Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    Re: SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Aschie
    Tack för ditt svar.. Gällande avmontering/monteringsmomentet så gjorde jag detta igår. Bytte nämligen hela ratten (ink airbag o knappar).
    Behöver man montera bort något mer för att byta kontaktsnurran? Vad jag minns så gick kablarna nämligen "in" i "justerreglaget" om man kan kalla det för det, dvs den delen där blinkern sitter på.
    Kan man plocka kontaktsnurran från en bil på skroten tror du?
    Om du läser min förklaring en bit upp i tråden försöker jag förklara att kablarna mellan ratten och kupén inte går igenom ratten och väggen till instrumentpanelen och tvinnas upp längs rattstången varje gång du vrider på ratten.

    MELLAN ratten och instrumentpanelen sitter en kontaktsnurra som följer med rattens rörelser och överför signalerna mellan rattens knappar och rattens fasta kablar och instrumentpanelens fasta kablar och enheter som styrs av knapparna. Det är DENNA del som behöver bytas. Inte ratten i sig.

    Jag vet inte om jag klarar att förklara det tydligare än så.

    Men på din fråga om du kan ta en sådan från skroten? - JA. Det kan du. Men om Airbag-lampan redan lyser så är det inte säkert men rätt så troligt att lampan inte känner av att problemet är lagat utan för att släcka lampan efter reparationen så måste man släcka det med hjälp av en felkodsläsare eller Saabs diagnostikverktyg, Tech-2.
    Haha TACK! Jag vet exakt vart jag ska leta nu o hur jag gör det.. !
    Airbaglampan lyser som tur inte så det problemet har jag inte..
    Nu ska jag ta mig en öl och imorgon bär det av till skroten

    Ha en trevlig helg nu

  2. #22
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion

    Citat Ursprungligen postat av Aschie
    Haha TACK! Jag vet exakt vart jag ska leta nu o hur jag gör det.. !
    Airbaglampan lyser som tur inte så det problemet har jag inte..
    Nu ska jag ta mig en öl och imorgon bär det av till skroten

    Ha en trevlig helg nu
    Tack detsamma! Hoppas att du hittar en schysst del och att du kan laga bilen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    24

    Re: SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion

    Jeg hadde Airbaglampe på min, det ble lest ut feilkode B0044 med Tech2 og jeg byttet selv kontaktsnurre/släpring. Brukte en begagnad siden Saab ikke kunne skaffe ny del. Rattknapper og horn/tuta fungerte fint, kun airbag error. Etter byttet slukte SRS/airbag lampen uten at den måtte nullstilles med Tech2. Feilkoden ligger sikkert i minnet, men Airbag lampen lyser ikke
    MY05 9-5 Aero Sedan
    http://www.garaget.org/?car=106162
    STCN #372

Liknande ämnen

  1. Airbag lampa lyser & tuta funkar ej.
    Av Maarcus.L i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-01, 18:53
  2. snart service, men ingen lampa lyser!? 9-5
    Av KingDingeLing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-09-16, 19:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •