Håller på med lite efterforskningar då jag fått P1909 på min 9-5 tid 2006'a
Partikelfilter blockerat.
Trolig orsak kärvande virvelspjäll, antagligen för mycket sot i kanalen så dom inte går fria eller så släpper dom ut turbotryck och skit som gjort att dom klabbat fast och sen hoppade länkarmen mellan dom 4 valven av p.g.a motståndet.
eller så har motorn/aktivatorn lagt av men den felsignalerar ju inte så jag satsar på dom andra
Se väldigt informativ PDF nedan

http://www.ms-motor-service.com/ximages ... en_web.pdf

Bonna lagningen är hämtad från någon Rumän som tyckte att ett helt nytt stycke aluminium var lite dyrt när det var några lösa plastbussningar som var slut.

se
http://www.astraownersnetwork.co.uk/sho ... 372&page=3
längst ner plektrum

Gillar iden att juckla runt lite med spjällen så dom löper lätt igen och sen fixa länkarmen med plektrum, sen spola ur partikelfiltret med varmvatten från båda hållen. (får väl begrava den på en fransk atoll så partiklarna stannar där undertiden jag spolar ur den)

Det något mer långsiktiga då mina virvelspjäll sannolikt läcker turbotryck uppåt
är att köpa ett nytt insug med nya virvelspjäll.

Men då vill jag nog ha ett nytt för 2600 kr....

Så nu till frågan

Är det samma delar på opels Z19DTH till vectran som till min 9-5'a
tänker då på
egr ventil ca 80 pund
komplett insug 180 pund
även aktivatorn för virvelspjälls styrningen (har inte hittat den än men den finns ju också)

Mvh Per