Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 900-81 motor identifiering

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    6

    Saab 900-81 motor identifiering

    hej, har just blivit saab ägare, men vet inte hur man ser vad det är för motor i den,
    enligt pappren så är bilen en SAAB 900 T-5CK-SIM5-PS årsmodell 1981,
    men motorn som sitter i är en 16v turbo intercoler med elektronisk insprutning, den informationen jag hittat här på forumet säger att det finns 6st olika utförande på denna 16v motorn, hur vet jag vilken jag har?,
    enda siffrer jag hittar på motorn är på toppen som säger 89
    vill som ha 175hk\273nm motorn annars ids jag inte göra någe projekt av det

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Saab 900-81 motor identifiering

    Citat Ursprungligen postat av salmon
    hej, har just blivit saab ägare, men vet inte hur man ser vad det är för motor i den,
    enligt pappren så är bilen en SAAB 900 T-5CK-SIM5-PS årsmodell 1981,
    men motorn som sitter i är en 16v turbo intercoler med elektronisk insprutning, den informationen jag hittat här på forumet säger att det finns 6st olika utförande på denna 16v motorn, hur vet jag vilken jag har?,
    enda siffrer jag hittar på motorn är på toppen som säger 89
    vill som ha 175hk\273nm motorn annars ids jag inte göra någe projekt av det
    Du vet att det är APC boxen som gör att det skiljer mellan 160hk och 175hk?
    Så att dissa motorn för att det är fel box är väl onödigt

    Lägg upp en bild !
    Saablös dåre

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    6

    Re: Saab 900-81 motor identifiering

    hej,, hade tagit fram bilder men glömde posta dom,, men det jag hittade om motorn var att den finns från 128 till 175hk

    http://i116.photobucket.com/albums/o8/L ... C00836.jpg

    http://i116.photobucket.com/albums/o8/L ... C00835.jpg

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Saab 900-81 motor identifiering

    Fanns det AC redan 1981 på og900?
    Jag tycker det ser ut som vilken T16 spis som helst som jag ägt som varit 80-talare.
    Kanske någon mer expert kan inflika.
    900klubben har flera bra killar!

    Men på og900 är det APC systemet som styr hästarna, så ifall din "bara" har 160hk får du leta efter en Röd APC box så får du 175kh.
    Annars är det bränslechip och omlödd APC box som gäller ifall du inte vill labba med pysventil och spikdiod.
    Motormässigt skiljer det inget.
    Saablös dåre

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    6

    Re: Saab 900-81 motor identifiering

    ah men det låter juh bra, då är det ide att använda motorn, hur vet man om man har en röd box då? 1000frågor blir det när man börjar med nya motor märken

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Saab 900-81 motor identifiering

    Citat Ursprungligen postat av salmon
    ah men det låter juh bra, då är det ide att använda motorn, hur vet man om man har en röd box då? 1000frågor blir det när man börjar med nya motor märken
    Du ska ha apc boxen i vänstra framskärmen.
    Om den inte sitter där så kan den sitta under tyget i golvet där bak.
    Sitter det ingen där heller, ja då finns det ingen APC utan laddtrycket styrs på annat håll
    Saablös dåre

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Saab 900-81 motor identifiering

    Håller bara med Strongman, det är en T16 spis alltid, så hårdvaran är rätt. Motorn är pall för långt över 200hk med rätt kringutrustning.

    Det sitter ingen magnetventil på standardplats. Borde sitta på kylarbalken, något till höger, men det syns inget på bilderna. Titta på turbon. På den sitter en rund cylinder med en stång på, en tryckklocka. Från denna runda cylinder går en gummislang, ca 1cm i diamter. Vart går den? På en fullturbo går den till magnetventilen. Magnetventilen har även två andra slangar, till trycksidan och till sugsidan på Turbon. Hittar du ingen magnetventil där framme med alltså 3 slangar till sig och två kablar så är det en lättryckare du har, från en 900S. Men det är ändå samma motor, APC går att lägga till på denna.

    Och den röda boxen är helt enkelt röd i färgen.... är den inte röd så är den svart.
    MEDLEM 7032.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Saab 900-81 motor identifiering

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Fanns det AC redan 1981 på og900?
    Jag tycker det ser ut som vilken T16 spis som helst som jag ägt som varit 80-talare.
    Kanske någon mer expert kan inflika.
    900klubben har flera bra killar!
    Har väl egentligen inget med huvudfrågan att göra, men Og 900 kunde från början levereras/utrustas med AC. (T.om gamla 99 fanns med AC).
    På de första årsmodellerna, 79 och 80, med den s.k B-motorn satt kompressorn under avgasgrenröret och var en gammaldags amerikansk radialkompressor.
    När H-motorn kom 81, så flyttades kompressorn upp på ovansidan och fick antligen en modern japansk axialkompressor av Sankyo's eller Sanden's fabrikat.
    - Så nu vet alla det också.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    6

    Re: Saab 900-81 motor identifiering

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Håller bara med Strongman, det är en T16 spis alltid, så hårdvaran är rätt. Motorn är pall för långt över 200hk med rätt kringutrustning.

    Det sitter ingen magnetventil på standardplats. Borde sitta på kylarbalken, något till höger, men det syns inget på bilderna. Titta på turbon. På den sitter en rund cylinder med en stång på, en tryckklocka. Från denna runda cylinder går en gummislang, ca 1cm i diamter. Vart går den? På en fullturbo går den till magnetventilen. Magnetventilen har även två andra slangar, till trycksidan och till sugsidan på Turbon. Hittar du ingen magnetventil där framme med alltså 3 slangar till sig och två kablar så är det en lättryckare du har, från en 900S. Men det är ändå samma motor, APC går att lägga till på denna.

    Och den röda boxen är helt enkelt röd i färgen.... är den inte röd så är den svart.
    hehe tack för en super bra beskrivninng du menar alltså att wastgaten har en magnet ventil som apc boxen styr över,

    kan kanske påpeka att jag skruvat å trimmat bilar i 10år ungefär, dok bara bmw volvo å jänke stål, så har börjat få en uppfattning hur en motor fungerar har just kommit in i saabs underbara värd,

    har tängt ha motorn till min solstads saab, så vill ha mycket vrid mycket fort får nog starta en projekt tråd om motorn snart tror jag,

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Saab 900-81 motor identifiering

    Citat Ursprungligen postat av salmon
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Håller bara med Strongman, det är en T16 spis alltid, så hårdvaran är rätt. Motorn är pall för långt över 200hk med rätt kringutrustning.

    Det sitter ingen magnetventil på standardplats. Borde sitta på kylarbalken, något till höger, men det syns inget på bilderna. Titta på turbon. På den sitter en rund cylinder med en stång på, en tryckklocka. Från denna runda cylinder går en gummislang, ca 1cm i diamter. Vart går den? På en fullturbo går den till magnetventilen. Magnetventilen har även två andra slangar, till trycksidan och till sugsidan på Turbon. Hittar du ingen magnetventil där framme med alltså 3 slangar till sig och två kablar så är det en lättryckare du har, från en 900S. Men det är ändå samma motor, APC går att lägga till på denna.

    Och den röda boxen är helt enkelt röd i färgen.... är den inte röd så är den svart.
    hehe tack för en super bra beskrivninng du menar alltså att wastgaten har en magnet ventil som apc boxen styr över,

    kan kanske påpeka att jag skruvat å trimmat bilar i 10år ungefär, dok bara bmw volvo å jänke stål, så har börjat få en uppfattning hur en motor fungerar har just kommit in i saabs underbara värd,

    har tängt ha motorn till min solstads saab, så vill ha mycket vrid mycket fort får nog starta en projekt tråd om motorn snart tror jag,
    Du kommer snart älska och hata og900.
    Du kommer älska den för dem är så oehört trimvänliga på alla punkter förutom en, den punkten du kommer hata.
    Växellådorna. Dem håller ifall dem har blivit skötta med olja och OM man kör med huvudet och inte foten. Men ibland tar ju begäret över och man vill gärna ge fullgas långt ner i registret, det är bara att räkna med lådras då, särskilt på 3:ans växel!

    Men du har alltså ingen Magnetventil eller APC box? Isåfall har du hederliga 145hk och 200nm. Kostnad för att få upp till 200hk ligger på ca 1500kr ifall man kör med pysventil och spikdiod.
    Saablös dåre

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    6

    Re: Saab 900-81 motor identifiering


    har börjat riva donator bilen nu, man blir imponerad av svensk ingengörs konst fins så många smarta å enkla lösningar i dessa saabar
    ska försöka få tag i el shemor till mitt lucas orginal system och se om den boxen är möjlig å programera om, annars stoppar jag på ett megasquirt, skall köra med e85 så vill ha ett programerbart sprut, vars kan man hitta elshemor till saab?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Saab 900-81 motor identifiering

    En del tips hittar du nog på Popeyes site.

    Sedan hittar du en mängd kretsscheman till OG900 hos Townsendimports, närmare bestämt här: http://townsendimports.com/Web/elect..._900_89-90.htm
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    6

    Re: Saab 900-81 motor identifiering

    Citat Ursprungligen postat av LM
    En del tips hittar du nog på Popeyes site.

    Sedan hittar du en mängd kretsscheman till OG900 hos Townsendimports, närmare bestämt här: http://townsendimports.com/Web/elect..._900_89-90.htm
    har fått utrett det jag behöver nu, elshemorna hjälpte mycket, och tack för visat intresse, håll utkik i projekt avdelningen, har tänkt lägga ut saaben dit

Liknande ämnen

  1. Lufttempgivare identifiering.
    Av 900 Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 22:39
  2. Turbo identifiering!
    Av al3x i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 16:11
  3. Identifiering av Xenon
    Av 900Turbo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 16:51
  4. Identifiering av avgashus
    Av Freddie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 10:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •