Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem med 9-5 motor

  1. #1

    Problem med 9-5 motor

    Hej!
    Jag har en 9-5 åsm 98 som av olika anledningar aldrig vill fungera mer än en månad i sträck :P
    nu till problemen Jag körde den till jobbet för 3 dagar sedan och när jag var framme på parkeringen så dog den och gick inte igång med nyckeln, den går dock att rulla igång och efter det så går det att starta med nyckeln.
    Dagen efter hände samma sak på samma ställe men även på hemvägen så stannade den mitt på e4:an under 4 rushen lagomt kul.
    Lämnade in den på verkstaden (ej saab verkstad) och drog sedan till saab och frågade dom vad det kunde vara för fel, dom trodde att det var tändkassetten (den är inte bytt ännu, bilen har gått 27k mil) eller vevaxellägesgivaren.
    Gick tillbaka till verkstaden och snackade med mekarn så vi kopplade upp den på datorn och konstaterade att den misständer på alla cylindrar men mycket mycket mer på cylinder 1 särskilt efter gaspådrag, tändstiften var okej inget fel med dem alls så han fick byta vevaxellägesgivaren och vi kikade igen, samma fel.
    Körde hem bilen (den funkade hela vägen) men jag vågar inte köra några längre sträckor.
    Den rycker lite grann om man ger full gas på 2:an lite lite grann sedan trycker den iväg fullt, läste något om att det kan vara en backventil/magnetventil som krånglar.
    När han plockade ut den gamla givaren så var det lite metallspån på den.
    Den ger inga felkoder enligt datorn, men något är ju fel på den.
    Ska jag köpa en ny tändkassett och chansa att det är den?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Problem med 9-5 motor

    1. Byt stift.
    2. Låna en fungerande DI-kasett av nån om du kan. Annars är det aldrig fel att ha en extra kasett i bagaget, det borde fler ha!

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3

    Re: Problem med 9-5 motor

    Ska jag testa byta stift ändå? vi kikade på dem och de verkade helt ok men men får testa byta o kolla med datorn om det är någon skillnad.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Problem med 9-5 motor

    Det är så lite pengar i sammanhanget så det brukar vara det första man byter.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5

    Re: Problem med 9-5 motor

    Så, då var tändkassetten bytt och fyra nya stift den har inte dött något ännu men misständningarna är fortfarande kvar.
    Jag körde några mil och det var över 2000 misständningar på cyl 1 och mellan 300-600 på de tre övriga.
    Kan det vara så att det är slangar som är väck eller kanske något fel på styrboxen ? jag kan inte särskilt mycket om bilar men efter att jag har läst här efter liknande fel så verkar det luta åt något sådant.

Liknande ämnen

  1. Problem med motor och AC
    Av Oceans12 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 16:42
  2. Motor problem 9-3 Tid SS -02
    Av Lifestyle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 09:37
  3. motor problem motor helt död saab 900 t 2.0t steg 2
    Av lenus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 03:19
  4. Motor problem
    Av pellehinds i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 02:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •