Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Många tråder om ryckig gång.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Småland
    Inlägg
    35

    Många tråder om ryckig gång.

    Känns lite som att det är många just nu som har problem att bilarna går lite ryckigt och ibland tappar kraft. (även min)

    Hur är det med värmen? Kan inte det spela roll ?
    Jag menar här är det ju 30 + nu om dagarna.

    Tänker att motorn måste ju bli tok varm och kanske inte kyls lika bra.

    Hur är era tankar runt det. Spelar det roll eller skall bilen fixa det utan problem?

    mvh
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Många tråder om ryckig gång.

    Hej. Klart tempen spelar roll, jag kollade insugstempen på min bil när jag körde in i garaget och den låg på runt 65 grader igår. Detta vid en utetemp på över 30 grader. En kall vinterdag med minusgrader ute så ligger insugstempen betydligt lägre. Varm luft har ju inte samma densitet som kall luft heller, så i en T7 motor så måste bilen ladda mer för att få begärd mängd luftmassa. En T5 motor går ju på laddtryck istället så att jag TROR att så länge den kan ladda ex 1 bar så gör den det och då är den väl "nöjd" antar jag. Inte så insatt i T5. Sen om det funkar sämre/bättre än T7 som försöker kompensera, det vet jag inte. Motorn värmer ju kringkomponenter rätt bra nu också så det är klart det blir jäkligt hett under huven. Är det då någon komponent som är på väg att ge upp så kan den mycket väl påverkas av den höga tempen, ex torra vakuumslangar. Det är ju nu det är bättre än någonsin också att tanka 98 Oktan om det är rekommenderat, för att minska antalet spikningar. Sen såklart en annan IC som kan kyla laddluften bättre är ju rekommenderat för att inte tappa/bibehålla effekt

    Detta var mina spontana funderingar iaf.

    Mvh Fredde

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Många tråder om ryckig gång.

    Gäller Saab 9000
    Så här ser ut i org. konstruktion, så kan man själv tänka sig vad händer en sommardag med AC igång. Bättre IC krävs för att
    hålla lägre temp eller annan placering.



    PS! du fick ingen svar varför motor rycker men dom blir slöare om allt är org men motor trimmat.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Många tråder om ryckig gång.

    Det är nog många AC-system som jobbar för högtryck när det är så varmt också..

    AC,n (om den funkar) gör ju i sig att man tappar lite effekt och åtminstonde på äldre årsmodeller ge lite "ryck" eller snarare att bilen märkbart går lite tyngre när den går in. Antar att AC kompressorn får gå in mycket oftare i +35 mot för +15.

    Lägger man till det med att värmen i sig också påverkar motorn negativt samt att motorn får varmare och mindre luft kan nog göra sitt.

    Bästa är nog att kolla så tändstift, tändkassetter och slangar mår bra och sen helt enkelt hoppas på att den mest extrema värmen försvinner vad det lider.

    En bättre IC kan säkert hjälpa till men grundproblemet är nog den stora temperaturvariationen och den finns ju kvar oavsett, om än kanske inte lika stora variationer.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Många tråder om ryckig gång.

    Citat Ursprungligen postat av Pansar
    Känns lite som att det är många just nu som har problem att bilarna går lite ryckigt och ibland tappar kraft. (även min)

    Hur är det med värmen? Kan inte det spela roll ?
    Jag menar här är det ju 30 + nu om dagarna.

    Tänker att motorn måste ju bli tok varm och kanske inte kyls lika bra.

    Hur är era tankar runt det. Spelar det roll eller skall bilen fixa det utan problem?

    mvh
    Lånar tråden lite, då jag har ett snarlikt problem.

    Jag har fått problem efter att ha kört 60 mil till Skåne med min nyservade 9-5 SC BP 2.0t 2006. Problemen artar sig som en hackande motor på tomgång, men ger ingen felkod. Hackandet är dock inte hela tiden. Yttertemperaturen, eller snarare hur länge bilen stått i solen, påverkar beteendet. Har jag kört en lite längre runda så hackar den inte alls, eller lika markant.

    På morgonen är det lugnt. Men startar man bilen efter att den stått i solen så börjar motorn hacka (misständer?) på tomgång efter några minuter, speciellt om man lägger i D eller R. Varvtalet ligger väl på 800 och går ner till 700 när det hostar till. Bränsleförbrukningen känns också högre än normalt.

    Provade nyss att stänga av AC:en och då hackar inte motorn hos mig. Tycker detta är märkligt. Någon som har en idé vad felet beror på? Är AC:en för jobbig att driva och behöver en smörning eller nått?

    Men mönstret är kanske logiskt. ACC:en kanske bara kör igång när motorn stått på någon minut och/eller när den mätt upp direkt solinstrålning. Tempteraturen i kupén verkar inte vara helt styrande (har varit med om att jag stått med bakändan i solen, och då har det tagit några minuter innan kyan kom igång). När ACC:en kör och man dessutom lägger in R så håller man ju emot växellådan något. Och detta gör att motorn får det jobbigt. Problemet uppträder ju först när motorvarvet gått ner till 800, efter att legar på 1100 den första minuten.

    Följdfrågan är då varför motorn inte lyckas kompenserar för det extra arbetet hela tiden. Kan felet vara lokaliserat till en annan del, typ tändningen eller bränslespridarna kanske? Det har ju hänt att den även hackat till under acceleration.

    Tacksam för input.
    //Sebastian
    ~=:: SAAB 9-5 Vector 2.0t BioPower Automat Sport Combi 2006 ::=~

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40

    Re: Många tråder om ryckig gång.

    Hej

    Jag liksom många andra har också "ryckningar" i min SC 2,0T BP -06.
    Min ryckning är som mest vid konstant gas vid 1:ans vxl, låg fart, även när man slutar gasa så rycker han till...

    Har du prövat att rycka ut R-slangen på MV, upplevde då att det blev liiite bättre, dock inte helt utan/nöjd.

    Liksom tappat kraft vid acceleration verkar hålla i sig...

    Har ni duktiga saab gubbar fler tips för felsökning ? tar tacksamt emot fler tips.

    mvh
    Samurajen
    9-5 2,0T BioPower, -06, BSR steg 2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Många tråder om ryckig gång.

    ... Provade nyss att stänga av AC:en och då hackar inte motorn hos mig. Tycker detta är märkligt. Någon som har en idé vad felet beror på? Är AC:en för jobbig att driva och behöver en smörning eller nått?

    Men mönstret är kanske logiskt. ACC:en kanske bara kör igång när motorn stått på någon minut och/eller när den mätt upp direkt solinstrålning. Tempteraturen i kupén verkar inte vara helt styrande (har varit med om att jag stått med bakändan i solen, och då har det tagit några minuter innan kyan kom igång). När ACC:en kör och man dessutom lägger in R så håller man ju emot växellådan något. Och detta gör att motorn får det jobbigt. Problemet uppträder ju först när motorvarvet gått ner till 800, efter att legar på 1100 den första minuten.
    ...
    Var inne på en aukoriserad Saab och fixade klicket i rattstången (de körde in lite tejp i rattstången och det hjäpte faktiskt ).

    När jag lyckades visa problemet med hackig gång så sa killen att han aldrig sett något liknande. Jag kunde få komma tillbaka om några veckor när de var fler på verkstaden. Suck!

    Men jag är allt mer övertygad om att det är ac-kompressorns extra last som orsakar hackandet i mitt fall.

    //Sebastian
    ~=:: SAAB 9-5 Vector 2.0t BioPower Automat Sport Combi 2006 ::=~

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Många tråder om ryckig gång.

    Citat Ursprungligen postat av vidovic
    Provade nyss att stänga av AC:en och då hackar inte motorn hos mig. Tycker detta är märkligt. Någon som har en idé vad felet beror på? Är AC:en för jobbig att driva och behöver en smörning eller nått?

    //Sebastian
    Om magnetkoppling slirar dvs hugger i då blir de hack, ty den försöker koppla ihop kompressor med drivningen.Öppna motorhuv och kolla om de hugger eller inte.På min 9000 sitter ganska bra för att se vad de händer.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Många tråder om ryckig gång.

    Citat Ursprungligen postat av George
    Citat Ursprungligen postat av vidovic
    Provade nyss att stänga av AC:en och då hackar inte motorn hos mig. Tycker detta är märkligt. Någon som har en idé vad felet beror på? Är AC:en för jobbig att driva och behöver en smörning eller nått?

    //Sebastian
    Om magnetkoppling slirar dvs hugger i då blir de hack, ty den försöker koppla ihop kompressor med drivningen.Öppna motorhuv och kolla om de hugger eller inte.På min 9000 sitter ganska bra för att se vad de händer.

    MVH George
    Stämde bra på min. I förrgår började kompressorns lager leva jävlar. Nu är den bytt, och rycken borta.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Många tråder om ryckig gång.

    Vill även slå ett slag för spjällhuset om man har detta problem oavsett årstid.
    Tog isär mitt idag och det var absolut inga mekaniska fel på det, mer än att spjället behövde rengöras. Däremot hade kablarna till potentiometern vittrat sönder helt. Tidigare har det sagts att spjällhusen förstörs pga problemet med vevhusventilationen, men jag vill säga att det går sönder förr eller senare ändå pga temperaturförändrigar. Isoleringen till kablarna håller helt enkelt inte måttet och vittrar sönder efter några år. Jag hade inte en tillstymmelse till olja eller skit på elekroniksidan, men kablarna var helt slut. Gjorde ett desperat försök att laga dom kablar jag kom åt med krympslang, men tyvärr räckte det inte så det får bli ett nytt spjällhus.

    Typiska symptom på dåligt spjällhus är ryckig gång men inte när man kör full gas samt att den dippar på tomgång eller slumpmässigt missar ibland.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Många tråder om ryckig gång.

    Citat Ursprungligen postat av vidovic
    ...
    Följdfrågan är då varför motorn inte lyckas kompenserar för det extra arbetet hela tiden. Kan felet vara lokaliserat till en annan del, typ tändningen eller bränslespridarna kanske? Det har ju hänt att den även hackat till under acceleration.

    Tacksam för input.
    //Sebastian
    Jag har nog fått mitt fel fixat nu. Det kostade mig nära 5000:- (inklusive felsökningskostnad på ca 1500:-).

    I mittfall var det tändkasetten som behövde bytas. Bilpartner i Helsingborg kom fram till detta genom uteslutningsmetoden. Felet med att motorn hackar när AC:en med full displacement/dragläge på växellådan går in är borta. Väntar bara på en riktigt varm dag för att vara helt hundra på att det är åtgärdat

    Dessutom är min bränsleförbrukning rejält sänkt. På min tur till Norrland idag drog den 0.85 bensin och 1.11 etanol. Innan jag fixade felet så drog den 1.6-1.8 etanol och över 1.2 bensin, vilket var lite magstarkt så under sommaren på landsvägar.

    En fundering har jag dock fortfarande. När jag lämnade in blien på 9000-service innan resan, så berättade Mekonomen att ett tändstift man satt in hade varit kasst (sprucket) och det hade tagit ett tag innan man hittade det felaktiga, nya stiftet.

    Kan det trasiga stiftet ha skadat tändkasetten tro?
    Eller är jag bara för misstänksam?

    //Sebastian
    ~=:: SAAB 9-5 Vector 2.0t BioPower Automat Sport Combi 2006 ::=~

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Många tråder om ryckig gång.

    Citat Ursprungligen postat av vidovic
    Kan det trasiga stiftet ha skadat tändkasetten tro?
    Eller är jag bara för misstänksam?
    Behöver inte vara så men en känsla jag får när jag hör "Mekonomen" och "tändstift" i samma mening är en undring om de verkligen satt i rätt (NGK) stift i bilen och inte tagit något annat märke (De saluförde tidigare märket Beru bla.)

    Tändkassetten är känslig för att man använder rätt sorts stift för att den ska fungera riktigt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315

    Re: Många tråder om ryckig gång.

    de allra flesta fel ang ryckig gång skulle jag vilja hävda beror på stift,tändkasett eller kass spjälhus, har bytt många tändkasetter nu i sommar pga detta, senaste så hade tändkasetten spruckit vilket medförde att oljan rann ur tändspolarna. ofta förekommande av misständning på cyl 1-2 eller 3-4 enligt tech2.
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •