Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: krångel med motorn

  1. #1

    krångel med motorn

    min saab 9-3 ss vector 2,0 krånglar..
    Idag lånade min bror min bil.. och självklart pajjade den just då..
    Felet kom när han drog på och varvade upp.. då hackade den till.. tror att det kan vara luftmängdsmätaren som krånglar.. för så har den hackat förr-- speciellt när jag " segdrar" motorn-- Men nu hackade den.. sen gick det inte att köra den.. jag tycker det viner mer om turbon än innan.. men är inte helt hundra på det.. men tubon laddar upp o ner på tomgång.. .. gasar jag upp den snabbt, så svarar den dåligt.. och dör nästan när den går ner till tomgång igen..
    När brorsan försökte köra hem den ( han var bara 500m från hemmet) så hade den ingen ork alls.. turbon laddade fullt.. enligt mätaren.. men orkade knappt upp för en backe.. det är en automat.. så han fick lägga den i manuellt 1:an..

    Någon som kan komma med några bra idéer om vad det kan vara?... en kompis trodde det kunde vara katten... men skulle detta felet komma så snabbt då?

    Dozer
    kör fort o dö ung ;-)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: krångel med motorn

    Låter snarare som att du skjutit en tryckslang eller att IC'n gett med sig. Leta läckor till en början!
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3

    Re: krångel med motorn

    Nu har jag själv kört bilen lite.. innan var det en beskrivning av min bror som jag gick efter..

    Motorn går fint på tomgång.. inga missljud eller nått..
    Men turbotrycksmätaren vandrar lite upp och ner på tomgång.
    När jag provkörde den lite på gatan så dog motorn vid minsta lilla man gasade.. och jag hörde turbon "rusade" samt att den viner ganska rejält bara jag gasade upp till 2000 rpm.. Tog en chansning och körde skiten hemåt.. den dog för mig ett par ggr innan jag hittade ett optimalt varvtal.. 2500rpm i tvåans vxl.. körde ca 35-40km/h.. då höll den sig vid liv... men rätt som det är så försvinner all kraft... och om jag då släpper gasen helt.. och gasar på igen.. då går den igen..

    Så nu har jag bilen hemma iaf.. tänkte lämna in den imorgon för att få felkoderna avlästa... Men innan dess tänkte jag kolla om jag ser någon eller några slangar som e kassa...

    Glömde nämna innan... bilen är chippad... steg 1 av nordic uhr.. om det kan vara något som har hänt med inställningarna där?

    Har även provat att ta bort batteriet för att nollställa datorn... men de hjälpte inte iaf...

    Vet inte om min beskrivning kan hjälpa mer än det jag skrev innan...?

    / Dozer
    kör fort o dö ung ;-)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: krångel med motorn

    Citat Ursprungligen postat av Dozer
    Nu har jag själv kört bilen lite.. innan var det en beskrivning av min bror som jag gick efter..

    Motorn går fint på tomgång.. inga missljud eller nått..
    Men turbotrycksmätaren vandrar lite upp och ner på tomgång.
    När jag provkörde den lite på gatan så dog motorn vid minsta lilla man gasade.. och jag hörde turbon "rusade" samt att den viner ganska rejält bara jag gasade upp till 2000 rpm.. Tog en chansning och körde skiten hemåt.. den dog för mig ett par ggr innan jag hittade ett optimalt varvtal.. 2500rpm i tvåans vxl.. körde ca 35-40km/h.. då höll den sig vid liv... men rätt som det är så försvinner all kraft... och om jag då släpper gasen helt.. och gasar på igen.. då går den igen..

    Så nu har jag bilen hemma iaf.. tänkte lämna in den imorgon för att få felkoderna avlästa... Men innan dess tänkte jag kolla om jag ser någon eller några slangar som e kassa...

    Glömde nämna innan... bilen är chippad... steg 1 av nordic uhr.. om det kan vara något som har hänt med inställningarna där?

    Har även provat att ta bort batteriet för att nollställa datorn... men de hjälpte inte iaf...

    Vet inte om min beskrivning kan hjälpa mer än det jag skrev innan...?

    / Dozer
    Tycker som Manik sa, leta efter läckage på trycksidan eller trasiga vakumslangar!
    Din beskrivning stämmer för mig ganska bra överens med luftläckage mellan turbo och insug!
    Nu under dessa varma tider så kompenserar ju motorn med högre laddtryck för att uppnå begärt "vrid" pågrund av den lägre syrehalten i luften! 9-5 Aero kan ju ladda upp mot 1,4bar org vid denna värme mot 1,0-1,1b vid normala förutsättningar!
    Att turbon låter betydligt mer nu kanske är just för att ett tryckrör har släppt så "turboljudet" läcker ut i motorrummet!


    MVH J
    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

Liknande ämnen

  1. ABS krångel.
    Av SaabHasse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 17:46
  2. Cd krångel
    Av wilma08 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 16:06
  3. krångel
    Av zoom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •