Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av (Förlorade bilder)

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    86

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Notera att kontakten till originalstereon alltså endast har två strömmatningar, konstant och med tändning på. Att få en eftermarknadsstereo att bryta med nyckeln är alltså omöjligt med kablaget i originalkontakten, detta eftersom originalstereon får sin avstängningssignal via I-bussen (Det som händer när du tar ut nyckeln är att DICE/TWICE tappar sin B+-matning från tändningslåset och då skickar ut ett meddelande på I-bussen att nyckeln tagits ur varpå startspärren aktiveras, kupébelysningen tänds och stereon, som också lyssnar på det meddelandet via sin I-bussanslutning, stänger av sig, däremot går den ju fortfarande att slå på igen på power-knappen, trots avsaknad av tändningsström)

    Däremot går det som sagt att lösa genom att ersätta stiftet med tändningsström i stereokontakten med matning direkt från tändningslåset eller från säkring nr 5 (själv hade jag dock föredragit ett extra relä i mellan för säkerhets skull). Hursomhelst är det ju ganska enkelt att laborera lite på en eftermarknadsstereo genom att koppla in konstantström, jord och sen låna lite spänning från säkring 5 med en testsladd. Då borde stereon slockna först när nyckeln tas ur.

    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster
    Ja men den bryter ju inte förrens man tar ut nyckeln om man har orginal stereo men har man en annan så bryter den på tändningen
    Daekol: i ditt fall är jag nog inne på att det är nån störning som skapas av din inkoppling som inte direkt har med det orangea reläet att göra, pga motorfläktarnas beteende. Tyvärr bor jag inte kvar i Göteborg, annars hade jag gärna hjälpt dig leta efter gåtans lösning. Som sagt, testa att bara dra ett obelastat relä med säkring 5 och se vad som händer. Funkar det då är det nåt skumt vidare i kedjan.
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Fixa ny funktion på OG9-5: elhiss & cigguttag med tändning av

    Citat Ursprungligen postat av AddeA
    Daekol: i ditt fall är jag nog inne på att det är nån störning som skapas av din inkoppling som inte direkt har med det orangea reläet att göra, pga motorfläktarnas beteende. Tyvärr bor jag inte kvar i Göteborg, annars hade jag gärna hjälpt dig leta efter gåtans lösning. Som sagt, testa att bara dra ett obelastat relä med säkring 5 och se vad som händer. Funkar det då är det nåt skumt vidare i kedjan.
    Jag testade dock att koppla ur allting och endast köra med säkring A och DICE/TWICE säkringen och samma sak hände. Men nu får det som sagt vara som det är för det går ju ändå att använda cigguttaget och använda elhissar utan att ha tändning på. Var du glad för att du inte bor kvar i Göteborg så du slipper trängselskatten!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157
    Vågar man koppla på detta viset för att få styrström till stereon nu då?
    Hittade denna pryl som jag tycker lämpar sig ypperligt för ändamålet http://item.mobileweb.ebay.co.uk/vie...d=180735526749

    Detta kombinerat med ett litet relä kopplat till konstant strömmen bakom stereon borde bli bra.
    Har en 04 med xenon, elstolar och minne.
    9-5 Aero SC 2004

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av AddeA Visa inlägg
    Har stört mig tillräckligt länge nu på att elhissarna inte går att manövrera utan att tändningen är på, så jag har fixat en funktion som borde funnits redan från fabrik, dvs spänning till elhissar och cigguttag tills nyckeln tas ur tändningslåset.

    Nu kan jag enkelt hissa ned fönstret i en bilkö utan att slå på tändningen, fortsätta köra FM-sändaren eller ladda min telefon tills jag tar ur nyckeln och lämnar bilen!

    OBS!
    Nedanstående beskrivning gäller en 9-5 från 2004. Kontrollmät alla stift och anslutningar då en felkoppling i värsta fall kan resultera i brand. Jag tar självklart inget ansvar för eventuella skador.
    OBS!

    Eftersom bilen har koll på när nyckeln tas ur är det hela en ganska enkel operation då (numera o-g) 9-5 har ett relativt omodernt elsystem. Först behöver fyra säkringar med en anslutningskabel tillverkas. Smält av lite plast och löd fast en kabel (min 2,5 mm^2).



    Det åtgår en 7,5 A och fyra 30 A-säkringar samt ett vanligt relä. (för att inte göra det alltför lätt har jag använt samma färg på alla kablar )
    Resultatet kan se ut så här:



    Anslut säkring nr 5 (DICE/TWICE 7,5 A) till stift 86 på reläet, det är här vi hittar spänning att dra reläet tills nyckeln tas ur. För att inte mata alla +54-förbrukare bakvägen (dvs alla förbrukare med tändning ON) behöver tre 30 A-säkringar brännas och sedan anslutas till stift 87, alltså ersättning för ordinarie matning. Matning till reläet kan t.ex. tas från säkring A i centralen, denna ansluts till stift 30 på reläet. En EXTRA VARNING är här på sin plats då säkring A matas direkt från batteriet och ej via maxi-säkringar i motorrummet. Vidare är det mycket viktigt att montera alla säkringar med anslutningskabeln på det nedre stiftet (utgående och inte inkommande stift), annars har säkring A ingen funktion i händelse av kortslutning samt att alla förbrukare på tändning ON kommer att matas via reläet. För säkerhets skull har jag monterad en extra 5A-säkring mellan reläet och säkring nr 5 för att inte riskera att slå ut DICE/TWICE under färd vid eventuellt fel i reläet.
    Jordning till stift 85 kan ske i befintligt jordpunkt innanför övre kanten av el-centralen precis bakom vänstra ventilationsutsläppet.



    Anslut sedan de tre brända säkringarna till nr 6, 34 & 36 i centralen



    Var noga med att alla anslutningar och skarvar blir ordentligt utförda för att undvika spänningsfall och kortslutning. Isolera all blottad koppar och gör en fast montering av reläet, elcentralen är sista stället man vill ha problem med glappkontakt eller kortslutning.

    Slutresultatet blir en enkel ”add on-lösning” som inte kräver ingrepp i befintliga kabelstammar, det hela kan således enkelt återställas utan risk för framtida problem. Original matas höger och vänster elhissar av separata 30A-säkringar, så jag skulle inte rekommendera att köra fler än två fönster samtidigt för att inte bränna A-säkringen, särskilt om man har någon förbrukare på cigguttagget eller eventuell släpvagn tillkopplad.

    Kanske kan detta inspirera någon annan till ett liknande projekt..
    Synd att bilderna är borta, har en sån där risig cdc-connect-bluetooth-mojäng som tar strömmen från cigguttaget och är ganska irriterande att inte kunna stänga av motorn utan att musiken dör.

    Hade då tänkt göra som du - jag må ha gått en elorienterad linje på gymnasiet men jag förstår inte varför man ska bränna dessa 30A-säkringar till de saker man vill styra?

    Fast nu när jag skrivit så börjar jag förstå - hade man inte bränt dem (och lött på kablar) så skulle även ström komma från det vanliga hållet och inte från reläet.

    Om jag endast är intresserad av att mata denna bluetoothenhet (på samma sätt som stereon) - finns det något enklare alternativ?

  5. #25
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Ja, de bilderna skulle man vilja se!
    Om någon har sparat dem får man gärna lägga upp dem med forumets egen bilduppladdning. Så de inte försvinner igen...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av foxy Visa inlägg
    Synd att bilderna är borta, har en sån där risig cdc-connect-bluetooth-mojäng som tar strömmen från cigguttaget och är ganska irriterande att inte kunna stänga av motorn utan att musiken dör.

    Hade då tänkt göra som du - jag må ha gått en elorienterad linje på gymnasiet men jag förstår inte varför man ska bränna dessa 30A-säkringar till de saker man vill styra?

    Fast nu när jag skrivit så börjar jag förstå - hade man inte bränt dem (och lött på kablar) så skulle även ström komma från det vanliga hållet och inte från reläet.

    Om jag endast är intresserad av att mata denna bluetoothenhet (på samma sätt som stereon) - finns det något enklare alternativ?
    Sedan tänkte jag använda klämma fast vanliga flatstift istället för att bränna säkringar - då är frågan - eftersom jag tänkt använda ett relä från Biltema som redan har en 30A säkring på sig - är det någon vits att säkra med 30A till 34, 36 och 6? Spontant tycker jag nej.

  7. #27
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av foxy Visa inlägg
    Sedan tänkte jag använda klämma fast vanliga flatstift istället för att bränna säkringar - då är frågan - eftersom jag tänkt använda ett relä från Biltema som redan har en 30A säkring på sig - är det någon vits att säkra med 30A till 34, 36 och 6? Spontant tycker jag nej.
    Att lägga två säkringar med samma värde i serie är meningslöst/dumt. Normalt har man lägre värde på säkringen ju närmare förbrukaren den är. (erkänner att jag inte kan pin-out på reläer i huvudet, samt att jag är för trött för att kolla )
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Lite hjälp ang kamkejda nollning B2x5
    Av Chaoz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 13:05
  2. Elhiss plus elspeglar ur funktion
    Av mbc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 20:30
  3. Hur fixa 12V-spännings uttag TOMT cigguttag, 9-5-01
    Av Turbo-Eddie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 10:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •