Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: AC kompressor låter illa? ny fråga! någon med epc/wis

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    AC kompressor låter illa? ny fråga! någon med epc/wis

    Hjälper en vän med hans problem.

    Bilen i fråga är en Saab og9-3.

    Problemet är att ac kompressorn låter illa och det var lite rökutveckling samt att det luktade bränt från multiremmen.

    Ac funkar dock korrekt och alla hjul snurrar.

    Oljudet finns BARA då man stänger av AC (genom att trycka på off eller econ). Då börjar det skallra och låta allmänt illa från ac kompressorn och så fort man startar den så försvinner ljudet.

    Är den påväg att gå sönder? har den gått sönder? lager som skurit?

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: AC kompressor låter illa?

    Låter ju onekligen som att det är något lager eller liknande som har gett upp. Men är du säker på att det är från kompressorn och inget annat remhjul?

    Har inget direkt tips annat än att inte köra bilen längre sträckor eller att du utrustar dig med en kortare multirem och lägger en hylsnyckelförlängare och en spik samt en bild på hur remdragningen ska se ut i bilen för att kunna byta rem om lagret skär ihop helt då du annars blir stående och att du är mycket uppmärksam på tempmätaren ifall remmen går av eller slirar så du inte kokar bilen också till dess att du fått den lagad.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Re: AC kompressor låter illa?

    Som sagt så äger jag inte problemet som tur är

    Men jag är relativt säker att det är ac kompressorn då "problemet" endast uppstår då man stänger av och sätter på ac i bilen via knapparna.

    Multiremmar har jag bytt och det brukar vara rätt tight och slingrigt.

    Kan man byta bara lager på dem?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Töreboda Skaraborg
    Inlägg
    10

    Re: AC kompressor låter illa?

    Jag tycker det låter som om lagret till AC-kopplingen är kass!

    /Xlarge

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: AC kompressor låter illa?

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Men jag är relativt säker att det är ac kompressorn då "problemet" endast uppstår då man stänger av och sätter på ac i bilen via knapparna.
    Mjo. Helt troligt så är det lagret på kompressorn. Men det går inte att säkert säga att det är så för att problemet uppstår när AC,n inte går. Det kan vara ett annat hjul och ett annat lager som "vobblar" men som när det blir belastat (När AC,n går belastas alla remhjul mer, inte bara AC kompressorns) lägger sig rakt och funkar tillfälligt. Ta en kompis till hjälp och försök titta på vad som händer med alla remhjul vid ACC,ns tillslag/frånslag och se om du fysiskt ser nått galet och gör dig så säker som möjligt på vad som är fel innan något byts. Är så himla tråkigt när man byter saker i onödan och får göra om hela jobbet och byta rätt sak... Jag vet..

    För min del när det skrapade och hade sig så var det remhjulet till vattenpumpen som lossnat i fästningen och låg och karvade mot motorblocket. Dock, på min bil spelade det ingen roll om AC,n var på eller av. Sån tur var så upptäcktes det rätt snabbt..

    Men det kan helt klart vara värt att kolla upp så att man är SÄKER på att det är det lagret man tror låter och rasslar som verkligen gör det. I mitt fall med vattenpumpen så var jag först övertygad om att det var från servopumpshjulet som det lät. Så pass övertygad om att jag bytte servopumpen i onödan.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Re: AC kompressor låter illa? ny fråga...

    Har fått ett tips om en AC kompressor till en 900.

    Min fråga är då om det är samma/likadana ac kompressorer i en og9-3 och en saab 900.

    Någon som vet på rak arm eller om någon kunde kolla i EPC/WIS

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: AC kompressor låter illa? ny fråga! någon med epc/wis

    Steg 1: Kolla upp om det är lagret i magnetkopplingen som rasslar. Om så är fallet - byt lagret! Därigenom slipper du bryta ac-kretsen med allt vad det innebär.

    Bytet av lagret finns beskrivet i andra trådar här på forumet.Lagret kan sannolikt inhandlas från Rotera i Täby - kostar drygt 300:-

    Alternativet att byta AC-kompressorn med allt det merjobb det innebär blir avsevärt dyrare.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. En fråga om Ac-kompressor.
    Av Schwalan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 23:52
  2. Någon som bytt lager i AC-kompressor 9-5 99a?
    Av Bjorn_Karlstad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 09:32
  3. Någon som bytt AC-kompressor 9-3 ss?
    Av Pebben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 23:51
  4. Vilken ac kompressor? Någon med Epc?
    Av T200 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 08:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •