Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: centralås \larm

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    58

    centralås \larm

    Har ett problem på min bil , förasidan går inte att låsa med den där dosan på nycklarna vad den nu heter men fungera bra på alla anndra dörrar
    central låset fungera på alla dörrar om man låser med nyckel så mekaniskt verka det fungera.
    Några tips på vad det kan vara försökte ta bort innsidan på förardörren i går men fick inte loss plasten som fixar med sidospeglarna/handtaget ..gav upp och tror att larmet bara fungera på passagera sidan
    och vad e det för stor svart boll som sitter mitt på instrumentbrädan ?
    Någon som vet var det kan vara för fel ??
    Äger en Saab 9000 CDE 2,3 ltt´96 nu med steg 2 ...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Medlem#
    5767

    Centrallås/Larm

    Hej!
    Jag har också en SAAB 9000 från 1995.
    Har även ett liknande problem.
    Prova att dra lös den röda kontakten som sitter i dörrstolpen där gångjärne finns. Rengör kontaktytorna. Ett annat alternativ kan var så att det är en liten microbrytare som sitter i förardörrens handtag. Denna kan vara smutsig eller trasig.
    När du skall ta lös knappen som justerar speglarna gör så här.
    Ta bort den svarta "pluppen" som du väljer vilken spegel som skall justeras. Använd en liten mejsel och tryck (samtidigat som du drar den rakt ut) på "flärpen" som du ser när "pluppen" är borttagen. Då ska du kunna få bort konsollen.

    roian
    SAAB 9-5 Vector Griffin 2,3 T 2009

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    58
    tack ska testa det i kväll
    Äger en Saab 9000 CDE 2,3 ltt´96 nu med steg 2 ...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    sala
    Inlägg
    107
    är det en centrallåsmotor på förarsidan ?

    vet att vissa 9000 man lånar delar ifrån på skroten har bara en störd brytar modul som gör att man låser/låser upp på alla andra dörrar. (alltså ingen motor i den)

    om du har en blå modul (lite udda utseende) så ska det vara motor i den. (bara förar dörren har en sån)


    --

    bollen på instrumentbrädan är väl en sensor till klimat anläggningen har jag för mig.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258
    Jag har hafft samma problem på min saab. Och nu i morse så bytte jag ut den svarta boxen som sitter under instrumentpanelen snett upp under kopplingen som har nr:4102851 ca 1 dm långt. Den styr så att larmet och c-låset lirar tillsammans, om jag har fattat saker och ting rätt. Och nu verkar det som om dosan funkar igen.

    Men nu har jag fått ett annat problem jag kan inte låsa på förarsidan! låsa upp går bra men inte tvärtom! kan det vara microbrytaren som är kass? eller är det något annat som spökar?
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    58
    ok har inte löst min problem än fick loss klädslen på dörren och tittde runt lite har en svart stor plast grej med en krok till dörrlåset så jag tittade så alla kablar satt på plats och sprutare lite kontakt olja på alla kopplingar även den i dörren hjälpte inte men ska se om jag hittar den där grejen björne nämner och se om det hjälper. Och plast kulan på instrumentpanelen sa någon att det var för att tjänna av solen och tempen på min ac vet inte om det stämmer men låter klokt
    ska greja med bilen i kväll så man får se vad som händer. vad var priset på den svarta dosan björne ny/beg ?
    Äger en Saab 9000 CDE 2,3 ltt´96 nu med steg 2 ...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258
    Jag sökte efter dosan på bildelsbasen och fick napp i Borås, dom skickade den på postförskott och jag fick betala 290:- för hela kalaset, vad jag förstår så var det ett BRA pris.
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

Liknande ämnen

  1. Centralås fail
    Av MightyMike i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 16:58
  2. larm 9-5
    Av Jerrtrud i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 23:42
  3. 9000 centralås
    Av Lindströmaren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •