Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Högre laddtryck och skumma värden från bakre lambdason

  1. #1

    Högre laddtryck och skumma värden från bakre lambdason

    Har en Saab 9-3 med en 2,3a i från en Saab 9-3 Viggen.
    För ett tag sedan tändes CE lampan, men bilen gick ändå bra, något högre laddtryck än innan. (laddade ca 1,2 innan och nu 1,4 - 1,5)
    Lampan släkte sig själv och tändes någon dag senare igen. Prövade att koppla ur och in magnetventil och då släktes den och har inte tänds sedan dess.

    Kollade upp vad lampan hade lyst om och då visade den fel på lambdasonden innan katten. Vi gick in med tech2 och kollade värdena för lambdasonderna.

    Den första som CE varnade om visade normala värden, medan den bakre visade lite skumma värden. Vi gjorde då ett självtest på katten och de visade inga problem samt att avgasvärdena var väldigt bra. Hade haft mitt 3" JT system med sportkatt på i en vecka vid tillfället. Så vi antog att katten inte var trasig med tanke på avgasvärdena samt självtestet.

    Enligt dem på verkstaden där så kunde de skumma värdena beror på en lambdasond som var dåligt, och den kunde också påverkade de något högre laddtrycket.

    Det jag är orolig för är att bilen ska spika, då den laverar 1,5 bars laddtryck vid acceleration. Kör med en speciallmappad programvaran från maptun vilket ger ca 270hk/420nm. Och har allt för ett steg 2 förutom programvaran.
    Har en 3,5bars BTR liggande och undrar om det går att montera denna utan att ha själva programvaran för ett steg 2?
    Dvs. levererar BTR:en 3,5 bars tryck konstans eller endast när motorn behöver det?

    CE lampan har inte tänds något mer gång. Ska man ta detta som att det inte är något fel på lambdasonderna eller att de var något skumt med magnetventilen vid tillfället? Kan dessa förövrigt höja laddtrycket?
    Eller kan de små förändringarna i laddtrycket beror på att bilen helt enkelt har "mappat" in sig med den nya programvaran och att jag börjar köra mer och mer på 98oktan?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Högre laddtryck och skumma värden från bakre lambdason

    Du måste anpassa programvaran till den högre bränslemängden en 3,5 bar BTR får spridarna att leverera vid en viss öppningstid.

    Gör du inte det blir det knas i systemet när trionic försöker adaptera sig till de nya förutsättningarna.

  3. #3

    Re: Högre laddtryck och skumma värden från bakre lambdason

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Du måste anpassa programvaran till den högre bränslemängden en 3,5 bar BTR får spridarna att leverera vid en viss öppningstid.

    Gör du inte det blir det knas i systemet när trionic försöker adaptera sig till de nya förutsättningarna.
    Okey, då var de som jag tänkte mig.
    Hur är de med laddtrycket?, kan lambdasonden påverka laddtrycket, eller är de att själva bilen har adapterat sig till allt? Bilen har inte varit trimmad innan.

Liknande ämnen

  1. Svajjande laddtryck (loggade värden i grafer)
    Av Andreas O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-16, 17:09
  2. Skumma ljud från AC:n.
    Av ottovonkopp i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 20:24
  3. Högre laddtryck än 1,4?
    Av BadAss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 21:50
  4. Hjälp. Högre laddtryck?
    Av StewOo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 10:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •