Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Motorras OG9-5 -06

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    290

    Motorras OG9-5 -06

    Jaha... då har det hänt..för ca 4 veckor sen fick jag ett totalt motoras på bilen, fanns inget att göra än att jag får byta motor på den.Det var en kolv som var en självmordskandidat och sprängde sig själv i luften...och sånt där är ju aldrig kul...blir ju en del utställningar som blir inställda av sånt här tråkigt..men..men..sånt är det. Men den 10/8 bär det iväg till MapTun i Örebro för steg fyra och etanol konvertering så det blir väl lite plåster på såren...nåt måste man ju unna sig..
    Saab 9-5 ARC 2,3t-06

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Motorras

    Ajaj, tråkigt värre. Bara att bita ihop och komma tillbaka ännu starkare

    Gillar bilen grymt förövrigt!

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 025
    Medlem#
    3471

    Re: Motorras

    Tråkigt det som hänt. Hur gick raset till? Under hård körning o varmt ute?

    Snygg bil för övrigt!

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Motorras

    Gå gärna igenom hårdvaran och se så allt är reko och inte ställt till med raset.

    Låter bra med byte av mjukvara, var tidigare leverantören också Maptun? I sådana fall är det ju intressant att be dem gå igenom mjukvaran. Att skjuta kolvar på en 06:a är vääääääldigt ovanligt.

    De kolvras jag kommit i kontakt med har på tidigare årsmodeller handlat om oljeproblem i viss mån men till störstadel dåliga mjukvaror.

    Hoppas du hinner klart i tid och får roligare efteråt!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Motorras

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Låter bra med byte av mjukvara, var tidigare leverantören också Maptun? I sådana fall är det ju intressant att be dem gå igenom mjukvaran. Att skjuta kolvar på en 06:a är vääääääldigt ovanligt.
    Nordic enligt garaget...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    290

    Re: Motorras

    Stämmer bra det att det var Nordic, och det var steg tre som jag hade i, och anledningen att det blev motorras vet jag faktiskt inte...körde lugnt och försiktigt skulle upp till Karlstad, och på en fin bred väg och inget möte så skulle jag bara "glida förbi..så när jag var jämsides med bilen så small det bara till och så var det slut på det roliga..bara att köra in på en parkering och ringa en bärgare...detta var en kort historia på vad som hände... och den 10/8 bär det iväg till MapTun som sagt och få i steg fyra med etanol konvertering....känns rätt gött kan man säga..
    Saab 9-5 ARC 2,3t-06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: Motorras 9-5 -06

    Kan ju vara kul om Maptun undersöker programmet lite.. Kan ju finnas en anledning där?

    Har inte heller hört talas om några >-06 med motorras innan.
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  8. #8

    Re: Motorras 9-5 -06

    Vad tråkigt !!! beklagar raset..

    Säg gärna till när ni hittar orsaken till raset

    mvh Fabbe

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    290

    Re: Motorras 9-5 -06

    Äntligen så får jag tillbaka bilen i veckan..(har dom sagt i alla fall)..efter fem långa veckor så skall jag få hämta den..och jag har mina misstankar varför det blev som det blev men det är inget jag vill skriva om...men jag skall säga till killarna på MapTun att kolla om dom hittar nåt som kan ha orsakat raset....
    Saab 9-5 ARC 2,3t-06

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    290

    Re: Motorras 9-5 -06

    Då har man fått tillbaka bilen äntligen..och även konverterat till etanol och steg fyra från MapTun.Äntligen fått i riktiga grejer i motorn, bilen går som en dröm, till skillnad från Nordic som jag hade i förut..och jag har mina välkdigt starka aningar varför motorn rasade för mig...med det trimet som satt i var det inte så konstigt att det gick som det gick..och jag är inte ensam om att motorn har rasat med sånt trim...tyvärr..men nu känns det bara bra...helt jävla ok om man säger så..
    Saab 9-5 ARC 2,3t-06

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Motorras 9-5 -06

    Hej!

    Vad kul att det har ordnat sig. Aldrig roligt när ens "skapelse" inte får luftas ute på vägarna. Mycket vilja & motivation som försvinner när man måste handskas med tråkigheter.

    Har maptun undersökt det tidigare programmet? Om så är fallet har du lust att dela med dig om vad som kan ha orsakat ett sådant ras.

    Mvh.
    Almy

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Motorras 9-5 -06

    Hej.

    Jag är också intresserad av att veta vad det var som orsakade raset. Om du vill så får du gärna skicka ett PM så slipper du skriva här.

    Mvh Fredde

  13. #13

    Re: Motorras 9-5 -06

    Trevligt att bilen går bra

    läste på garaget att du har maptun st4 etanol, 320 hk/450nm.. vad är det för hårdvara dom har slängt på då ? (st4 på deras hemsida visar 265hk?)

    //Fabbe

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    290

    Re: Motorras 9-5 -06

    Förlåt..jag var lite ivrig på tangenterna...315 hk ska se va...inte 320...

    http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... storder=43
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-09 klockan 18:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 ARC 2,3t-06

  15. #15
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Motorras 9-5 -06

    Hej !

    Har du testat vad den presterar för tider med racelogic i vissa intervaller ?

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-09 klockan 18:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    290

    Re: Motorras 9-5 -06

    Tyvärr inte hunnit göra det än..men det kommer...
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-09 klockan 18:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 ARC 2,3t-06

Liknande ämnen

  1. Motorras ?
    Av andm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-03, 12:38
  2. Motorras!
    Av TurTure i forum Region Syd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-20, 00:38
  3. Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t
    Av miche.f i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 99
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 21:14
  4. Ev motorras på G?
    Av dean i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 19:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •