Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Tryckrörs bygge t7

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    LINDESBERG
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8309

    Tryckrörs bygge t7

    Hej!

    Nån som har byggt ett tryckrör till en saab t7:a?

    Skulle vilja ha ett 2,5 tums tryckrör som dessutom ser fräschare ut än orginal (plast i 2.0tums), men alla de återförsäljare som säljer dom till mänskliga priser har inga på lager, så funderar på om man kan bygga ett själv med att köpa bitar från t.ex. do88.se eller nån annan återförsäljare.

    nån som har gjort? som kan säjja vad man behöver?

    Kör en saab 9-3 aero 2.0l årsm 2001
    B205R 2.0t 205hk med turbo Mitsubishi TD04 15T5

    BTW såg att det fanns på blocket om bygga grenrör som lego-bitar i silicon, nån som har erfarenhet utav det? är det bra? Tuning-import.com

    MVH Mathias
    Medlem #8309 - Mathias Österdahl|Saab OG 9-5 Aero|~360 HK 450 NmBiopower|Mackanized/Maptun|
    https://www.garaget.org/?car=415484

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Tryckrörs bygge t7

    Citat Ursprungligen postat av mathiasO_1985

    BTW såg att det fanns på blocket om bygga grenrör som lego-bitar i silicon, nån som har erfarenhet utav det? är det bra? Tuning-import.com

    MVH Mathias
    Bygga grenrör i silikon avråder jag dig starkt ifrån, grenröret extremt varmt och slangarna kommer smälta direkt.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Tryckrörs bygge t7

    Hej !

    Original laddluftrör räcker till för ganska mycket kräm, slösa dina pengar på annat!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: Tryckrörs bygge t7

    Citat Ursprungligen postat av mathiasO_1985
    BTW såg att det fanns på blocket om bygga grenrör som lego-bitar i silicon, nån som har erfarenhet utav det? är det bra? Tuning-import.com
    Som herr Boost skriver är ingen ide att byta bort orginal.
    Sen de "lego" grenrören är då man ska bygga en modell och se om allt passar vid ett x-rörsbygge inte att användas att köras med .

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    LINDESBERG
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8309

    Re: Tryckrörs bygge t7

    Citat Ursprungligen postat av brollann
    Citat Ursprungligen postat av mathiasO_1985
    BTW såg att det fanns på blocket om bygga grenrör som lego-bitar i silicon, nån som har erfarenhet utav det? är det bra? Tuning-import.com
    Som herr Boost skriver är ingen ide att byta bort orginal.
    Sen de "lego" grenrören är då man ska bygga en modell och se om allt passar vid ett x-rörsbygge inte att användas att köras med .
    jaså!
    Medlem #8309 - Mathias Österdahl|Saab OG 9-5 Aero|~360 HK 450 NmBiopower|Mackanized/Maptun|
    https://www.garaget.org/?car=415484

  6. #6
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Tryckrörs bygge t7

    Det här med större tryckrör, spelar det ens någon roll då utloppet från ICn iaf inte är större än typ 1.75-2"? Spelar väl ingen roll att det blir större "på vägen" när flaskhalsen ändå sitter vid ICn?

    Bara en fundering...

    Jag tror det är av mer värde att byta insugskobran, givetvis endast vid högre effektuttag än original. Det känns som att det kan göra mer för prestandan än ett tryckrörsbyte. Då blir det ju grövre hela vägen till turbon så att säga.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Tryckrörs bygge t7

    Vill du åt utseendet bör ju 9-5 98-99 insugsröret i alu fungera att modifiera lite för att passa även på 9-3.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    LINDESBERG
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8309

    Re: Tryckrörs bygge t7

    Angående insugsrör "cobran 04:ans" som t.ex. maptun säljer, passar tydligen inte på turbon i min bil, men läste nånstans att man kunde svarva ner anslutningen där för att få det att passa.

    nån som känner till nån FAQ. för det?

    kollade lite i haynes gör-det-själv handbok, men tyckte inte info;n angående turbo/insug var lika tydlig etc som annars i boken.

    Är det mycket jobb?

    måste man ta bort turbon?

    eller kunde man ta bort nån del från turbon utan att plocka ur tubon för att kunna svarva ner anslutningen till större insugrör?

    eller handlar det om plocka bort mycket komponenter omkring där?

    Tack på förhand!

    MVH Mathias
    Medlem #8309 - Mathias Österdahl|Saab OG 9-5 Aero|~360 HK 450 NmBiopower|Mackanized/Maptun|
    https://www.garaget.org/?car=415484

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: Tryckrörs bygge t7

    Hej
    Varför ska du byta till kungskobran? Och vad är ditt effektmål eller är det bara för att bytandets skull(bling bling)? Enklast är att ta lös turbon helt skulle jag gissa.
    Man byter till det och svarvar ner kompressorhuset några mm för att få plats med det större inloppsröret.
    finns lite trådar om den om du söker(länken fick jag inte att funka i mobilen).

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    LINDESBERG
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8309

    Re: Tryckrörs bygge t7

    Citat Ursprungligen postat av brollann
    Hej
    Varför ska du byta till kungskobran? Och vad är ditt effektmål eller är det bara för att bytandets skull(bling bling)? Enklast är att ta lös turbon helt skulle jag gissa.
    Man byter till det och svarvar ner kompressorhuset några mm för att få plats med det större inloppsröret.
    finns lite trådar om den om du söker(länken fick jag inte att funka i mobilen).
    håller på med 280hk mjukvara nu, men killen som hjälper mig rekomendera större insug för att gå vidare mot 300hk eller +

    men sökfunktionen är så svår på forumet, det finns alltså FAQ/trådar för byte av insug?

    vore jättesjyst om nån kan ge länk :P
    Medlem #8309 - Mathias Österdahl|Saab OG 9-5 Aero|~360 HK 450 NmBiopower|Mackanized/Maptun|
    https://www.garaget.org/?car=415484

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: Tryckrörs bygge t7

    Sök på kungskobra så lär du hitta en del:-)
    till 300+ är det dags att byta turbo 280hk fungerar med din turbo som den är nu.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Tryckrörs bygge t7

    Jag kör med original tryckrör i aluminium i kombination med en HX40.

    Fungerar finfint

Liknande ämnen

  1. Tryckrörs fråga.
    Av mathiasO_1985 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-03, 10:09
  2. Tryckrörs dämpare ng900
    Av Wallèn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 21:08
  3. Bygge om TSC/ABS til ABS
    Av HansWF i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 11:52
  4. Tryckrörs skarvslang? + bilder på dubbel 9k IC!
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 17:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •