Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

  1. #1

    Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Hej!
    Kort version: hur mycket bör en 95 kombi sjunka ihop bak med familjen och normal packning ombord?

    Längre version: min sjunker ihop 8 cm så skärmen täcker 2 cm av däcket. Jag bytte till lastfjädrar och det var ingen skillnad. Trist!

    När den sjunkit ihop ändras hjulvinklarna så däcken nöts fort på insidan
    Kan man ställa in hjulen så de funkar både med och utan last?

    Bakvagnens bussningarna är nyligt utbytta

    Mvh
    Tomas

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Hej

    Låter extremt. Var det en komplett nivåregleringssats som monterades och framför allt var det grejer till kombin? Är dämparna torra och fina?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  3. #3

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Hej!
    Bilen har inte nivåreglering.
    Dämparna och lastfjädrarna är splitt nya och avsedda för 9-5 kombi. Kört 150 mil med dem nu.
    De gamla grejorna var också torra och fina.


    Kan man göra hjulinställningen så den funkar även i lastat läge, dvs att cambervinkeln inte blir så stor då att den nöter insidan på däcken, men att bilen ändå är körbar då man sitter själv i den utan last?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Ett långskott kanske...men kan du ha fått sportchassie-fjädrar?
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  5. #5

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Enligt artikelnumret på fjädrarna så är det lastfjädrar för kombin.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Citat Ursprungligen postat av tomasbj
    Enligt artikelnumret på fjädrarna så är det lastfjädrar för kombin.
    Även kombin finns ju med det lägre sportchassit. Men dom är ju ändå väldigt mjuka i fjädringen tycker jag.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  7. #7
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Citat Ursprungligen postat av tomasbj
    Hej!
    Kort version: hur mycket bör en 95 kombi sjunka ihop bak med familjen och normal packning ombord?

    Längre version: min sjunker ihop 8 cm så skärmen täcker 2 cm av däcket. Jag bytte till lastfjädrar och det var ingen skillnad. Trist!

    När den sjunkit ihop ändras hjulvinklarna så däcken nöts fort på insidan
    Kan man ställa in hjulen så de funkar både med och utan last?

    Bakvagnens bussningarna är nyligt utbytta

    Mvh
    Tomas
    Nu vet inte jag vad du menar med normal packning, men så här såg min sänkta Aero ut med packning upp i taket inkl någon låda öl och 3 ungar i åldrarna 15 till 18år i baksätet.
    Hade sportchassi + eibachfjädrar.



    Ändå gick den klippstabilt i 240+ på autobahn.

    Så här såg den ut utan last:>



    Att den nöter lite extra däck när de tippar inåt i överkant får du ta, men nu kanske du inte kör väldigt många tusen mil med full last??

    Som sagt, det där att hjulen går mest på insidan av slitytan med massor med last är inget som egentligen går att göra nåt åt utan nivåreglering.
    Inge bekymmer dock så länge man följer rekomendationerna att inte köra med pilmönster och att ha rätt belastningsindex (vilket många inte har...)
    Jag har för mig att 9-5'an skall ha minst 94 i belastningsindex. De flesta billigare däck ligger på 89-92.
    Men i med mer luft så hjälper det till litegranna iallfall.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Hej

    Var har du köpt dessa lastfjädrar och dämpare? Jag vet att Sam Bilmode har extra fjädrar som monteras med befintliga standard. Tycker att det låter som att du inte har fått rätt grejer. Mig veterligen finns det bara nivåreglering att köpa hos Saab (Sachs) och dessa hjälpfjädrar. Tror även att GE hade en omgång förut som någon länkade till i en annan tråd, men att dessa nu inte finns kvar.

    Det som gäller är iaf ordentligt med luft i hjulen och ett högt belastningsindex (94) precis som Perr skrev. Visst kan man ställa in bilen och fixa den för last men hur kul tror du den blir utan last. Hur ser dina värden ut från senaste 4-hjulsmätningen?

    Vore kul om du kunde ta ett par kort vid tillfälle.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  9. #9

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Tack för tipsen!
    Din ser ut att inte ändras nästan alls med och utan packning, men svårt avgöra från bilderna.

    Pilmönster är vad jag har bak. Kanske borde flippa fram och bakdäck alltså! Ska vända dem på fälgarna också...

    Jag har XL 94 som belastningsindex på alla fyra däcken, så det borde inte vara en issue.

    På hemvägen sänkte jag från 3,0 kg till 2,4 med motiveringen att om de är stenhårda så nöter det ju än värre på insidan än om de flexar lite och sprider trycket bättre över ytan.

    240+? Inte illa. Själv kör jag i princip aldrig över 100 av diverse orsaker, bränsleförbrukning en av dem, livsfara vid olycka för mina barn en annan.

    Vi kör i princip alltid långväg (Övik-Ume på helgerna, Övik-Gbg ett par tre gånger per år) och med mycket last, och bilen står i garaget för övrigt, så de nya däcken för säsongen är redan ordentligt nednötta. Känns surt. Måste gå att ställa in för detta belastade läge, på samma sätt som din sänkta bil verkar ha mycket mer upprätade däck än min har i motsvarande läge (skärmkant i höjd med däcken).


    ....ska ringa DäckTeam eller nå'n och höra...

    Tack för all input!!

  10. #10

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    >Var har du köpt dessa lastfjädrar och dämpare?
    Hos ChassIT.se

    Jag vet att Sam Bilmode har extra fjädrar som monteras med befintliga standard. Tycker att det låter som att du inte har fått rätt grejer. Mig veterligen finns det bara nivåreglering att köpa hos Saab (Sachs) och dessa hjälpfjädrar. Tror även att GE hade en omgång förut som någon länkade till i en annan tråd, men att dessa nu inte finns kvar.

    >Det som gäller är iaf ordentligt med luft i hjulen och ett högt belastningsindex (94) precis som Perr skrev. Visst kan man ställa in bilen och fixa den för last men hur kul tror du den blir utan last.
    Det är frågan. Ingen aning.

    >Hur ser dina värden ut från senaste 4-hjulsmätningen?
    Det blev gjort för ca 1500 mil sedan då bussningarna byttes i bakvagnen. Vet inte vad det är för värden. Den var så här direkt efteråt.

    >Vore kul om du kunde ta ett par kort vid tillfälle.
    Ok!

    Kommer här:

    Svårt kanske se på denna bild, men de tippar inåt rätt bra.


    Slitage efter en halv säsong... 500 mil eller så.

  11. #11

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Nu ska bilderna vara online igen...

    Har bokat fyrhjulsinställning hos Euromaster. 300 kr för endast kontroll och 600 pm han behöver skruva. Bra deal!

    Han tyckte jag kunde lasta ned den delvis för att få ett värde som funkar för det mesta. Hur den blir helt olastad får vi se, men så kör jag ändå aldrig....

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Har du kollat hur dina "små" bussningar mår i bakvagnen ?

    De kan ofta ställa till det med för mycket lutning om de glappar.

    Hissa upp bilen bak och känn kl 18 uppe o nere samtidigt
    Hinner inte med allt.....

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Hej

    Vad är det för fabrikat på grejerna? Hur mycket väger det som du stoppat i bilen? Och som sagt cambern påverkas i högsta grad av dom bussningarna som Fredde1 tipsad om. Jag bytte mina i våras och det blev en ny bil.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  14. #14

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Dagens resultat:
    Bilen är vägd och verkar hålla sig inom det normala spannet och nära sin tjänstevikt. Inga konstigheter där alltså.

    Fyrhjulsmätningen var desto mer intressant och kändes som ett bevis på att jag inte är helt knäpp (men juryn överlägger fortfarande!) då de flesta vinklarna var rätt okay MEN cambern var helt åt skogen fel: den skulle vara -0°48' +/- 0°15' men var -3°13' resp -2°30'. Det var även fel på Castern i framvagnen, men där har jag "inga problem som jag själv känner till".

    Dock kunde inte verkstaden ändra Cambern då det inte finns skruvar för sådant. Vad i h-vete?!

    Hittade Camber-kits vid en snabb sökning på nätet och det verkar vara shims eller nå't. Betyder det att om jag vill fixa detta får man riva ned bakvagnen för att lyckas trä på lite brickor och grejs på lämpliga ställen? Eller är det förhållandevis enkelt och så en till fyrhjulsinställning då det är klart? Det börjar vara ett dyrt projekt detta. Hade varit bättre att köpa några uppsättningar däck snart...

    Bussningarna verkar vara okay. Inget glapp då vi gjorde testet som "fredde1" föreslog. Tack för tipset i alla fall!

  15. #15

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Mer förresten:

    Jag tömde bilen helt och lastade in saker med känd vikt. Lastade in 140 kg längst bak och den sjönk 4 cm. Lite interpolerat borde det innebära att om man sätter in två vuxna i baksätet och lite packning, då är det inte läge att koppla på husvagnen direkt!

    (på semesterresan sjönk den 8 cm utan någon husvagn)

  16. #16
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Citat Ursprungligen postat av tomasbj
    Dagens resultat:
    Bilen är vägd och verkar hålla sig inom det normala spannet och nära sin tjänstevikt. Inga konstigheter där alltså.

    Fyrhjulsmätningen var desto mer intressant och kändes som ett bevis på att jag inte är helt knäpp (men juryn överlägger fortfarande!) då de flesta vinklarna var rätt okay MEN cambern var helt åt skogen fel: den skulle vara -0°48' +/- 0°15' men var -3°13' resp -2°30'. Det var även fel på Castern i framvagnen, men där har jag "inga problem som jag själv känner till".

    Dock kunde inte verkstaden ändra Cambern då det inte finns skruvar för sådant. Vad i h-vete?!

    Hittade Camber-kits vid en snabb sökning på nätet och det verkar vara shims eller nå't. Betyder det att om jag vill fixa detta får man riva ned bakvagnen för att lyckas trä på lite brickor och grejs på lämpliga ställen? Eller är det förhållandevis enkelt och så en till fyrhjulsinställning då det är klart? Det börjar vara ett dyrt projekt detta. Hade varit bättre att köpa några uppsättningar däck snart...

    Bussningarna verkar vara okay. Inget glapp då vi gjorde testet som "fredde1" föreslog. Tack för tipset i alla fall!
    Citat Ursprungligen postat av tomasbj
    Mer förresten:

    Jag tömde bilen helt och lastade in saker med känd vikt. Lastade in 140 kg längst bak och den sjönk 4 cm. Lite interpolerat borde det innebära att om man sätter in två vuxna i baksätet och lite packning, då är det inte läge att koppla på husvagnen direkt!

    (på semesterresan sjönk den 8 cm utan någon husvagn)


    1) Jag tror du borde undersöka igen om du fått rätt fjädrar (och stötdämpare) överhuvudtaget.De verkar alldeles för mjuka.
    Även om du med den körning som du beskriver som "alltid lastad" borde investera i ett nivåregleringskit.

    b) Att justera cambern bak gör man genom att montera 1-3 st shims per sida.
    Inte jättesvårt, men är lite pyssel.
    MAn kan göra egna shims (finns mallar på forumet) och beskrivning hur man går till väga borde oxo finnas i nån tråd.
    Sök!

    Jag betalade 2400 kr för montering av 3 st shims inkl 4-hjulsinställning på Saab i Eskilstuna 2005-2006. Blev en jäkla skillnad på däckslitage och väghållning.

    Men det brukar mest vara sänkta bilar som har det problemet, vilket får mig att undra över dina kvaliten på dina fjädrar/stötdämpare.

    - Är det en sänksats/sportsats du köpt måste du shimsa bak.
    - Är det std/last-fjädrar skulle jag reklamera dem då de inte fungerar med last.

    Men det låter som du inte kommer bli nöjd utan en nivåreglering.

    Jag vet att många tidiga 9-5-or såg ut som din med mycket last.
    Och det blir väl inte bättre med tiden, speciellt inte om man byter till icke orginalgrejer.

    Jag själv stoppade i sportchassits gasdämpare bak på min första M/99 9-5 kombi. Med std stötare var den mjuk som faan bak, efter byte sedan tålde den last betydligt bättre. Dock var även den sänkt med Eibach 30 mm fjädar den oxo.

    Jag har kört alla mina 9-5'or sänkta och med massa last både i jobbet och på semestern, Jag kan säga att den ofta gick med mer än tillåten last i skuffen på den tiden jag tröskade land o rike runt med datorer o tunga 20-tums tjockskärmar för 6-8 elever + kursmaterial... Hade aldrig problem liknande dina.

    Mitt recept: Orginal sportchass-dämpare (minst bak) + Eibach sänksats.
    Och shimsade bakhjul pga av sänkningen då på sista bilen.
    Mest för att slippa slingrigheten i snömodden.

    Bilen var låg, visst, men det skillde aldrig några 4-8 cm.
    Var aldrig några problem att ta sig fram nånstan förutom att man fick stå bland långtradarna på färjorna.

    Förslag:
    Ring SDCC o kolla vad det kan kosta att köpa begagnad nivreglering.
    (http://www.sdcc.se)

    Släng ut en köpes annons här
    (finns de som plockat av nivåregleringen för att kunna sänka sina kombisar)


    Men räkna inte med att det finns nån billig lösning på ditt bekymmer.
    (Om nu inte fjädrarna är fel/defekta)
    En nivåreglering bak (dämpare/fjädrar) kostar nog ca 6000 på Saab.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  17. #17

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Någon som kan säga hur mycket längre in överkanten på däcket kommer med 0,3 mm shims? Gäller 17-tummare med 225/45-däck (yttre däckdiameter = 63.5cm).

    När man chimsar 9-5:or, för att råda bot på däckslitage etc., chimsar man så att överkanten på hjulet kommer längre in eller ut, då?
    Alla mina frågor gäller: Saab 9-3 2.0T 185hk T5 manuell, -98.

  18. #18
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Citat Ursprungligen postat av Yalouque
    Någon som kan säga hur mycket längre in överkanten på däcket kommer med 0,3 mm shims? Gäller 17-tummare med 225/45-däck (yttre däckdiameter = 63.5cm).

    När man chimsar 9-5:or, för att råda bot på däckslitage etc., chimsar man så att överkanten på hjulet kommer längre in eller ut, då?

    Oftast vill man minska cambervinkeln,
    vilket innebär att hjulet i överkant vinklas utåt.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #19

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Yalouque
    Någon som kan säga hur mycket längre in överkanten på däcket kommer med 0,3 mm shims? Gäller 17-tummare med 225/45-däck (yttre däckdiameter = 63.5cm).

    När man chimsar 9-5:or, för att råda bot på däckslitage etc., chimsar man så att överkanten på hjulet kommer längre in eller ut, då?

    Oftast vill man minska cambervinkeln,
    vilket innebär att hjulet i överkant vinklas utåt.
    Ok! Du har ingen koll på hur mycket 0,3, 0,6mm osv. ändrar hjulets position i överkant? Skulle nämligen behöva få in bakdäcken ca 1-1,5 cm i överkant, då de skrapar i skärmkanten annars. Kommer detta ge "röda" siffror vid hjulinställning, och förstöra väghållningen nämnvärt? STCC-bilar och liknande har väl väldigt stor camber, borde ju vara bra för väghållningen då?
    Alla mina frågor gäller: Saab 9-3 2.0T 185hk T5 manuell, -98.

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Lastfjädrar och nedsjunkning bak

    Citat Ursprungligen postat av Yalouque
    Citat Ursprungligen postat av perr


    Oftast vill man minska cambervinkeln,
    vilket innebär att hjulet i överkant vinklas utåt.
    Ok! Du har ingen koll på hur mycket 0,3, 0,6mm osv. ändrar hjulets position i överkant? Skulle nämligen behöva få in bakdäcken ca 1-1,5 cm i överkant, då de skrapar i skärmkanten annars. Kommer detta ge "röda" siffror vid hjulinställning, och förstöra väghållningen nämnvärt? STCC-bilar och liknande har väl väldigt stor camber, borde ju vara bra för väghållningen då?

    Jag avråder från att shimsa så att däcken tippar inåt så mycket som du säger.
    Den väghållningen vill du INTE ha.
    Bilen kommer bli jäkligt slingrig rakt fram och vara helt omöjlig i snömodd t.ex.

    Men tar hjulen i skärmkanten på en 9-5'a kan jag tipsa om några enkla steg.
    Dessa funkar med 225'or på 8,5 tums fälgar och ET 35.
    Vissa enstaka kan köra 235'or med ET 35 och 8.5-tum, även om jag aldrig sett en 9-5'a med en sådan fälg och 235'or helt utan skrapmärken på däcket...

    Har du:
    1) Tagit bort plastlisten på insidan av hjulhuskanten?
    2) Knackat upp de små "tänder" som håller listen?

    Då återstår bara valsning av skärmarna, eller en mer rimlig fälg/däck kombination.

    Men att ställa in bakhjulen så de tippar 1-1,5 cm i överkant, ujujuj, den bilen blir spännande för att inte säga farlig att köra.



    Edit:
    Såg just i en annan tråd att du kör en OG 9-3 med BBS RK 8x17" ET35 med 225/45-17.

    Men då tycker jag inte du skall ställa frågor i en 9-5 tråd....

    utan söka reda på de tips som finns för OG 9-3 skall rymma breda fälgar.
    Och du kör inte speciellt brett, så jag tror inte det är några större saker som skall till...
    Det är en jävla skillnad mellan en OG9-3 och en 9-5'a...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Lastfjädrar Saab 9000
    Av Luban i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 04:24
  2. Lastfjädrar till 9-5 med sportchassie (aero)?
    Av jellybear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-19, 11:49
  3. Nivomat eller lastfjädrar??
    Av Sword i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •