Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Verktyg, vilket märke ska man ha?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Hallo.

    Har länge varit köpare av Bahco, mycket för att de just varit svenska och hållt bra kvalitet, nu sista verktygen jag köpte var ett skruvmejselsätt, först och främst var priserna höjda, dem var inte länge svensktillverkade och de kändes inte alls så trevliga i materialet längre utan mer som nått fynd i billiga kinaskräp-hörnan, sen var det felstavat på kartongen "Design and Quality Bahco Schweden" jaha kör vi med en engelsk-tyska blandning här?

    Tror det har funnits en tråd om detta tidigare, kan dock inte hitta den?

    Men jag vill helt enkelt ha lite tips på vad man ska satsa på för märke på sina verktyg?
    Vad använder ni andra?


    Just nu är väl min verktygssamling något i stil med 25% bahco, 50% biltema och 25% billigt kinaskräp...

    De verktyg jag köper av dyrare kvalitet är sånt jag använder ofta, verktyg som brukas någon enstaka gång köper jag av billigare sort.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Hylsor, blocknycklar, torx bits, krafthandtag...ja allt utom tex momentskaft kör jag Biltema grejer med 10års garanti stämpeln...

    Aldrig varit något problem att byta ut när man dragit av något...

    Visst det går sönder...men håller jä**igt bra för att vara billiga verktyg...
    Då mina verktyg är välanvända...

    Mvh J....
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    jag har 2 verktygssatser från Kamasa, är mycket nöjd med dessa verktyg, tyvärr
    så har jag dragit sönder spärrfuntionen på en av dom små spärrskaften, men dom ska ha en generös garanti så jag ska knalla förbi inköpsstället och höra vad dom säger.

    Om Bacho kan jag berätta att dom tillverkas i Spanien just för tillfället, men produktionen kommer med största säkerhet att flyttas till Kina så snart Kineserna lär sig ta fram material som håller.
    Min far är fd Bachoarbetare från Enköping och jobbade där när dom dom la ner produtionen och flyttade den till Spanien.

    Med vänlig hälsning,

    Mattias Eriksson
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Hallo.

    Har länge varit köpare av Bahco, mycket för att de just varit svenska och hållt bra kvalitet, nu sista verktygen jag köpte var ett skruvmejselsätt, först och främst var priserna höjda, dem var inte länge svensktillverkade och de kändes inte alls så trevliga i materialet längre utan mer som nått fynd i billiga kinaskräp-hörnan, sen var det felstavat på kartongen "Design and Quality Bahco Schweden" jaha kör vi med en engelsk-tyska blandning här?

    Tror det har funnits en tråd om detta tidigare, kan dock inte hitta den?

    Men jag vill helt enkelt ha lite tips på vad man ska satsa på för märke på sina verktyg?
    Vad använder ni andra?


    Just nu är väl min verktygssamling något i stil med 25% bahco, 50% biltema och 25% billigt kinaskräp...

    De verktyg jag köper av dyrare kvalitet är sånt jag använder ofta, verktyg som brukas någon enstaka gång köper jag av billigare sort.
    Det stämmer nog. Tror dock att även Bahco har lite olika "serier" med skillnad i kvalité på sina grejer. Typ amatör och proffs. T.ex. så har dom mejslar av lite olika kvalité, de bästa proffsgrejerna görs i Tyskland.


    Sen de lite sämre amatörgrejerna någon annanstans.


    Det enda (vad jag vet) som fortfarande tillverkas i Sverige av Bahco är Bågfilar, fogsvansar, roterande filar mm. som fortfarande görs i Lidköping.

    Om du ska köpa tänger av alla dess slag rekommenderar jag Knipex. Tyska grejer som har en fantastisk bra kvalité!


    /W
    9000 Aero -96

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    text & bilder
    Största anledningen att jag köpt bacho har varit att dem var svensktillverkade, en skiftnyckel som det står "made in spain" på är för mig inte alls samma grej.

    Redan där försvann ju 50% av anledningen till att köpa Bacho.

    Jag har ju flera andra verktyg i den svarta och orange serien och dessa har ju varit jättebra, men de senaste nu som har varit märktbart sämre i alla plastdetaljer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    text & bilder
    Största anledningen att jag köpt bacho har varit att dem var svensktillverkade, en skiftnyckel som det står "made in spain" på är för mig inte alls samma grej.

    Redan där försvann ju 50% av anledningen till att köpa Bacho.

    Jag har ju flera andra verktyg i den svarta och orange serien och dessa har ju varit jättebra, men de senaste nu som har varit märktbart sämre i alla plastdetaljer.
    Jag håller med dig, försöker också köpa svensktillverkat när det finns möjlighet.

    /W
    9000 Aero -96

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Citat Ursprungligen postat av Matte_E
    jag har 2 verktygssatser från Kamasa, är mycket nöjd med dessa verktyg, tyvärr så har jag dragit sönder spärrfuntionen på en av dom små spärrskaften, men dom ska ha en generös garanti så jag ska knalla förbi inköpsstället och höra vad dom säger.
    Jag har bytt flera stycken, alla storlekarna.
    Annars är jag supernöjd med denna stora Kamasa-låda.

    Men skulle jag köpa en låda nu för tiden så hade det blivit från Biltema.
    Köper oxå deras 10-års verktyg.

    Skall ni köpa Bahco så är Harald Nyborg billigast för er som bor nära dessa ställen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Har skruvat "en del" och som jag känner nu:
    Hylsor/förlängare, spärrskaft så duger Biltemas 10 års garantiserie gudagött för hemmabruk men jag brukar snygga till uppsättningen med mer exotiska långhylsor och fräna spärrskaft (helst 3/8")
    Tänger: nästan endast Knipex.
    Momentnycklar: enbart Stahlwille och därmed basta-vilken tillverkare har mer känsla?
    Skruvmejslar: kanske Wera?
    Bits: vetifan- vem har riktigt bra?
    Luftmutterdragare: IR ! - Vem har bättre???
    Blocknycklar: den gamla versionen av Bacho "pu" är riktigt bra, även andra tillverkare har fina saker tex Gedore.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Luftmutterdragare: IR ! - Vem har bättre???
    Mvh
    Atlas Copco, men då snackar vi en helt annan prisklass.
    9000 Aero -96

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Luftmutterdragare: IR ! - Vem har bättre???
    Mvh
    Atlas Copco, men då snackar vi en helt annan prisklass.
    Ja har testat dessa också, kanske dyrare men absolut inte bättre.
    Ska vi tävla vridmoment/bullernivå/vibrationer?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Citat Ursprungligen postat av Wallborg

    Atlas Copco, men då snackar vi en helt annan prisklass.
    Ja har testat dessa också, kanske dyrare men absolut inte bättre.
    Ska vi tävla vridmoment/bullernivå/vibrationer?
    Mvh
    Slänger vi in livslängd också så blir saken solklar

    /W
    9000 Aero -96

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Hylsor, blocknycklar, torx bits, krafthandtag...ja allt utom tex momentskaft kör jag Biltema grejer med 10års garanti stämpeln...

    Aldrig varit något problem att byta ut när man dragit av något...

    Visst det går sönder...men håller jä**igt bra för att vara billiga verktyg...
    Då mina verktyg är välanvända...

    Mvh J....
    Jag kör också med Biltemas verktyg.
    Visst, de håller nog inte lika bra som saker som kostar fem gånger så mycket, men som sagt så har de tio års garanti och att byta om något gått sönder har aldrig varit ett problem, inte ens utan kvitto.
    Glappet i 1/2"-spärrskaftet är inget att klaga på, men det finns självklart spärrskaft med mindre glapp.
    Ett hett tips är deras korta spärrskaft.
    Väldigt små, fina glapp och bra känsla, och självklart skitsmidigt i trånga utrymmen.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Hej!

    Jag kör med lite av varje. Exempelvis stahlwille, hazet, bahco och gedore.
    Har på de senaste skaffat mig ett par hylssatser från tengtools, 1/4 och 3/8. Lite budgetvariant jämfört med det andra men kan inte klaga på priset. Funkar ganska bra. Nackdelen är ytbehandlingen. Skit fastnar mycket lätt och går knappt att torka av pga den matta ytan. Hade bara 1/2 tum innan och tyckte det skulle bli lite väl dyrt att skaffa 2 hela satser med häftigare bitar på en gång.

    Jag förespråkar helt klart de dyrare proffsgrejorna. Må vara hänt att biltema mfl har väldigt bra pris, 10års garanti, lätt att byta om det går sönder mm. Men när går det sönder? Jo när man använder grejorna. Då vill inte jag lägga tid och pengar på att köra och byta utan då vill jag få saker gjorda.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Jag har en del biltema med 10 års garanti de har funkar jätte bra. Annars har man ju snap on de har man ju hört att det ska vara bra.


    Mvh

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    För de som vill ha BAHCO så har Jula en hel sats för 1299:- (1000:- i rabatt).

    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    75

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Jag kör också med biltemas verktyg, tycker det mesta funkar fint för en hobbymekaniker. Men deras bits är alldeles för mjuka...Var hittar man en bitssats av bra kvalitet?

  17. #17
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Citat Ursprungligen postat av Törrboo
    Jag kör också med biltemas verktyg, tycker det mesta funkar fint för en hobbymekaniker. Men deras bits är alldeles för mjuka...Var hittar man en bitssats av bra kvalitet?
    Vad gör du med dina bits egentligen?
    Jag har inte haft några problem med deras bits alls, förutom en pytteliten flatmejselbit som jag använde till något annat än en skruv, så den gick av i toppen.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    75

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Törrboo
    Jag kör också med biltemas verktyg, tycker det mesta funkar fint för en hobbymekaniker. Men deras bits är alldeles för mjuka...Var hittar man en bitssats av bra kvalitet?
    Vad gör du med dina bits egentligen?
    Jag har inte haft några problem med deras bits alls, förutom en pytteliten flatmejselbit som jag använde till något annat än en skruv, så den gick av i toppen.
    Hehe...Tycker nog att jag är ganska varsam när jag mekar. Senast momentdrog jag ventilkåpan och då såg torxen ut som en spiral efter 4 skruv, bytte till en ny bits från en annan biltema sats och den gick av direkt. Kanske va jag som fick några måndagsex iofs...

  19. #19
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Ang. torxbits så finns det inga som är riktigt bra vad jag hittat.
    Torx40 som används mycket har jag skaffat några från gedore a 200:-/st då alla andra blir korkskruvar, men även dom böjer sig om än inte lika våldsamt.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Verktyg, vilket märke ska man ha?

    Detta är en äkta Bacho från 60-talet och haveriet gjorde att jag blev stående mitt på vägen utan möjlighet att växla
    Knuten sitter på växellänkaget på Saabhusbilen ( saab92h.se )


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Digitalbox? Vilket märke?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 00:08
  2. Ny bygge, vilket märke?
    Av nejo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-02, 12:23
  3. Dags för sommardäck! Vilket märke?
    Av ola 1518 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 14:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •