Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Saab 9-5 = dragbil ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340

    Saab 9-5 = dragbil ?

    Hur bra drag bil är egentligen en typ en Saab 9-5 kombi.
    Sambon håller ju på med hästar och grejor och då inte sådana som man förvarar under en huv utan de som är livsfarliga i båda ändar. (bits och sparkas)

    Och nu funderar vi på att köpa någon nyare bil för oss vilket betyder runt 50 000 kr klassen. Jag är ju lite sugen på att hitta en fin 9-5 eller en 9-5 med rasad motor till ett kanon pris och byta den.

    Men sambon tycker om subaru och de har ju awd och är kända bra dragbilar.

    Kom igen nu vad drar ni med era bilar? Och hur går det?
    Gör mig klokare...
    MvH Fredrik

  2. #2
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    Är inga som helst problem att dra något med en 9-5

  3. #3
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    Min föräldrar hade husvagn när de hade 9-5 Aero -04 och var mkt. nöjda med hur den var att dra med! Funkade bättre som dragbil än den Volvo v70 2,4T -01 de hade innan, båda med org. nivåreglering skall tilläggas...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    Av mina bilar som jag haft så tycker jag 9-5 dieseln är att föredra som slävagnsdragare.
    Bra med kraft och låg bränsleförbrukning.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    9-5 funkar utmärkt hästsläp,har själv kört med 9-5 +hästsläp..funkade utmärkt
    I ditt fall är det nog en TiD som gäller

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    På sommarväg funkar nog 9-5an hur bra som helst men på vintern finns det inget som slår AWD. Sambon har en Subaru som hon drar hästsläp med. Jag lovar att Subarun kan köra upp för en snöig backe med släp där 9-5an fastnat utan släp.
    .....Nej, jag är ingen dålig förare. Det är så stor skillnad.

    Tilläggas kan att jag själv kör Saab. Har alltid gjort det och har svårt att tänka mig nåt annat!
    9-3 Aero -02

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    Låter ju som det kan fungera att ha en Saab som dragbil men frågan är om det inte är bättre att satsa på något som driver på alla fyra hjulen.

    Är en en Tid väldigt dyr att äga? Blir ju inte så många mil på ett år är tanken utan daglidags är det väl 9000 som kommer att få rulla.

    Fan man får väl helt enkelt försöka få provköra en 9-5a med hästsläp efter

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    Att starta med 9-5 i svag uppförsbacke med grusunderlag är ingen höjdare
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    Jämför man med andra framhjulsdrivna bilar kan jag lova att en 9-5 Aero eller diesel är väldigt svårslagen som dragbil.

    Naturligtvis är en fyrhjulsdriven totalt överlägsen på vintern, det går aldrig att komma ifrån.

    Jag har själv automatisk nivåreglering på min 9-5. Mycket trevligt.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Borås/Bredared Tidigare Nick: Micke S
    Inlägg
    87

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    använder min 9-5 kombi som dragbil till trollingbåten året om, tycker det funkar kanon, även vid sunkiga båtramper brukar det lösa sig utan större problem.
    Även jag har autmatiskt nivåreglering, det är helt klart att rekomendera, blir stadigt och fint med det

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    Citat Ursprungligen postat av Micke-S
    använder min 9-5 kombi som dragbil till trollingbåten året om, tycker det funkar kanon, även vid sunkiga båtramper brukar det lösa sig utan större problem.
    Även jag har autmatiskt nivåreglering, det är helt klart att rekomendera, blir stadigt och fint med det
    Hmm, kanske man skulle skaffa då, det var väl rätt lätt att eftermontera oavsett vilken 9-5 man har?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Borås/Bredared Tidigare Nick: Micke S
    Inlägg
    87

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Micke-S
    använder min 9-5 kombi som dragbil till trollingbåten året om, tycker det funkar kanon, även vid sunkiga båtramper brukar det lösa sig utan större problem.
    Även jag har autmatiskt nivåreglering, det är helt klart att rekomendera, blir stadigt och fint med det
    Hmm, kanske man skulle skaffa då, det var väl rätt lätt att eftermontera oavsett vilken 9-5 man har?
    Väldigt lätt Leta upp en sådandär dämpare, så kan du handla den andra billigt av mig

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    Jag har också dragit en del med min 9-5:a, tunga virkeslass, båttrailer, något gruslass ibland och så och det funkar kalas, som MickeS skriver så även om det är lite grusigt som det är vid slipen vid min brygga så går det bra, nu har jag iof inte så jättetung båt men haft större förut och det var enas problemas. Drar mest släp nuförtiden med min 9000 skall tilläggas, den är också kalas att dra med.
    Farsan har 9-5 kombi och drar också mycket släp och är också helnöjd.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    Om det ska dras hästsläp så är det inte mycket att fundera på,
    Subaru, hur djävla trevlig Saaben än är så saknar den 4-hjulsdrift.
    Och hur många hästar den än har under huven och hur bra den är på att dra släppet efter en asfalterad väg så kommer du ändå förbanna dig när du sitter fast i leran och du upptäcker att bil djäveln du just köpt är enhjulsdriven.
    Kolla på Subaru Legacy outback, mkt trevliga om än lite oplastiga i inredningen.
    Se till att kamremmen är bytt och 12 000 mila servicen är utförd,
    för kostar den som på min Impreza GT jag hade så vill en märkesverkstad ha 12 000:-

    //Mattias
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    Först ska man fundera på vilka vägar man kör på.
    Är de mycket backar o lätt att de blir halt o lite dåligt med fäste är de ju 4x4 som gäller.
    Men är de inte de så funkar de bra med FWD bil.
    Har själv kört med 9000 o tungt o dom är väldigt trevliga. Lika så är 9-5an att köra med släp med.
    Så länge man har rätt med lastningen!

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    86

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    SAAB 9-5 är en utmärkt dragbil!! Har även provat en hel del subaru men jag är inte imponerad. Jag tycker AWD är överskattat.

    På mitt jobb finns det både XC70 och 9-5:or. Jag vill alltid köra 9-5, oavsätt väglag. OCH det vill jag inte för att jag älskar saab utan för att körkänslan är överlägsen.
    SAAB 9-5 SE 2,3t -99

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    35

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    En 9-5a är en utmärkt dragbil. Jepp, på torr asfalt....

    På vintern, på en åker, där gräset är blött, där det är lera blir det snabbt en katastrof att köra framhjulsdrivet med ett TUNGT släp på kroken. Bara en så enkel sak som att backa upp över en trottoarkant kan bli problem när det är lite lass på släpet.

    Jag kör själv inte hästar men har ett 3000kg släp som rätt ofta lastas väldigt tungt. Drar det bakom en xc70 eller en 9-5 aero (och snart en skoda fabia, men det hör väl inte hit) och det är en enorm skillnad när det är halt.

    Till 9.5ans fördel vill jag säga att automatlåda&motor funkar riktigt riktigt bra även när det är ordentligt lass, bättre än volvon vill jag säga, men enhjulsdrift räcker helt enkelt inte alltid till.

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    Citat Ursprungligen postat av Matso
    En 9-5a är en utmärkt dragbil. Jepp, på torr asfalt....

    På vintern, på en åker, där gräset är blött, där det är lera blir det snabbt en katastrof att köra framhjulsdrivet med ett TUNGT släp på kroken. Bara en så enkel sak som att backa upp över en trottoarkant kan bli problem när det är lite lass på släpet.

    Jag kör själv inte hästar men har ett 3000kg släp som rätt ofta lastas väldigt tungt. Drar det bakom en xc70 eller en 9-5 aero (och snart en skoda fabia, men det hör väl inte hit) och det är en enorm skillnad när det är halt.

    Till 9.5ans fördel vill jag säga att automatlåda&motor funkar riktigt riktigt bra även när det är ordentligt lass, bättre än volvon vill jag säga, men enhjulsdrift räcker helt enkelt inte alltid till.

    Max 1800kg får man ju dra med 9.5an så drar du en 3000 tungt släp är de inte så konstigt!

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    35

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    [quote="Fredrik.jMax 1800kg får man ju dra med 9.5an så drar du en 3000 tungt släp är de inte så konstigt!

    /F[/quote]

    Vad är det som inte är konstigt?

    Med 3000kg avses förstås släpets totalvikt. Ungefär 1800kg kan man lägga på kroken på båda dessa bilar om man har E-kort och vid den lasten så är det en *avsevärd* skillnad i framkomlighet med fwd eller 4wd när det är halt. Jag har även provat med mycket mer last än så och det går förstår inte bättre för den framhjulsdrivna bilen då.

    Den som faktiskt har provat att köra med ett så pass tungt släp när det är halt ute vet att det är väldigt lätt att bli stående när man backar, trixar och fixar. Håller man sig på torr vägg är allt frid och fröjd, men det kan man ju inte alltid välja.

    9-5an som bil behöver inte försvaras. Ingen enhjulsdriven bil är en bra dragbil när det är halt. Inget konstigt med det. Den som säger att det funkar har inte kört tungt när det är halt. Funkar liksom inte att bli stående om man har en hel häst på flaket.

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Saab 9-5 = dragbil ?

    Okej men då ber jag om ursäkt för jag trodde du hade max last.
    Ligger man på rätt vikt så är de ju bra.
    Jag har själv kört tungt i halt väglag o då säger jag att däcken på bilen spelar väldigt stor roll.
    Jag vet inte vilka däck du kör med men dom däck jag har kört med har jag märkt stor skillnad på.
    Sen gräs när de är blött kan va lika besvärligt för en 4x4 om de är fel däck på där med.

    Men man ska kolla upp först i vilka förhållande man ska använda bilen med släp efter o sen köpa bil där efter. De är mitt tips.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Tips på riktigt bra dragbil.
    Av MrDanger i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 20:38
  2. saab 9-3 sc 2.0t biopower som dragbil till båt
    Av Agent Cooper i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 19:51
  3. Tips på bra dragbil..
    Av cato i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 16:03
  4. Varför inte en Sonett som dragbil?
    Av LM i forum Tidsfördriv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 12:10
  5. Bästa dragbil 9-5 150hk vs 9000 2,3ltt?
    Av kwansa i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •