbrytare och sätta in i någon av "knapparna" jämte ratten och försöka få det som vana att innan nyckeln tas ur skall strömbrytaren tryckas in.

    Lite segt ändå att man inte kan få det att funka till 100% men vad är jobbigast, trycka på en strömbrytare eller behöva ha på tändningen när man laddar mobilen?


    EDIT: Som tur var stoppade styvfarsan mig innan jag hann åka till biltema och köpa en knapp. Han tyckte vi skulle mäta efter ström från annat håll istället. Lyckades hitta +X matning på ljusomkopplaren och skillnaden på +B och +X är att +B har man tills man tar ur nyckeln medan +X finns från läge OFF eller om det var ON. Nu har jag tyvärr glömt exakt hur det var. Men eftersom att jag kan släcka mina ljus så får jag vrida av ljuset med ljusomkopplaren för att inte halvljuset skall lysa när man har nyckeln i ON eller om det var OFF, det är ju detta jag glömt. xD

    Så istället för att ta styrström från DICE/TWICE så tog jag styrström från ljusomkopplarens gröna kabel som är stift 16 på ljusomkopplaren. Rätt knepigt att få dit skarvklämman men det gick till slut. Så jag slipper ju iaf ha på tändning och att det lyser massa knappar och instrument när man behöver använda elhissarna eller ladda telefonen. Det enda jag får tänka på är att vrida av ljuset till 0an och för att detta skall funka får man ta bort säkringen för "day time running lights". Säkringsplats 35 sitter denna på om jag inte minns helt fel. Nu tycker jag iaf att denna lösningen var rätt bra och man slipper ju ha koll på att trycka in en knapp innan man tar ur nyckeln. Nu kan jag bara ta ur nyckeln och gå, dock startar motorfläkten fortfarande av någon konstig anledning men det tycker jag nästan är en fördel så motorn kyls av lite, den stänger ändå av sig efter 10-30 sekunder.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    86

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Det här var ju väldigt intressant för en el-nörd

    Jag kan dock inte begripa hur det orangea lamp-control-reläet kan ställa till det, det måste gissningsvis vara nån backström någonstans. Har ni verkligen bränt säkringarna till den matning ni ersätter och kopplat allt rätt? För när spänningen bryts ska ju reläet släppa. Har lusläst elschemat på 04:an med xenon, så på den vågar jag påstå att det är riskfritt, elstolar eller ej (har själv dubbla). Men för övriga årsmodeller och varianter får vi tydligen luska lite mera i elschemana, det vore ju kul att veta vad det kan bero på... (att motorfläkten går en stund är ju ett mysterium, för den styrs ju på diverse villkor av DICE om jag inte minns helt fel)

    Daekol: om du bara lånar lite spänning från säkring 5 (eller X-spänning från ljusvredet) för att dra ett obelastat relä, får du samma fenomen då? Att behöva krångla med en extra manuell brytare gör ju liksom att charmen med lösningen försvinner
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Citat Ursprungligen postat av AddeA
    Det här var ju väldigt intressant för en el-nörd

    Jag kan dock inte begripa hur det orangea lamp-control-reläet kan ställa till det, det måste gissningsvis vara nån backström någonstans. Har ni verkligen bränt säkringarna till den matning ni ersätter och kopplat allt rätt? För när spänningen bryts ska ju reläet släppa. Har lusläst elschemat på 04:an med xenon, så på den vågar jag påstå att det är riskfritt, elstolar eller ej (har själv dubbla). Men för övriga årsmodeller och varianter får vi tydligen luska lite mera i elschemana, det vore ju kul att veta vad det kan bero på... (att motorfläkten går en stund är ju ett mysterium, för den styrs ju på diverse villkor av DICE om jag inte minns helt fel)

    Daekol: om du bara lånar lite spänning från säkring 5 (eller X-spänning från ljusvredet) för att dra ett obelastat relä, får du samma fenomen då? Att behöva krångla med en extra manuell brytare gör ju liksom att charmen med lösningen försvinner
    Nä nu när jag har X-spänning så funkar det relativt felfritt. Ska försöka förklara detta så tydligt som möjligt.

    När jag stänger av bilen så vrider jag nyckeln till läge ON, då är fortfarande halvljuset tänt så då får jag vrida av detta med ljusreglaget till 0 (får se till så day time running light säkringen är borta). Då är allt släckt och cigguttag + fönsterhissar funkar och ingen fläkt i motorn går. Men när jag stått på det läget i kanske 2 minuter medan jag tankade så upptäckte jag att när jag vred på tändning och skulle starta så ville inte bilen starta. Då stod det "Nyckel ej accepterad kontakta verkstad" men jag vet inte om det har med denna kopplingen att göra. Felet löste sig genom att vrida av nyckeln till läge LOCK och sen vrida till tändning och starta.

    Men när det gäller fläkten i motorn så startar den om man går från läge LOCK till läge ON (där jag har ström nu). Så för att inte motorfläkten skall gå igång får jag först vrida till tändning och sen till ON.

    Så att jag tycker det fungerar helt okej ändå. Är själv el-intresserad fast bara när det kommer till bil-el så jag tycker det är ett mysterium att det funkar på 04 och framåt men inte tidigare. Oranga relät är ju den enda jag kan komma på som strular. Men sen var det ju lite knas att motorfläkten startade också även när jag hade styrström från DICE.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Hur är det om man kopplar reläet till ström på stereon då som faktiskt funkar tills man tar ur nyckeln eller är det samma sak?

    Är själv inte så insatt i detta med el och har nog aldrig ens sett ett elschema över något alls.


    Har fått förklarat att om man inte har orginal så går det inte koppla in så stereon funkar tills man tar ut nyckeln utan måste ha tändningen igång pga att sid eller något styrde så att stereon kunde få ström.

    Men om man har en orginal så får den ju ström tills man tar ur nyckeln
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Original har stereon två ström-matningar på originalkontakten.

    Här är en bild på kontakten och vad som är ström: http://www.mitt-eget.se/saab/faq_audio.shtml#head

    pin 8 och 2 är ström, 8 har konstansström så att man kan ha stereon igång när man har nyckeln ute också.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Ja men den bryter ju inte förrens man tar ut nyckeln om man har orginal stereo men har man en annan så bryter den på tändningen
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

Liknande ämnen

  1. Lite hjälp ang kamkejda nollning B2x5
    Av Chaoz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 13:05
  2. Elhiss plus elspeglar ur funktion
    Av mbc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 20:30
  3. Hur fixa 12V-spännings uttag TOMT cigguttag, 9-5-01
    Av Turbo-Eddie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 10:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •