Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byta Virvelspjäll på 9-5 1,9 TiD utan att dem. högtryckspump

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Byta Virvelspjäll på 9-5 1,9 TiD utan att dem. högtryckspump

    Hej,
    Kan man byta virvelspjället utan att ta bort högtryckspumpen på en 9-5 1,9 TiD från 2006?

    Högtryckspumpens demontering drar ju iväg med kammrems demontering också.

    Blir lite väl mycket att riva hemma.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: Byta Virvelspjäll på 9-5 1,9 TiD utan att dem. högtryckspump

    Man måste demontera pumpen men det går att låsa remhjulet mot kåpan så det är inget problem. Spana lite i WIS:en så ser du hur du ska gå tillväga. Lite småpill med insuget men inget speciellt avancerat. Tips: Lägg papper eller liknande under pumpen vid demontering så att du inte tappar kilen. Använd fett så att den sitter kvar i spåret vid montering. Lycka till!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Byta Virvelspjäll på 9-5 1,9 TiD utan att dem. högtryckspump

    Hej,
    Jag såg i Wis'en att jag behövde en del special verktyg dels för att låsa kamaxlarna
    samt några till för att få bytt kammremen som nog är lika bra att ta samtidigt.

    Så jobbigt för att det sitter pinnar istället för bult kan man skruva ur pinnarna ur blocket tro eller sitter dom som tusan.

    hitta den här satsen
    http://www.jhmbuttco.com/acatalog/info_AST4775SAAB.html

    Vad jag funderade på var att dela insuget då kanske man kan ta innersta delen utan att plocka pumpen.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: Byta Virvelspjäll på 9-5 1,9 TiD utan att dem. högtryckspump

    Ja ska du byta kamremmen så är det ju lite mer pill, se då till att byta vattenpumpen samtidigt för den är känslig på dessa motorer. Ska du däremot bara byta virvelspjällen så måste du ta ner pumpen men inte remmen eftersom du vid demontering fixerar pumphjulet i kåpan. Om jag kommer ihåg rätt så behöver du bara två M6 skruvar i lämplig längd och en avdragare för att få loss pumpen från remhjulet. Pinnskruvarna brukar lossna utan större problem men har för mig att pumpen sitter i vägen för ett par av dom. Det är inte demonteringen av pumpen som är den svåraste biten och det går ganska fort om man har lite mekvana.

    Mvh. Erik.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Byta Virvelspjäll på 9-5 1,9 TiD utan att dem. högtryckspump

    Hej,
    jag hittade en tråd i ett Engelskt vectra forum.
    Där visade dom just på låsningen av pumpen med M10, får ha både M10 och M6 liggande.
    EDIT
    Det är två M6 hål med gängor bakom pumphjulet och två med gängor i hjulet
    så jag använde 4 av kammkåpans M6 skruvar dels för att fixera hjulet mot motorn sen två för att hålla hjulets distans från motorn.
    Innan jag fäste skruvarna så lossade jag muttern som håller hjulet,
    sen var det bara att fixera hjulet och lossa pumpens 3 fäst muttrar något
    och knacka till på muttern så att pumpen lossade.
    Jag låter pumpen sitta så länge som möjligt och har allt klart runtomkring när jag tar den sista biten.
    Slut edit

    Då behövde man inte röra kamremmen, vilket jag gärna avstår då jag inte behöver byta den fören om 5000 mil.
    Då behöver man ju inte låsa kamaxlarna eller nått, blir ju mycket enklare.
    Pumpen skall visst vara av högtryckstyp enbart och inte behöva ställas in då man återmonterar den.

    Det man skall hålla koll på är en liten kil som sitter i axeln och låser remhjulet mot pumpaxeln den kan visst lätt ramla ner och försvinna.

    På vissa ställen hävdar dom att man alltid skall byta GM 55205127 aktivatorn/motorn som vrider på spjällen, eftersom den ställt in sig efter det insug den varit monterad på... låter ju lite konstigt och den kostar ju 2500 kronor så billig är den inte. Men om man är där och river så kanske man inte vill försöka byta virvelmotorn vid ett senare tillfälle.

    Hittade också en fin beskrivning av hur man smörjer upp och fixar till EGR ventilen
    man borrar ett 3 mm hål och donar ur solinoiden som sen smörjs upp och putsas upp.

    Även en hel del snack om en plåt packning med 4 st 8 mm hål i som stryper/sätter fart på avgaserna ut från EGR'n skall vara något Fiat hittat på som monteras på Alfa och Fiat, men hur det går med partickelfiltret då vet jag inte...
    Men med denna blir det mindre sot in i insuget vilket leder till bättre hållbarhet.

    Men EGR uppsmörjningen verkar väldigt bra och 1 timmes jobb sparar mycket pengar.

    Nu skall jag skaffa 4 stycken skruvhättor(sådana man döljer skruvar med) att limma på min virvelspjälls arm dom skall visst finnas i lämplig dimension för att bygga upp ett nytt hål där det är utslitet, så att jag kan köra en vecka eller två till innan det blir byte av insug.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Byta Virvelspjäll på 9-5 1,9 TiD utan att dem. högtryckspump

    Nu ligger det ett nytt fint insug samt en ny aktivator motor hemma och väntar på montering.
    Min bil som är tillverkad 200606 hade den gamla varianten av virvelspjälls lagring.

    Men det var tusan vilken tjära det sitter i insuget

    Sot från EGR'en och oljedimma bildar lager på lager av smet.
    Inte undra på att vivelspjällen inte håller.

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  7. #7

    Re: Byta Virvelspjäll på 9-5 1,9 TiD utan att dem. högtryckspump

    Ska själv byta virvelspjället på min -06 nu i helgen.Fick tipset av en mek på Saabverkstan att man kan kapa pinnbultarna så slipper man dem. pumpen.Vet troligtvis på söndag om det gick bra

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Byta Virvelspjäll på 9-5 1,9 TiD utan att dem. högtryckspump

    Hej jag har ny bytt det som var stönigt var att få tillbaka pumpaxeln i precis rätt vinkel för att kilen skall passa in jag monterade kilen 35% ut/in motmotorn alltså med lite uthäng innåt i pumphjulet, man skall nog markera/fila ur lite i axeln precis i linje med kilens urgröpning fram så man lättare kan se att dom ligger precis i linje
    Jag behövde använda en avdragare för att få loss hjulet då det liksom kilar fast sig
    mot hjulet, nu skulle det gå fort att göra om men igår tog nog bara av och på med pumpen 3 timmar!! men det beror ju på att man är försiktig/osäkerhet och inte vågar ta i om man inte är säker på att det ligger helt rätt.

    Men med bra spår som exact visar var kilen sitter på axeln längst fram så skall det nog gå väldigt lätt.

    Klart osmart av dom att lägga kilen kl 7 på axeln precis där man inte ser den och där den lätt lossar(blir där när man låser hjulet) kunde ju lagt den kl 12 fiatfolket.

    Mvh Per

    p.s nu missar man saab festivalen för att man inte får någon tid för partickelfilter regenerering...
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    42

    Re: Byta Virvelspjäll på 9-5 1,9 TiD utan att dem. högtrycks

    Hej!

    Någon som har en bra sammanställning på vilka delar (packningar o.dyl) man behöver ha hemma om man ska blocka bort och rengöra insuget?

    Tacksam för lite tips på bra länkar på hur man går till väga! Har hittat bladet med felsökning av virvelspjällen från Pierburg (stavas det så???) men inte sidan som beskriver fastsättning av bränslepumpens remhjul för att slippa ta bort kamremmen.

    Per

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Byta Virvelspjäll på 9-5 1,9 TiD utan att dem. högtrycks

    Hej,

    lätta på kamremmens plast skydd så ser du allt.

    det är väldigt simpelt när du ser hjulet framför dig.
    4 hål varav två ställs in så att dom passar "muttrarna" i bakomliggande kåpa.
    dom andra två använde jag för att spänna/säkra hjulet lite extra.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: Byta Virvelspjäll på 9-5 1,9 TiD utan att dem. högtrycks

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Hej,

    lätta på kamremmens plast skydd så ser du allt.

    det är väldigt simpelt när du ser hjulet framför dig.
    4 hål varav två ställs in så att dom passar "muttrarna" i bakomliggande kåpa.
    dom andra två använde jag för att spänna/säkra hjulet lite extra.

    Mvh Per
    Dom andra två hålen i remhjulet är gängade för att passa avdragaren (Saab specialverktyg). Ganska lätt att snickra ihop en själv om man vill.

Liknande ämnen

  1. Byta till FTT utan att byta mjukvara?
    Av brandin86 i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-11-29, 20:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •