Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion

  1. #1

    SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion

    Hej köpte en bil för några dagar sedan...

    allting funkade felfritt 3 dagar...

    Sen helt plötsligt började airbag lampan lysa,
    tutan slutade fungera,
    och multifunktions ratten också...


    verkade inte som det var säkring eller givare, men inte helt säker.
    Vad kan det annars vara... jag ändrade ställning på ratten vet inte om det kan ha gjort att något blev glappt? :o

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: ABS, Tuta, och multifunktion

    Välkommen hit! Köpte du bilen privat eller av handlare? Om du köpte den av en handlare så prata med denne.
    /Johan

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: ABS, Tuta, och multifunktion

    1. Varför så hemlighetsfull angående vilken bilmodell det handlar om?
    2. Mycket tyder på att det är problem med "coil spring" dvs kablaget till ratten.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4

    Re: ABS, Tuta, och multifunktion

    Saab 9-5 2.0t -99
    Privat bilhandlare i befintligt skick

    om det nu är kabelhärvan, hur fasen går jag till väga då? :o riva halva bilen?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: ABS, Tuta, och multifunktion

    Hej!
    Du har samma fel som mig!
    I mitt fall var det själva släpringen i kontakten som blivit helt nermalen.
    För att ta ut den skruvar du väck ratten och airbagmodulen, gör du på ca 5min.
    Kontakten kostar 1300kr ny på SAAB. Och enligt SAAB måste den giftas in, vilket jag fått höra på andra håll nu att den inte behöver, så det låter jag vara osagt.

    Men 1300kr kostar ny kontakt iaf.
    Saablös dåre

  6. #6

    Re: ABS, Tuta, och multifunktion

    läskigt och skruva bort ratt med airbag?
    saftigt med 1300, måste ju finnas på skroten ?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: ABS, Tuta, och multifunktion

    Citat Ursprungligen postat av turboharen
    läskigt och skruva bort ratt med airbag?
    saftigt med 1300, måste ju finnas på skroten ?
    Eftersom airbag lampan lyser så funkar inte airbagen.
    Men givetvis kopplar du väck batteriet ändå, man blir så mycket lugnare
    Saablös dåre

  8. #8

    Re: ABS, Tuta, och multifunktion

    tror ni airbag lampan också lyser, sen tutan och ratten slutade fungera?

    för när jag köpte den för 3 dagar sen lös inte airbag, tuta funka, ratt funka

    och nu kom alla dom 3 samtidigt borde vara så att airbagen inte är pajj förutom nå glapp kablage?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: ABS, Tuta, och multifunktion

    Citat Ursprungligen postat av turboharen
    tror ni airbag lampan också lyser, sen tutan och ratten slutade fungera?

    för när jag köpte den för 3 dagar sen lös inte airbag, tuta funka, ratt funka

    och nu kom alla dom 3 samtidigt borde vara så att airbagen inte är pajj förutom nå glapp kablage?
    Själva Airbagen funkar säkerligen, men den kommer inte lösas ut vid ev krock då kontakten mellan rattstången och airbagen är trasig. ÄR denna kontakt trasig funkar inte ratten alls mer än att ratta med, dvs tutan, airbag och multifunktionsknapparna funkar inte.

    Du har två insex skruvar på sidan av rattan för att lossa airbagmodulen, sedan en 22-27mm hylsa för låsmuttern till rattstången.
    Har du tur kanske det är så simpelt att en kontakt hoppat loss, tar ju inte mer än 5min att kolla.
    Saablös dåre

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: ABS, Tuta, och multifunktion

    Som en notis så behöver du högst troligt in på Saab för att släcka airbag-lampan sen även om du bytt kontakt och airbagen funkar så kommer antagligen lampan ändå att lysa till felkoden är nollad.

    Och appropå airbag-lampan så tog jag mig friheten att ändra lite i rubriken då det där hänvisades till "ABS" vilket jag antar var felskrivet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11

    Re: SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion

    hade isär airbag modulen, men ja vågade fan inte röra alla dessa kablar,
    jag försökte trycka in dom, men att ta bort hela airbagmodulen för att komma åt bulten till ratten våga ja fan inte ? :P

    Satt 2 klipps som egentligen bara var att rycka,
    men den andra som var typ svart rutig som gick till airbagen med massa
    varningstecken och !!!! och blabla den våga ja inte dra ut så kunde inte ta bort ratten. och trycka in kablarna hjälpte inte

    vad gör ja ?

    En till sak ja tänkte på, jag tror inte felet sitter vid ratten eller strax innan,

    eftersom alla dessa funktioner hade 3 separata kabel härvor.
    även kåpan därbak vid blinkers såg man att alla hade egna kabelhärvor.

    Airbag, tuta, multifunktioner.
    felet borde sitta längre in ?

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion

    Citat Ursprungligen postat av turboharen
    En till sak ja tänkte på, jag tror inte felet sitter vid ratten eller strax innan,

    eftersom alla dessa funktioner hade 3 separata kabel härvor.
    även kåpan därbak vid blinkers såg man att alla hade egna kabelhärvor.

    Airbag, tuta, multifunktioner.
    felet borde sitta längre in ?
    Jo, självklart har varje funktion egna kablar...

    Men MELLAN ratten och instrumentpanelen så sitter det en speciell överföringsdel. Kablarna innuti ratten hänger alltså inte med och tvinnas 2 varv runt rattstången varje gång du gör ett fullt rattutslag utan i mellan ratten och instrumentpanelen så finns en till del som skickar över signalerna från kabelstammarna i ratten till kabelstammarna i bilen.

    Det är den delen som vi tror är fel och den som du antagligen behöver byta.

    Citat Ursprungligen postat av turboharen
    men att ta bort hela airbagmodulen för att komma åt bulten till ratten våga ja fan inte ? :P
    .
    .
    .
    vad gör ja ?
    Jaa. Vågar eller kan man inte laga det själv så finns det bara 2 saker man kan göra:

    1. Lämna in bilen på verkstad.
    eller
    2. Hyr in nån kompis eller bekant som vet/kan/vågar laga det.

    Vilket av de två alternativen du väljer vet du nog bäst själv. Har du någon i din bekantskapskrets som är bra på att meka bilar? Alternativt att du slänger upp en fråga i lokaldelen på forumet om någon kan hjälpa dig. Om inget av dessa funkar, ja då är det verkstan kvar.

    Men nog tror jag att du fixar det själv bara du vill. Det värsta som kan hända är att någonting går sönder ännu mer.

    Det som kan vara lite bökigt är att få lös själva airbagen har jag hört. Kanske du kan söka på nån tråd för att hitta hur man gör?

    Att sära på kontakterna borde inte vara några problem. Se bara till att koppla bort batteriet före så kan ingenting hända och se sedan till att koppla ihop allt på samma sätt som innan så ska det nog gå bra.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13

    Re: SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion

    Tack för all hjälp, tänkte ta och skruva isär det där nu i helgen...

    nu har det dessutom börjat knastra när jag svänger på ratten låter typ som om det är några kablar som är av eller liknande.
    Om det nu kan vara någon hjälp?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion

    Citat Ursprungligen postat av turboharen
    Tack för all hjälp, tänkte ta och skruva isär det där nu i helgen...

    nu har det dessutom börjat knastra när jag svänger på ratten låter typ som om det är några kablar som är av eller liknande.
    Om det nu kan vara någon hjälp?
    Då har du faktiskt exakt samma problem som jag hade, löprullen trasade sönder i min. Till slut började massa bös ramla ner i damasken under ratten.
    Saablös dåre

  15. #15
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion

    Citat Ursprungligen postat av turboharen
    Tack för all hjälp, tänkte ta och skruva isär det där nu i helgen...

    nu har det dessutom börjat knastra när jag svänger på ratten låter typ som om det är några kablar som är av eller liknande.
    Om det nu kan vara någon hjälp?

    Nu har du fått svaret flera gånger vad som är fel i denna tråden , bytt släpringen eller lämna in bilen på verkstad.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Citat Ursprungligen postat av turboharen
    Tack för all hjälp, tänkte ta och skruva isär det där nu i helgen...

    nu har det dessutom börjat knastra när jag svänger på ratten låter typ som om det är några kablar som är av eller liknande.
    Om det nu kan vara någon hjälp?

    Nu har du fått svaret flera gånger vad som är fel i denna tråden , bytt släpringen eller lämna in bilen på verkstad.

    När bilen sedan även är köpt på en bilfirma så kanske man ska ta och prata med dem också, detta borde ju självklart täckas av bilfirman om det pajat 3 dagar efter köpet, konsumentköplagen kan de ju inte bortförhandla.

    Verkar som många bilfirmor gör vad de kan för att luras med garantier... man får 2-3 månader hit och dit som inte täcker ett skit mer än vad konsumentköplagen ger för 6 månader, och denna låtsas flera som att det inte existerar...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    Re: SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion

    Hallå alla experter

    Har ett liknande problem med min Saab 9-5 98a.
    Tuten samt knapparna på ratten som styr radion funkar inte. Har ingen airbaglampa som lyser. Tuten funkade i vissa lägen för någon dag sen men funkar inte alls längre.

    Köpte ny ratt idag på skroten (den gamla var lite sliten) där airbagen o knapparna ingick. Hoppades att lösa problemet med ny ratt men det funkade såklart inte. (Det var för övrigt inga problem att lossa airbag o kablar o hela köret, drog ur nyckeln o körde på utan o koppla ur batteriet som vissa påstår behövs)

    Min fråga är då, är det släpring som behöver bytas eller vad tror ni det kan vara.. Läst olika trådar men de flesta har haft problem med airbaglampan vilket jag inte har.
    Ps, någon som har bild på hur en släpring ser ut så jag vet vad jag ska plocka haha något mer jag bör ta med mig mesans jag ändå gräver?

    Tacksam för alla svar!

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion

    Även trådskaparen hade problem att förstå fakta.

    Skaffa en ny kontaktsnurra. Kostar lite tyvärr.
    Ta loss minuspolen på batteriet. Eliminerar risk för utlösning av airbag då det ju blir strömlöst.
    På baksidan av ratten sitter 2 pluppar. Bakom dessa sitter de 2 skruvar som håller airbagen. Torx 30 ska du ha.Lyft bort baggen o lossa kabeln med en liten mejsel o va lite försiktig.

    Sen måste du lossa lite mer grejjer därunder men det ser du när baggen ligger på golvet.

    22mm hylsa till muttern. Ratten kan sitta lite fast på splinesen men låt mutter sitta kvar ett par varv o banka med händerna bakifrån tills den lossar. Se till att du inte vrider innan du lossar helt för då får du obönhörligen snett rattläge.

    Sen e resten självinstruerande.

    Kan va lite pill o få sladdarna genom det lilla hålet i ratten men peta lite så går det.
    Kontaktsnurran sitter med 2 T30.skruvar också.

    Montera i omvänd ordning.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    Re: SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Även trådskaparen hade problem att förstå fakta.

    Skaffa en ny kontaktsnurra. Kostar lite tyvärr.
    Ta loss minuspolen på batteriet. Eliminerar risk för utlösning av airbag då det ju blir strömlöst.
    På baksidan av ratten sitter 2 pluppar. Bakom dessa sitter de 2 skruvar som håller airbagen. Torx 30 ska du ha.Lyft bort baggen o lossa kabeln med en liten mejsel o va lite försiktig.

    Sen måste du lossa lite mer grejjer därunder men det ser du när baggen ligger på golvet.

    22mm hylsa till muttern. Ratten kan sitta lite fast på splinesen men låt mutter sitta kvar ett par varv o banka med händerna bakifrån tills den lossar. Se till att du inte vrider innan du lossar helt för då får du obönhörligen snett rattläge.

    Sen e resten självinstruerande.

    Kan va lite pill o få sladdarna genom det lilla hålet i ratten men peta lite så går det.
    Kontaktsnurran sitter med 2 T30.skruvar också.

    Montera i omvänd ordning.
    Tack för ditt svar.. Gällande avmontering/monteringsmomentet så gjorde jag detta igår. Bytte nämligen hela ratten (ink airbag o knappar).
    Behöver man montera bort något mer för att byta kontaktsnurran? Vad jag minns så gick kablarna nämligen "in" i "justerreglaget" om man kan kalla det för det, dvs den delen där blinkern sitter på.
    Kan man plocka kontaktsnurran från en bil på skroten tror du?

  20. #20
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: SRS lampa lyser, ingen Tuta och multifunktion

    Citat Ursprungligen postat av Aschie
    Tack för ditt svar.. Gällande avmontering/monteringsmomentet så gjorde jag detta igår. Bytte nämligen hela ratten (ink airbag o knappar).
    Behöver man montera bort något mer för att byta kontaktsnurran? Vad jag minns så gick kablarna nämligen "in" i "justerreglaget" om man kan kalla det för det, dvs den delen där blinkern sitter på.
    Kan man plocka kontaktsnurran från en bil på skroten tror du?
    Om du läser min förklaring en bit upp i tråden försöker jag förklara att kablarna mellan ratten och kupén inte går igenom ratten och väggen till instrumentpanelen och tvinnas upp längs rattstången varje gång du vrider på ratten.

    MELLAN ratten och instrumentpanelen sitter en kontaktsnurra som följer med rattens rörelser och överför signalerna mellan rattens knappar och rattens fasta kablar och instrumentpanelens fasta kablar och enheter som styrs av knapparna. Det är DENNA del som behöver bytas. Inte ratten i sig.

    Jag vet inte om jag klarar att förklara det tydligare än så.

    Men på din fråga om du kan ta en sådan från skroten? - JA. Det kan du. Men om Airbag-lampan redan lyser så är det inte säkert men rätt så troligt att lampan inte känner av att problemet är lagat utan för att släcka lampan efter reparationen så måste man släcka det med hjälp av en felkodsläsare eller Saabs diagnostikverktyg, Tech-2.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Airbag lampa lyser & tuta funkar ej.
    Av Maarcus.L i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-01, 18:53
  2. snart service, men ingen lampa lyser!? 9-5
    Av KingDingeLing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-09-16, 19:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •