Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Turbo eller inte?

  1. #1

    Turbo eller inte?

    Som nybliven SAAB ägare har jag nu hittat till detta forum. Har kommit över en 9-3 2.0t SE -00, 154hk. 8000 mil. Pedantiskt skött av en äldre herre sen den var ny och med full servicebok och full historik på vad som är åtgärdat. Den var väl inte den billigaste på marknaden precis, 50 000 kr. Men med dom milen och i det skicket så känns det ändå ok. Nu till mina frågor. (kanske är dom dumma men förlåt, är helt okunnig ). Var helt säker på att det var en turbo (2,0t) innan nån sa åt mig att turbon har 185hk och att min är en sk ecopower. Vad är ecopower och vad står mitt t för? Hoppas på svar //Tommy//

  2. #2

    Re: Turbo eller inte?

    154hk:aren är en ltt så du har en turbo fast den laddar inte lika mkt som 185hk. samma motor som 185hk fast utan magnetventil och annan programvara.

    så köper du en magnetventil & chippar den så får du lika mkt effekt som om du chippar en "fulltryckare"

  3. #3

    Re: Turbo eller inte?

    köp den det är säkert billigare försäkring på den...
    som han sa så är det bara att köpa magnetventil och steg1 så går den bättre än en original fulltryckare. den turbon har säkert rullat mjukt och fint i den bilen så den borde hålla i många mil till. det är samma turbo som fulltryckaren T25 om det är en t5:a röd tändkasset

  4. #4

    Re: Turbo eller inte?

    Tack för bra svar. Har kollat på BSR och Nordic, runt sextusen. Viket rekommenderas? Eller finns det andra alt.? Ev. billigare?
    //Tommy//

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Turbo eller inte?

    Citat Ursprungligen postat av TommyT
    Tack för bra svar. Har kollat på BSR och Nordic, runt sextusen. Viket rekommenderas? Eller finns det andra alt.? Ev. billigare?
    //Tommy//
    Kika även på www.maptun.se
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6

    Re: Turbo eller inte?

    eller så köper du en lös magnetventil + slangsats begagnad eller ny.
    och sen bara mjukvaran hos valfri leverantör så blir det mkt billigare.

  7. #7

    Re: Turbo eller inte?

    Nu har jag gått igenom massa gamla trådar gällande chip. Vet ju inte direkt om man blir nå klokare av det .Grymt bra sida det här, verkar kunna få svar på det mesta. Kollat maptun oxå.

  8. #8

    Re: Turbo eller inte?

    fixa magnetventil och slangar så vet jag en kille i lysekil som tankar in steg1 program för 1.500kr

    har testat det på kompisens 9-5a han gick från 150hk till 220hk tror jag det var nu laddar den 1.1bar kan man se på open sid. allt har funkat bra och killen som gör det är duktig

    det kompisen fick va nån biopower el nåt sånt, men nu kan han köra på e85 dock så rekomenderade han att byta bränslepumpen om han skulle köra på e85 tydligen så ska allt annat funka med etanol enligt killen, jag är inte så duktig på sånt med data och program själv men det såg ut som att han hade koll

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Re: Turbo eller inte?

    lånar tråden lite, hoppas det är ok.

    En liten fundering slog mig när jag läste denna tråd.
    I bilar som inte har magnetventil(altså ltt) vad sitter i öppningarna som ändå är på sugröret till turbon, wastegaten och på kompressordelen?
    Är de bara pluggade eller?

  10. #10

    Re: Turbo eller inte?

    det sitter en slang från kompressorn till wastegaten och det ger bara 0.45 är inte helt hundra men det borde vara så. insuget el kobran som vissa säger borde vara puggad. de va jag tror bara rätta mig om jag har fel

  11. #11

    Re: Turbo eller inte?

    du har så rätt. kablarna till MV är fördragna så bara att plugga i kontakten o sätta dit slangpaketet

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Turbo eller inte?

    Citat Ursprungligen postat av Bonusspel
    du har så rätt. kablarna till MV är fördragna så bara att plugga i kontakten o sätta dit slangpaketet
    japp det är så. kobran/insuget på turbon är pluggad med en plas/gummi plugg. sedan går det en slang mellan turbon och wastegaten och det ger samma ladd som grundladdet ger.

    sedan sitter det en kontakt på vänster sida av kylen på og9-3 när man står och tittar på motorn. bara plugga in magnetventilen sedan skaffa ftt program eller steg1 chip. på t5 og9-3 får man runt 227hk med steg1 och 185 med ftt program.

    magnetventil hade jag iallafall köpt beg. jag köpte min på ett fordonsprogam för gymnasiet dom hade inte värst koll så fick min för 50kr. normalt brukar dom ligga runt 3-500 beg.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

Liknande ämnen

  1. Svar: 100
    Senaste inlägg: 2023-07-14, 12:25
  2. byta turbo ? eller inte ??
    Av omegaman1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 01:00
  3. moms eller inte? bra eller dåligt?
    Av lillen 761 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •