Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Felkod P0300 Trionic5

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126

    Felkod P0300 Trionic5

    Ja, nu har jag fått P0300 två gånger. Koden betyder:
    Random/multiple misfire.
    Jag har inte kännt att den ryckt eller så vilket är konstigt, om det var så många misständningar borde man väl känna det?

    Skulle det kunna bero på att den drar luft? Det har föreslagits förr men jag tycker det verkar konstigt.
    Ett kasst tändstift? Borde ju ge misständningar på en viss cylinder, inte denna kod som ju betyder att det är flera cylindrar som misständer.
    Kan det vara DI-kassetten som börjar ge sig?

    Andra förslag?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Jag hittade den inte i WIS, vad har du för årsmodell, Trionic5 iaf va ?

    /R

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Japp, T5. Att koden börjar på 0 indikerar ju att det är en generell OBD-kod som inte är tillverkarspecifik. Jag har fått denna en gång innan när det var _mycket_ lite soppa kvar i tanken och då ryckte den till när den sög luft, då fick jag också en P1xxx-kod vilken ju var tillverkarspecifik. Den koden indikerade då att det var misständningar pga lite soppa i tanken
    Denna gång, endast P0300 utan vidare koder.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Då kanske den inte är med i Wis då, jag trodde alla koder var med, har inte varit med om att de inte funnits iaf..

    Byt stift, tanka fräsch soppa, nolla felkod och gasa??

    /R

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    P0300

    Det står massor om den koden och felsökning av densamma i WIS.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Kolla:
    a) Fel i bränslesystemet t.ex. lågt bränsletryck,kontinuerligt öppen urluftningsventil, felaktig spänning från syresensor 1, felaktiga insprutningsventiler

    b) Fel i tändsystemet t.ex. felaktiga tändstift, felaktig tändkassett

    c) Fel i grundmotorn t.ex. dålig kompression , kärvande ventiler

    d) Fel på gemensamma komponenter tryckgivare huvudrelä kylvätsketemperaturgivare

    e) Kolla ledningarna till T5 stift 17 o 18 så att de inte dummar sig.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Har faktiskt hittat den nu också, som sagt, står massa om den, men Boost sammanfattade det ganska bra i sitt inlägg

    /R

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Ugga! Det där var ju otrevliga fel. Men, borde inte dessa då följas av någon annan kod?
    T.ex. när den suger tjuvluft brukar ju det komma en kod som påpekar att den går för magert.
    Det som dessutom är lite mysko är ju att det inte känns att den misständer, den rycker ju inte eller så. Koden har kommit vid lugn stadstrafik, inga extremer på något vis.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Beroenden

    P1312 och P1334

    Diagnoshjälp:
    Felsökningen avser elektriskt fel i anslutande ledning.

    *Förbränningssignal cyl 1+2/bank 1, enhet % (P1334 är samma men för cyl 3+4/bank2)

    Kontroll av ledningsnät:

    Rör ledningsnätet i flera punkter och riktningar för att avslöja intermittenta avbrott och kortslutningar i ledningsnätet. Observera multimetern, diagnosverktyget eller testlampan under kontrollen.


    Så kan det vara, orkar du själv eller lämnar du in

    /Rydde

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Hmm. Nu har jag ju inga ackompanjerande koder utan bara P0300. Har jag en _j*vla_ tur är det något tändstift som har gett sig, alternativt DI-kassetten, den har ju ändå gått mer än 18000 mil.
    Kärvande ventiler och kass kompression låter ju betydligt dyrare

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Um, på tal om det. Kärvande ventiler och kass kompression. Borde man inte märka det på körbarheten? Vad jag kan märka så går inte bilen annorlunda än innan. Jag har heller inte märkt att den rycker vilket den ju borde om det vore misständningar, eller?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Det kanske är dags att kolla din kassett? Det kan bli jäkligt dyrt om den ger sig. Min pajja efter att bilen gått 15400 mil, katten tog stryk av att kassetten gav sig, så byte av katt blev det. Allt som allt bara 9500:-

    I mitt fall betedde sig bilen lite knepigt efter en långkörning, den tappade orken när varvet steg över 4000 varv. Efter stund slutade det och bilen gick normalt. Dagen efter när en granne lånade bilen, så tvärdog motorn och katten säckade ihop. Nästan hälften av alla tjänstebilar på firman som gått över 10 000 mil har kassetten get sig på.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Okej, var ut å kollade koderna nu. P0300 och Freeze-Frame sa P0301 alltså många misständningar på cylinder 1. Hejja och hurra

    Jag har inga verktyg här men steg 1 (haha) blir väl att kolla ettans tändstift och se.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Ha ha ha, kolla hur det som är kvar av ettans stift ser ut....
    Nä, vi håller tummarna !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Haha, skräms inte sådär
    Jag är mest rädd för att det är en ventil, eller blåst packning. Det som förbryllar mig är dock att det inte märks. Hade det varit en ventil eller packning borde väl bilen gå som en påse skit? Det gör den dock inte! Mjukt å fint går den, inget fel på draget, inget fel på tomgången.

  16. #16
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Såna där problem har man bara pga en massa elektroniska manicker uppkopplade . Kom förbi i morrn så glor vi på stiften. Om det är BCPR7ES så har jag en massa bättre begagnade liggande. Man ska aldrig slänga nått.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Har det kommit nån lösning i detta fall ?

    /R

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Status är ungefär så här:
    P0300 kom 2 ggr ganska snabbt efter varandra, ungefär en vecka. Jag nollade koden och hoppades på det bästa. Cedete och jag skruvade ur alla 4 t-stiften och okulärbesiktigade utan anmärkning. Efter detta har koden kommit ytterligare en gång under månaden som förflutit. Noggranna studier av felkoder och freeze-frame ger fortfarande misständningar på cylinder 1. Intressant är att alla de gånger jag kollat freeze-framen så har aktuell hastighet när felet inträffar varit låg, mycket låg, senast 16km/h.

    Jag har undrat om problemet hänger ihop med det prestandaproblem som jag upplever:
    När jag ger järnet upp genom växlarna så börjar den tappa ladd på 3an efter en stund, den slutar väl runt 0,8bar när det är dags att växla. När man sen petar i 4an och fortsätter så sjunker laddet ännu mer, ganska snart är det nere i grundladd. Släpper man då gasen och väntar 10 sekunder och trampar igen så får man trevliga 1,4bar omedelbums.
    Min första analys var att insugsluften blev så varm att T5 sänkte laddet pga misständningar. Nu har jag dock börjat fundera på om det eventuellt kan vara så att bensinpumpen håller på att ge med sig och att vid ihållande fullgas så tappar den trycket så att den inte får tillräckligt med bensin och spikbert kommer krypande. Kanske skulle detta kunna orsaka misständningar på lägre varav också?

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Ja, soppapump, magnetventil, osv osv.. Det finns ju en del att kika över.. Du har uteslutit mjukvarufel iaf ? Men soppan kanske räcker om du åker originalprogram men börjar spöka om du åker trimmat ?

    Tråkigt att du inte får ordning på den, det finns ju inget tråkigare än när inte bilen funkar OK

    Jag letade upp denna tråden eftersom jag nollade ett styrdon med P1312 P1334 imorse, hade för mig att det var nåt liknande du hade problem med, men det var ju bara "bereonde fel" som kunde bli samtidigt som din P0300...

    Den bilen blir det test av annan DI och okulär kontroll av stiften på i första hand tror jag!

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Drygt är ju bara förnamnet när det blir problem!

    Nåväl, jag tror inte på programvarufel eftersom jag ändå kört rätt länge med trimmet nu och detta har kommit hyffsat nyligen. Problemet att hålla laddtrycket länge har iofs varit ett problem så länge jag kan minnas (med steg 3 iaf). Eventuellt skulle det ju kunna vara att wastegateklockan inte pallar hålla emot så länge utan den öppnar när trycket ligger på "länge". Jag testade grundladdet idag och det var stabilt 0,55 enligt BSR-mätaren (är ganska precis 0,6 enligt MAP-sensorn) ända upp till 6000 rpm. Enligt WIS ska ju grundladdet på min bil ligga på 0,4 så det är ju lite väl högt, fast en del säger ju att man ska höja GLT när man kör med steg 3.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 2,3 Vector 2008, Felkod P0300
    Av Falcor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-06-12, 14:33
  2. OG9-3 T7 felkod P1110 och P0300
    Av Saablar91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-12-16, 13:39
  3. [LÖST] Felkod p0300 på Saab 9-3 2004
    Av Apache i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2016-10-17, 14:44
  4. Felkod P0300
    Av SledStar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 21:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •