Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: eventuelt turbo ras????

  1. #1

    eventuelt turbo ras????

    Hej har köpt en sabb 9-5 99 se fabriks trimmad på 190 hp. Jag hann köra 5 mil innan bilen börja gå jätte dåligt, hackade sig fram det blev ett stort moln bakom bilen det var inte det blå molnet som det blir av turbo ras men det såg mera ut som vattenånga fast det luktade brännd olja. undrar vad det kan vara för fel hoppas på toplocks packning... dock var det ett skrällande ljud från motorn. kan det var ic slang om den finns någon sådan på denna model??

    tacksam för svar Mvh Douglas

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    39

    Re: eventuelt turbo ras????

    Rökfärgen verkar inte gå att lita på. Min turbo rasade förra veckan och jag fick också vit rök som luktade olja. Visserligen kan något annat också ha gått sönder samtidigt, men då jag inte bytt turbon ännu är det okänt.

    Lossa sugröret och känn efter om impellern sitter fast.

    Min tråd: viewtopic.php?f=3&t=286565

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    9

    Re: eventuelt turbo ras????

    Färgen på röken beror lite på omfattningen av läckaget. Är det ett litet oljeläckage i turbon så ryker det blått. Är det ett stort läckage blir det vitt.

    Sen kan det bli lite vitaktig rök när man startar 9-5'or (givetvis andra också, men jag har bara sett det på 9-5'or) med halvkass turbo ibland tycker jag. Andra säger att jag har fel och att det är blårök. Fråga om åsikt menar jag...

    De gånger jag sett uppenbart vit rök vid turboras (två gånger) har det varit MYCKET rök. Hela bilen kan typ "försvinna" i rökmolnet om den står stilla.

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •