Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: När ska man använda "paddlarna" till en automat?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    När ska man använda "paddlarna" till en automat?

    Efter 13 timmar på jobb och på väg hem 07.00 så satt jag och funderade om någon verkligen använder dessa till något?
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: När ska man använda "paddlarna" till en automat?

    Tänkt samma sak... köper man en automat så varför sitta & kladda med paddlarna när lådan växlar alldeles utmärkt själv!

    Kan kanske vara skoj att växla själv vid lite mer inspirerad körning!

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: När ska man använda "paddlarna" till en automat?

    Jag använde mina ganska ofta. Speciellt vid omkörnings scenario då man kan ligga med rätt växel & bara trycka pedalen i botten utan fördröjande nedväxling. Sen vid vissa kurvtagningar eller i vissa typer av korsningar är det trevligt att ha rätt växel för att kunna komma iväg utan automatiskväxling. I vissa branta uppförsbackar så kan hastighet & varvtal bli på gränsen så det växlar upp & ner om vart annat. Även vid behov av viss lättare motorbromsning är det användbart.

    Men som Börne skriver, det är ju vid inspirerad körning paddlarna används mest. Vid normalkörning så njuter man av automatiken.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Re: När ska man använda "paddlarna" till en automat?

    Aldrig skulle jag vilja säga. Har haft det innan och de är i mitt tycker bara onödiga. Sega och långsamma att reagera gjorde att jag aldrig använde dem. Sportfunktionen funkar lika bra.

    Körde dock en VW RS32 (ca 300hk) med paddlar. Det var väldigt roligt och de svarade direkt! Hade saabens paddlar inte varit 3sekunder efter så hade det kanske haft funktion.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: När ska man använda "paddlarna" till en automat?

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Körde dock en VW RS32 (ca 300hk) med paddlar. Det var väldigt roligt och de svarade direkt! Hade saabens paddlar inte varit 3sekunder efter så hade det kanske haft funktion.
    Skillnaden beror till största delen på att det är fråga om två helt olika växellådskonstruktioner.

    Vad gäller manuell växling av konventionella automatlådor finner även jag i de allra flesta fall den funktionen överflödig.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: När ska man använda "paddlarna" till en automat?

    Testade porsches 7-stegade pdk-låda.

    Mycket snabba växlingar med paddlarna... men... automatlådan var helt suverän den med så paddlarna skulle nog inte användas allt för mycket för min del.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: När ska man använda "paddlarna" till en automat?

    Jag använder det precis som Fredrik/1941 skriver. Omkörningar på 4:an alt 5:an utan nerväxling och ändå fullgas. Alternativt med sovande folk i bilen lägga sig diskret på 3:an innan man trycker på för att slippa rycket.

    Och vid körning i backar på 50 sträckor sticker bilen gärna upp i 70 utan problem. Lägger man då i 3:an ligger den perfekt.

    Vet inte hurvida det forskades vidare i om man kopplar bort momentomvandlaren om man kör manuellt och ev kunde spara bränsle. D.v.s "låsa" på 5:ans växel på motorväg.
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: När ska man använda "paddlarna" till en automat?

    Jag motorbromsade mkt med dom, i Norge tex på fina bergsvägar är paddlarna suveräna! Likadant vid omkörning etc när man skall vara beredd på att dra iväg. Kickdownen är ju så fantastisk seg att när allt väl är på plats och motorn varvar och bilen skjuter iväg så är omkörningstillfället borta.... Problemet med paddlarna är ju att dom också är jättesega, så det handlar ju om att vara förberedd där. Vid vanlig körning så fyller dom ingen funktion alls, men just motorbroms grejen tycker jag var bra att ha.
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: När ska man använda "paddlarna" till en automat?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jag motorbromsade mkt med dom, i Norge tex på fina bergsvägar är paddlarna suveräna! Likadant vid omkörning etc när man skall vara beredd på att dra iväg. Kickdownen är ju så fantastisk seg att när allt väl är på plats och motorn varvar och bilen skjuter iväg så är omkörningstillfället borta.... Problemet med paddlarna är ju att dom också är jättesega, så det handlar ju om att vara förberedd där. Vid vanlig körning så fyller dom ingen funktion alls, men just motorbroms grejen tycker jag var bra att ha.
    Öhm, nu kanske jag inte hänger med men.. Är kickdownen seg? På vilken bil tänkte du på då? Kanske en 150 hk maskin isåfall. Min KD och kärra upplevs inte alls seg, sen kanske det beror på hur man planerar sin omkörning också? Jag tycker den kommer när jag "behöver" den iaf. Jag använder sällan Sportläget heller för den delen även om det hjälper en del vid inspirerad körning. Sen finns det ju sätt att finjustera när kickdownen ska hoppa in, men som sagt jag är ju nöjd så jag tänker inte tweaka mitt program i det syftet iaf

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Går inte använda "quote" i Marknadsplatsen
    Av jesprut i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 10:06
  2. Får man använda "glödljus" i extraljusen?
    Av andreas2251 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 11:32
  3. Behöver jag använda Meguiars "rubbing"?
    Av m_saab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 20:31
  4. Använda "vanliga" halogenlampor till p-ljus?
    Av JohanW i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-05, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •